Gå til innhold

Vekstkurve

Anbefalte innlegg

Skrevet

På 3måneders kontrollen i dag hadde vekstkurven til gutten min flatet helt ut. Helsesøster sa det ikke var noe og bry seg om, men kjenner jeg er litt bekymret. Når eldste var baby fulgte hun vekstkurven sin, men fikk beskjed om å supplere med mme pga lav vektoppgang. Synes derfor det er rart at jeg ikke skulle gjøre noe nå. Er en ny helsesøster .

Jeg spurte om melka mi kunne ha lite næring, ettersom han fulgte vekstkurven når han fikk mer mme enn nå, men det var helt umulig sa hun. Var kun underernærte mødre som fikk næringsfattig melk.

Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: 91955...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi ligger helt i bunn, og den går sakte oppover. Spiser greit, sover godt på natt og veldig ivrig og sterk i nakken. Ruller begge veier . Fikk beskjed om å vente m tillegg. Og plutselig gik kurven opp igjen. Bedre nå når vi beg m fast føde. Fortsatt litenmen følger sin kurve ☺️

Vekt og høyde?

Anonymous poster hash: 849aa...75f

Skrevet

Du må iallefall ikke sammenligne med søsken, alle er forskjellige og vokser i sitt eget tempo. Men så lenge ungen din sover greit, og er våken og klar ellers så er det ikke noe stress. Det er når de blir slappe og ukomfortable at det må gjøres noe. Du kan også dra innom helsestasjonen så ofte du vil å veie for å følge tettere med selv. :)

Anonymous poster hash: eab34...0c7
Skrevet

På 3måneders kontrollen i dag hadde vekstkurven til gutten min flatet helt ut. Helsesøster sa det ikke var noe og bry seg om, men kjenner jeg er litt bekymret. Når eldste var baby fulgte hun vekstkurven sin, men fikk beskjed om å supplere med mme pga lav vektoppgang. Synes derfor det er rart at jeg ikke skulle gjøre noe nå. Er en ny helsesøster .

Jeg spurte om melka mi kunne ha lite næring, ettersom han fulgte vekstkurven når han fikk mer mme enn nå, men det var helt umulig sa hun. Var kun underernærte mødre som fikk næringsfattig melk.

Noen med erfaring?

Hør med fastlegen for en second opinion. Synest ikke alle helsesøtre alltid har helt kontroll... men eg TROR det ikke er uvanlig at babyer kan krysse persentilene. De skak vel ha funnet sin kurve i løpet av 2-3års alderen

Anonymous poster hash: 018a4...f3c

Skrevet

Takk for svar :-) Han var 3335g og 49cm ved fødsel og er nå 5580g og 59cm. Han fikk fint opp i vekt når han fikk mer mme, nå som han for det meste får mm, så har den altså flatet helt ut. Blir bekymret selv om hun sa det ikke var noe å bekymre seg for. Ellers er han blind og fornøyd og sover godt. Gråter sjelden :-)

Skrevet

Takk for svar dere andre også. Som skrevet er han blid og fornøyd, sover godt og gråter sjelden :-) Da skal jeg ikke bekymre meg for mye :-)

Skrevet

Takk for svar :-) Han var 3335g og 49cm ved fødsel og er nå 5580g og 59cm. Han fikk fint opp i vekt når han fikk mer mme, nå som han for det meste får mm, så har den altså flatet helt ut. Blir bekymret selv om hun sa det ikke var noe å bekymre seg for. Ellers er han blind og fornøyd og sover godt. Gråter sjelden :-)

Kan jo også være at han gikk "unaturlig" mye opp i vekt da han fikk mme? Kan være at han finner tilbake til sin egen kurve igjen?

Anonymous poster hash: 018a4...f3c

Skrevet

Husk at når de veier så lite så er feilmarginene store.

Kanskje blæra og tarmene var fulle ved forrige måling, men tomme nå. Kanskje han spiste godt forrige gang, men var ikke så sulten i dag.

Kanskje han hadde en liten bråvekst sist, og har nå vokst seg inn i høyden (mine barn blir tykke, og så strekker de seg. Andre strekker seg (og blir radmagre) og legger så på seg etterpå).

Det er svært mye som kan påvirke vekta. Jeg vet ikke med deg, men min vekt spriker med 3 kg i løpet av døgnet. Noenganger mer.

Det samme gjelder jo for barna, de veier ikke det samme gjennom hele døgnet.

Selvfølgelig skal du følge med på vekta. Men det er utallige naturlige grunner til at vekta ikke viste så mye mer på denne målingen. Det er slettes ikke sikkert at det er noe å bekymre seg for.

Anonymous poster hash: 9d7dc...395

Skrevet

Husk at når de veier så lite så er feilmarginene store.

Kanskje blæra og tarmene var fulle ved forrige måling, men tomme nå. Kanskje han spiste godt forrige gang, men var ikke så sulten i dag.

Kanskje han hadde en liten bråvekst sist, og har nå vokst seg inn i høyden (mine barn blir tykke, og så strekker de seg. Andre strekker seg (og blir radmagre) og legger så på seg etterpå).

Det er svært mye som kan påvirke vekta. Jeg vet ikke med deg, men min vekt spriker med 3 kg i løpet av døgnet. Noenganger mer.

Det samme gjelder jo for barna, de veier ikke det samme gjennom hele døgnet.

Selvfølgelig skal du følge med på vekta. Men det er utallige naturlige grunner til at vekta ikke viste så mye mer på denne målingen. Det er slettes ikke sikkert at det er noe å bekymre seg for.

Anonymous poster hash: 9d7dc...395

Helsesøsteren sa at vekta var fin i forhold til lengden, så da er det nok riktig at det ikke er noe å bekymre seg for :-) Men vi skulle sjekke igjen på 4mnd kontrollen. Da kommer det en ny helsesøster da så er spent på hva hun sier :-)

Han hadde ikke spist like mye som han pleier i dag for han sover mye om dagen. Så dere har nok rett alle sammen.

Tusen takk for at dere roer en bekymret mamma :-)

Skrevet

Vår jente er 6.5kg og 65cm, 6mnd gammel om et par dager.

Men her har ikke helsesøster stresset. :) begynte med grøt osv for litt over en mnd siden.

Anonymous poster hash: 849aa...75f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...