Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #1 Skrevet 28. april 2016 Har en sønn på 12 år. Har er alltid på utkikk etter mat virker det som. Vi har et skap hvor vi har litt snop og potetgull, som alle vet at det ikke er lov å forsyne seg annet enn på lørdager. Til og med 3 åringen i huset vet det. Nå har vi tatt 12 åringen i å gå å snike til seg noe hele tiden, enda vi sier ifra at det absolutt ikke er greit. Så for 2 uker siden, tok mannen min å låste alt inn i et skap på boden. Bra ille at man må låse inne lørdagsgodteriet! Vi har alltid frukt og grønnsaker liggende, og har sagt han kan ta seg et eple om han får lyst på noe søtt. Noe han som regel gjør. I går var alle mann borte, kun 12 åringen som var hjemme. Da hadde han spist 5 hele kiwi, 2 epler, 3 pærer i tillegg til noen brødskiver. Jeg blir helt matt... Og nå har jeg stått opp så noe godteripapir midt på stuegulvet. Da har han klart å låse opp skapet og forsynt seg av lørdagsgodteriet før kl er 07 på morgenen, enda han VET at det IKKE er greit!! Nå tenker de fleste at vi ikke burde ha godteri i huset, men det er fra en tur til Sverige. Pleier ikke ha noe særlig liggende, kun på lørdager. Av og til har vi rester fra lørdagen, men dette får ligge i frem, det ber vi iallefall om! Hva gjør man med denne fråtsingen?! Anonymous poster hash: 84bd9...87e
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #2 Skrevet 28. april 2016 Ikke rart at gutter i den alderen og årene fremover spiser enorme mengder mat, men om dere har regler på godtteriet og han ikke respekterer dette må dere finne ut hva dere vil gjøre. F.eks ingen lommepenger, ikke kino med venner, ingen pc utenom skolearbeidet eller lignende. Anonymous poster hash: f0c1c...d46
Plutselig_gravid Skrevet 28. april 2016 #3 Skrevet 28. april 2016 Husker jeg var sulten hele tiden i den alderen og raidet skapene flere ganger for dagen. Søtsuget var enormt. Husker jeg lagde både vaffelrøre og sjokoladekakefyll som jeg drakk/spiste. Min 12 åring er likedan for tiden. Vi kan ikke ha noe liggende tilgjengelig, og han må ikke vite om at vi har noe heller. Men vi har mye frukt og grønt ferdig oppkuttet tilgjengelig. Vi legger blant annet druer i frysen. De blir som saftis
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #4 Skrevet 28. april 2016 Gutter i puberteten har jo et ekstremt stoffskifte og trenger mye mat. Så bortsett fra godteri og snacks ser jeg ikke problemet. Anonymous poster hash: 21e6c...b17
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Har en 12 år gammel jente som er på samme måte. Det er nå jeg innser at vi må innføre mer proteiner og mindre karbohydrater. Ikke for at jeg tenker hun skal leve på lavkarbo, men for å endre sammensetningen av maten hun får i seg. Når man får dette enorme suget så er det raskere å døyve med en kyllingfilet enn potetgull. Frukt gjør jo samme unytte, man blir mer sulten. Så alternativet er kanskje å innføre mer grovt og mettende mat? Anonymous poster hash: 3b018...031
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #6 Skrevet 28. april 2016 Jeg mener barn bør lære at selv om det er tilgjengelig,- så skal man ikke "ta for seg" av snop og godteri. Det kommer fort en dag de har litt penger og kan dra innom kiosk/butikk selv,- fordi de "får lyst på noe";- og da er jo alt tilgjengelig for de. SÅ vi har det som dere,- et "godteskap". I perioder har vi "snikspising",- med konsekvenser for den det gjelder,- det er ikke likt. Eldste har lommepenger,- og har prøvd å kjøpe seg på vei hjem fra skolen. Det har jo gjort at hun ser hva det koster,- og kan dermed "sette pris" på det hun får,- og skjønner at det koster hele familien om hun tar seg noe uten lov. Og vi has snakket en del om at det er dumt av henne og bruke lommepenger på snop, det kjøper vi jo mer enn nok av vi voksne,- så det er mer fornuftig å stå over godterikjøp,-og spare det til andre ting,- hårpynt, klær, smykker, kino mm.... Så ikke gi opp, men prøv å finn løsninger,- og snakk med barna. Nå spørs det hvordan det blir her når eldste gutt blir tenåring. Mine brødre spiste som "Hester" i den perioden,- og var ALLTID sulten. Tynne som streker,- men sulten. De lærte seg tidlig å lage seg MAT da. Ostesmørbrød, omelett, mamma hadde poser med potetmos i skapet og pølser i frysen.. Ja,- ikke verdens sunneste mat,- men vi var jo ikke rik... Og de er sunne, velfungerende menn i dag Så hva med å prøve å lære gutten din det? Ikke bry deg om faste måltid,- antar han spiser da også!!!! og lær ham å lage seg mer ordentlig mat i stedet for snop.... Pølser er nok uansett bedre enn 200 gram melkesjokolade... Ostesmørbdør, skinke, ost og skikkelig grovbrød er ikke det verse man får i seg. Omelett med diverse fyll er også greit.. Anonymous poster hash: 626b9...ba6
