Gå til innhold

Er du glad i poesi?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser du mye dikt? Skriver du selv? Vil du dele digg favoritt dikt?

 

Anonymous poster hash: 09b6b...a06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg er ikke glad i poesi og leser aldri dikt



Anonymous poster hash: a5b25...d5c
Skrevet (endret)

Ja, jeg leser mye og liker det veldig godt. Men å dele? Det er verre..

 

 

Når mitt sinn er fylt av drømmer
mere dunkle, mere fjerne
enn min tanke kan forklare,
mere ville, mere hete
enn mitt hjerte kan forstå,
vil jeg bare stå i renget
slik som hester står i regnet
på en bred og saftig slette
mellom tunge fjell som her.

Stå og kjenne kroppen suge
dette svale, sterke, våte,
som i strie strømmer siler
over ansikt hår og hender.
Likne skogen der den suger,
som et barn, av himlens bryster.
Likne sletten full av sødme,
sitrende av fromt begjær.

Slik som hester står i regnet,
Lutende, med våte flanker,
og lar duft av muld og væte
drive sterkt og søtt i sinnet,
vil jeg stå og bare være
og la himmel-yret falle,
inntil tanken fri for feber
følger drømmene til klarhet
i en steil og stille ro.

 

Astrid Hjertenæs Andersen

 

Dette er jeg veldig glad i.

Endret av amandine
Skrevet

Ja, jeg leser mye og liker det veldig godt. Men å dele? Det er verre..

 

 

Når mitt sinn er fylt av drømmer

mere dunkle, mere fjerne

enn min tanke kan forklare,

mere ville, mere hete

enn mitt hjerte kan forstå,

vil jeg bare stå i renget

slik som hester står i regnet

på en bred og saftig slette

mellom tunge fjell som her.

Stå og kjenne kroppen suge

dette svale, sterke, våte,

som i strie strømmer siler

over ansikt hår og hender.

Likne skogen der den suger,

som et barn, av himlens bryster.

Likne sletten full av sødme,

sitrende av fromt begjær.

Slik som hester står i regnet,

Lutende, med våte flanker,

og lar duft av muld og væte

drive sterkt og søtt i sinnet,

vil jeg stå og bare være

og la himmel-yret falle,

inntil tanken fri for feber

følger drømmene til klarhet

i en steil og stille ro.

 

Astrid Hjertenæs Andersen

 

Dette er jeg veldig glad i.

Er veldig glad i poesi - og diktet hestene står i regnet liker jeg også veldig godt.

Jeg syns det er nesten umulig å velge et favoritt-dikt. Men dette er fantastisk:

 

ORDET

av Arnulf Øverland (1889-1968)

Hele mitt liv har jeg søkt det ene ord, 

som skulde gå fra mitt hjerte like til ditt, 

tyst som et åndedrag, men tungt av mening, 

være et hemmelig møte mellem oss. 

Jeg vilde si dig alt, hvad jeg vet og tror, 

med det ene ord.

Det skulde åpne sig for dig som en lilje, 

det skulde løfte dig op fra ditt legemes vekt, 

det skulde fri din undertrykte vilje, 

det skulde løse dig ut av din jordgrå slekt. 

Tvangfritt skulde du tenke og vite alt: 

Himmelens lys skal du være, og jordens salt!

Og når det stilner mot kveld, og dagen er endt, 

skal du fornemme ordet – til dig er det sendt! 

Over ditt aftensbord skal det senke sig ned, 

og som det rolige lys av en kjerte utstråle fred. 

Sang for din lyst skal det ha, og sorg for din smerte!

 

 

 

 

Anonymous poster hash: fa7be...930

Skrevet (endret)

Jeg liker poesi. Leser ikke mye, men setter pris på det. Synes i grunn det er synd at det har så lite plass i videregående opplærling og at "diktanalyse" er et skjellsord. 

 

The Explosion

On the day of the explosion
Shadows pointed towards the pithead:
In the sun the slagheap slept.

 

Down the lane came men in pitboots
Coughing oath-edged talk and pipe-smoke,
Shouldering off the freshened silence.

 

One chased after rabbits; lost them;
Came back with a nest of lark’s eggs;
Showed them; lodged them in the grasses.

 

So they passed in beards and moleskins,
Fathers, brothers, nicknames, laughter,
Through the tall gates standing open.

 

At noon, there came a tremor; cows
Stopped chewing for a second; sun,
Scarfed as in a heat-haze, dimmed.

 

The dead go on before us, they
Are sitting in God’s house in comfort,
We shall see them face to face
 –

 

Plain as lettering in the chapels
It was said, and for a second
Wives saw men of the explosion

 

Larger than in life they managed –
Gold as on a coin, or walking
Somehow from the sun towards them,

 

One showing the eggs unbroken.

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

Mange fine dikt. Takk! :) :) :)

 

Anonymous poster hash: 09b6b...a06

Skrevet

Liker godt Rudolf Nilsen jeg. Og Dan Andersson. Her er en av mine favoritter av RN.

Ved bålet

 

Så ung og vakker har jeg aldri sett dig før

som nu du står og stirrer inn i bålets glør.

 

Ti ellers er ditt kjære ansikt grått og trett

og blikket sykt av all den armod du har sett:

for fattigbarn er livet ikke lyst og lett.

 

Men nu i bålets røde skjær! nu er din hud

velsignet med en rosenglød av ildens gud!

 

Hvad mon du tenker på ? En svær og svart fabrikk?

Og om du vel imorgen når den rette trikk ?

Å skofte helt til frokost er en kostbar skikk.

 

Å nei, ditt blikk er strålende og fritt og klart.

og det er åpenbart at du vil smile snart!

 

Så har du glemt den fryktelige, store by,

hvor to som elsker aldri finner fredet ly -

nei intet sted å være mellem kveld og gry!

 

Men hele verden har vi ganske for oss selv

på øya her - den lange sommerkveld!

 

Nu smiler du! Mot bålets flammespill

flyr smilet ditt: en snehvit sommerfugl, som vill

og gal av lykke styrter sig i rosens ild!

 

Men jeg må bære mere ved, så ilden ikke dør...

Så ung og vakker har jeg aldri sett dig før.

 

 

Anonymous poster hash: 50f98...803

Skrevet

Takk for mange flotte dikt.

 

Anonymous poster hash: 09b6b...a06

Skrevet

Flere?

 

Anonymous poster hash: 09b6b...a06

  • 1 år senere...
Skrevet

 

Har skrevet dette selv. Men er ganske rookie på dikt skriving så tilbakemeldinger ønskes velkommen 

 

Morgenen

Du står opp og møter dagen

hver morgen fra nå til alltid

Noen dager flyr av sted,

men de som det er flest av det

er de som ikke rikker seg noe sted.

Vi har alle våre planer

noe gode, andre bare vaner

 

Morgenen befrier deg fra det som var

eller server deg en grusom dag.

Når den følger de store fester

føles den som døden nesten

 

Solen som stiger opp i horisonten

bringer varme og lys til alle

Seirer over mørket

håper ikke du har noe å skjule

 

Kanskje du har sittet våken hele natten

gruet deg til dagen etter.

for selv om det er en helt ny dag

må du selv gripe den for å få det bra

 

Skrevet

Et til jeg har skrevet

Sommerfugler

Dens liv begynner i annen fasong

den har ingen vinger, og bor i en kongkong

flyvende i vinden med de deiligste av farger

dens liv varer bare en brøkdel av en sommer.

 

På avstand beundrer vi, og lar oss fasinere

men når du får de veldig nærme er de ikke særlig pene

sommerfuglen er som et symbol på selve livet

det vakreste vi vet, er det vi kun kan observere

 

Et slag med dens vinger kan påvirke selv stormer

sykloner helt på andre siden av jorda

I en teori av kaos, beviser den for alle

at selv om du er liten kan du påvirke mirakler

Bruk dine krefter fornuftig og ansvarlig

Husk at store, store stormer kan være ganske farlig.

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...