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #7 Skrevet 28. april 2016 Ulvehunger hadde jeg også i den alderen. Og etter kalorier. Ikke ta bort alt, ha noe semisunt tilgjengelig. Anonymous poster hash: bd71a...780
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #8 Skrevet 28. april 2016 Som flere her skriver er det helt normalt med store mengder mat i visse perioder under puberteten. Mulig han har noen mangler hvis han til stadighet har søthunger,så ville tatt han til lege for blodprøver. Anonymous poster hash: 4dea0...1af
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Det at en gutt (eller jente for den saks skyld) på 12 år er "umettelig" kan jeg forstå, da de vokser mye i den alderen og trenger mye mat, men det vil ikke si at det er greit å snike i godteskapet. For det første er det jo ikke bra for kroppen å få i seg så mye sukker og fett, og så er det jo dette med å bevisst gjøre noe han vet veldig godt at han ikke har lov til. Dette er dere jo veldig klar over leser jeg. Det er rett og slett snakk om både tilgjengelighet og konsekvenser. Du skriver dere vanligvis ikke har godteri liggende, så det er jo bra. Det må rett og slett ikke være tilgjengelig for ham, selv bak låste dører tydeligvis. Gjem det godt bort, det som nå er igjen. Sett harde, og klare konsekvenser for brudd på regler om å spise snop når han ikke har lov. Gjør også, som foreslått over her, ha mengder med enkle, men sunne og mettende alternativer tilgjengelig. Veldig bra at dere har mye frukt i hus og at han spiser det. Grovt brød, egg, nøtter ol, ting som metter. Anonymous poster hash: 20e0c...a52
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #10 Skrevet 28. april 2016 Slutt å ha usunn mat liggende, og kjøp enda mer frukt, grønnsaker, brød og pålegg. Skjønner ikke problemet - sånn er det med barn i vekst og utvikling?! Anonymous poster hash: 34352...a23
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #11 Skrevet 28. april 2016 Å bryte seg inn i et skap for å stjele hadde jeg blitt rasende over. Å ikke ha snop i hus er jeg uenig i, han må lære seg å respektere at det er i hus. Og en lås burde faktisk stoppe han. Hva med å kjøpe inn enkle middagsretter han kan lage selv? Tomatsuppe med fullkornsmakaroni? Ferdigpizza (ikke så sunt men har han ikke overvekt problem synes jeg det er innafor) nudler og wok. Varmretter metter ofte bedre. Jeg var selv ekstremt sulten på den tiden og lærte meg tidlig å lage enkel middag hjemme. Så lenge han spiser de sunde måltidene med familien synes jeg det er ok at han kan ha tilgang til å lage seg andre ting også. Denne pubertetsulten er ekstrem. Jeg kan ennå huske at jeg var konstant sulten og spiste mer enn pappa. Jeg var radmager og er fortsatt slank. Anonymous poster hash: d494e...60d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #12 Skrevet 28. april 2016 Å bryte seg inn i et skap for å stjele hadde jeg blitt rasende over. Å ikke ha snop i hus er jeg uenig i, han må lære seg å respektere at det er i hus. Og en lås burde faktisk stoppe han. Hva med å kjøpe inn enkle middagsretter han kan lage selv? Tomatsuppe med fullkornsmakaroni? Ferdigpizza (ikke så sunt men har han ikke overvekt problem synes jeg det er innafor) nudler og wok. Varmretter metter ofte bedre. Jeg var selv ekstremt sulten på den tiden og lærte meg tidlig å lage enkel middag hjemme. Så lenge han spiser de sunde måltidene med familien synes jeg det er ok at han kan ha tilgang til å lage seg andre ting også. Denne pubertetsulten er ekstrem. Jeg kan ennå huske at jeg var konstant sulten og spiste mer enn pappa. Jeg var radmager og er fortsatt slank. Anonymous poster hash: d494e...60d Det er interessant hvordan mange av dere kommer med forslag om straff og konsekvenser av å stjele godteri. Det er jo foreldres ansvar at kostholdet er riktig sammensatt. Er kostholdet godt, får heller ikke barnet søtsug. Anonymous poster hash: a1ffe...b14
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #13 Skrevet 28. april 2016 Det er interessant hvordan mange av dere kommer med forslag om straff og konsekvenser av å stjele godteri. Det er jo foreldres ansvar at kostholdet er riktig sammensatt. Er kostholdet godt, får heller ikke barnet søtsug. Anonymous poster hash: a1ffe...b14 Jeg foreslår ikke noe straff. Og et balanser kosthold fjerner ikke nødvendigvis suget de har i kroppen. Hormoner påvirker dette suget, noe har har overproduksjon av. Et balansert kosthold kan stabilisere suget men ikke helt. Du er nok flink i teorien men praksis er ofte helt anderledes enn teori. Som jeg sa, hvis han deltar på alle sunde måltider med familien så er det ingenting i veien for at han kan supplere med de mindre sunde alternativene. Anonymous poster hash: d494e...60d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #14 Skrevet 28. april 2016 Hjelpes, snakk om å lage skrudde spor i hodet på unger. Å låse inn godteri eller gjøre det "forbudt" er virkelig noe av det dummeste jeg hører. Jeg opplevde slik som barn, enten hadde vi aldri noe, eller så ble det strengt begrenset. Gjett hvem som gikk amok når hun først begynte å tjene sine egne penger? Jeg lærer mine at man må alltid spise noe ordentlig først. Ville jo sørget for at mat han likte alltid var tilgjengelig, men at noe godt han likte også var å få. En eller to never potetgull er ikke næringsmessig verre enn posetomatsuppe, slik noen foreslår her. Ville heller presisert viktigheten av å ta ett og ett flak, tygge ordentlig og kose seg med den mengden man har, for jeg vil tippe at han inhalerer det han får tak i. Anonymous poster hash: 1d020...33a
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #15 Skrevet 28. april 2016 Ha tilgjengelig ordentlig mat han liker, som kan varmes raskt i ovnen. Omelett, graut, grove vafler, pizza med grov bunn osv. Gi beskjed om at det og det kan du ta deg hvis du blir sulten i dag. Anonymous poster hash: fe46d...900
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #16 Skrevet 28. april 2016 Hjelpes, snakk om å lage skrudde spor i hodet på unger. Å låse inn godteri eller gjøre det "forbudt" er virkelig noe av det dummeste jeg hører. Jeg opplevde slik som barn, enten hadde vi aldri noe, eller så ble det strengt begrenset. Gjett hvem som gikk amok når hun først begynte å tjene sine egne penger? Jeg lærer mine at man må alltid spise noe ordentlig først. Ville jo sørget for at mat han likte alltid var tilgjengelig, men at noe godt han likte også var å få. En eller to never potetgull er ikke næringsmessig verre enn posetomatsuppe, slik noen foreslår her. Ville heller presisert viktigheten av å ta ett og ett flak, tygge ordentlig og kose seg med den mengden man har, for jeg vil tippe at han inhalerer det han får tak i. Anonymous poster hash: 1d020...33a Poenget her er vel at ungen stjeler. Ikke næringsinnhold i det eller det. Anonymous poster hash: d494e...60d
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #17 Skrevet 28. april 2016 Jeg har to gutter på 12 og 15 år, og ulvehunger i perioder er helt normalt. De er slanke som mynder, men kan i perioder spise enorme mengder mat Akkurat nå er en normal dag for 15-åringen 4 skiver til frokost 2 skiver + frukt på skolen Yoghurt + knekkebrød etter skolen 2 porsjoner middag Knekkebrød og et glass oboy til kvelds. Vet også at de snoper litt med egne penger (akkurat som vi også gjorde på den alderen) Han er 176 cm og 61 kg, trener og er fast i fisken, nesten mager. De har en enorm forbrenning og er sulten hele tiden, klart de må få spise. Jeg synes heller ikke det er noen krise om det blir en skolebolle eller sjokolade innimellom. De hungrer etter søtt og det skader ikke om de gir litt etter for den hungeren så lenge de har et sunt kosthold i bunnen og er aktive og friske ungdommer. Vi var jo helt like selv, passet unger, luftet hunder og pantet flasker så vi fikk kjøpt oss noe snop, fråtser ikke i sånt som voksen for det. Det er en fase. Anonymous poster hash: 520d8...0d3
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #18 Skrevet 28. april 2016 Det blir helt feil å bruke ordet "fråtse" hvis han virkelig er sulten og spiser ordentlig mat. Men at han tar av det han vet han ikke har adgang til, må reageres på. Anonymous poster hash: 482ce...930
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #19 Skrevet 28. april 2016 Sørg for at han har god, sunn mat han liker tilgjengelig. Så han kan spise seg mett på noe han liker. Og de har gjerne ulvehunger og stor forbrenning i denne alderen. Jeg hadde foreldre som begrenset maten til meg veldig strengt i denne alderen. Så jeg var veldig undervektig. Jeg trente vel og 15 timer i uken, så den begrensingen mine foreldre holdt på med, var jo faktisk farlig. Og fikk jeg mat borte, spiste jeg gjerne til jeg kastet opp. Jeg fikk jo aldri spise meg mett, så skulle ikke så mye til før jeg kastet opp heller. Og grunnet dette, så har jeg overhodet ikke et sunt forhold til mat. Og har vært innom både anoreksi, bulimi og overspising. Anonymous poster hash: 8af09...94a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå