Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #1 Skrevet 27. april 2016 Leser du mye dikt? Skriver du selv? Vil du dele digg favoritt dikt? Anonymous poster hash: 09b6b...a06
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #2 Skrevet 27. april 2016 Nei, jeg er ikke glad i poesi og leser aldri dikt Anonymous poster hash: a5b25...d5c
amandine Skrevet 27. april 2016 #3 Skrevet 27. april 2016 (endret) Ja, jeg leser mye og liker det veldig godt. Men å dele? Det er verre.. Når mitt sinn er fylt av drømmermere dunkle, mere fjerneenn min tanke kan forklare,mere ville, mere heteenn mitt hjerte kan forstå,vil jeg bare stå i rengetslik som hester står i regnetpå en bred og saftig slettemellom tunge fjell som her. Stå og kjenne kroppen sugedette svale, sterke, våte,som i strie strømmer silerover ansikt hår og hender.Likne skogen der den suger,som et barn, av himlens bryster.Likne sletten full av sødme,sitrende av fromt begjær. Slik som hester står i regnet,Lutende, med våte flanker,og lar duft av muld og vætedrive sterkt og søtt i sinnet,vil jeg stå og bare væreog la himmel-yret falle,inntil tanken fri for feberfølger drømmene til klarheti en steil og stille ro. Astrid Hjertenæs Andersen Dette er jeg veldig glad i. Endret 27. april 2016 av amandine
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #4 Skrevet 27. april 2016 Ja, jeg leser mye og liker det veldig godt. Men å dele? Det er verre.. Når mitt sinn er fylt av drømmer mere dunkle, mere fjerne enn min tanke kan forklare, mere ville, mere hete enn mitt hjerte kan forstå, vil jeg bare stå i renget slik som hester står i regnet på en bred og saftig slette mellom tunge fjell som her. Stå og kjenne kroppen suge dette svale, sterke, våte, som i strie strømmer siler over ansikt hår og hender. Likne skogen der den suger, som et barn, av himlens bryster. Likne sletten full av sødme, sitrende av fromt begjær. Slik som hester står i regnet, Lutende, med våte flanker, og lar duft av muld og væte drive sterkt og søtt i sinnet, vil jeg stå og bare være og la himmel-yret falle, inntil tanken fri for feber følger drømmene til klarhet i en steil og stille ro. Astrid Hjertenæs Andersen Dette er jeg veldig glad i. Er veldig glad i poesi - og diktet hestene står i regnet liker jeg også veldig godt. Jeg syns det er nesten umulig å velge et favoritt-dikt. Men dette er fantastisk: ORDET av Arnulf Øverland (1889-1968) Hele mitt liv har jeg søkt det ene ord, som skulde gå fra mitt hjerte like til ditt, tyst som et åndedrag, men tungt av mening, være et hemmelig møte mellem oss. Jeg vilde si dig alt, hvad jeg vet og tror, med det ene ord. Det skulde åpne sig for dig som en lilje, det skulde løfte dig op fra ditt legemes vekt, det skulde fri din undertrykte vilje, det skulde løse dig ut av din jordgrå slekt. Tvangfritt skulde du tenke og vite alt: Himmelens lys skal du være, og jordens salt! Og når det stilner mot kveld, og dagen er endt, skal du fornemme ordet – til dig er det sendt! Over ditt aftensbord skal det senke sig ned, og som det rolige lys av en kjerte utstråle fred. Sang for din lyst skal det ha, og sorg for din smerte! Anonymous poster hash: fa7be...930
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 27. april 2016 #5 Skrevet 27. april 2016 (endret) Jeg liker poesi. Leser ikke mye, men setter pris på det. Synes i grunn det er synd at det har så lite plass i videregående opplærling og at "diktanalyse" er et skjellsord. The Explosion On the day of the explosionShadows pointed towards the pithead:In the sun the slagheap slept. Down the lane came men in pitbootsCoughing oath-edged talk and pipe-smoke,Shouldering off the freshened silence. One chased after rabbits; lost them;Came back with a nest of lark’s eggs;Showed them; lodged them in the grasses. So they passed in beards and moleskins,Fathers, brothers, nicknames, laughter,Through the tall gates standing open. At noon, there came a tremor; cowsStopped chewing for a second; sun,Scarfed as in a heat-haze, dimmed. The dead go on before us, theyAre sitting in God’s house in comfort,We shall see them face to face – Plain as lettering in the chapelsIt was said, and for a secondWives saw men of the explosion Larger than in life they managed –Gold as on a coin, or walkingSomehow from the sun towards them, One showing the eggs unbroken. Endret 27. april 2016 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #6 Skrevet 27. april 2016 Mange fine dikt. Takk! :) Anonymous poster hash: 09b6b...a06
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #7 Skrevet 27. april 2016 Liker godt Rudolf Nilsen jeg. Og Dan Andersson. Her er en av mine favoritter av RN. Ved bålet Så ung og vakker har jeg aldri sett dig før som nu du står og stirrer inn i bålets glør. Ti ellers er ditt kjære ansikt grått og trett og blikket sykt av all den armod du har sett: for fattigbarn er livet ikke lyst og lett. Men nu i bålets røde skjær! nu er din hud velsignet med en rosenglød av ildens gud! Hvad mon du tenker på ? En svær og svart fabrikk? Og om du vel imorgen når den rette trikk ? Å skofte helt til frokost er en kostbar skikk. Å nei, ditt blikk er strålende og fritt og klart. og det er åpenbart at du vil smile snart! Så har du glemt den fryktelige, store by, hvor to som elsker aldri finner fredet ly - nei intet sted å være mellem kveld og gry! Men hele verden har vi ganske for oss selv på øya her - den lange sommerkveld! Nu smiler du! Mot bålets flammespill flyr smilet ditt: en snehvit sommerfugl, som vill og gal av lykke styrter sig i rosens ild! Men jeg må bære mere ved, så ilden ikke dør... Så ung og vakker har jeg aldri sett dig før. Anonymous poster hash: 50f98...803
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #8 Skrevet 27. april 2016 Takk for mange flotte dikt. Anonymous poster hash: 09b6b...a06
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #9 Skrevet 28. april 2016 Flere? Anonymous poster hash: 09b6b...a06
Ordtrylleren Skrevet 13. mai 2017 #10 Skrevet 13. mai 2017 Har skrevet dette selv. Men er ganske rookie på dikt skriving så tilbakemeldinger ønskes velkommen Morgenen Du står opp og møter dagen hver morgen fra nå til alltid Noen dager flyr av sted, men de som det er flest av det er de som ikke rikker seg noe sted. Vi har alle våre planer noe gode, andre bare vaner Morgenen befrier deg fra det som var eller server deg en grusom dag. Når den følger de store fester føles den som døden nesten Solen som stiger opp i horisonten bringer varme og lys til alle Seirer over mørket håper ikke du har noe å skjule Kanskje du har sittet våken hele natten gruet deg til dagen etter. for selv om det er en helt ny dag må du selv gripe den for å få det bra
Ordtrylleren Skrevet 13. mai 2017 #11 Skrevet 13. mai 2017 Et til jeg har skrevet Sommerfugler Dens liv begynner i annen fasong den har ingen vinger, og bor i en kongkong flyvende i vinden med de deiligste av farger dens liv varer bare en brøkdel av en sommer. På avstand beundrer vi, og lar oss fasinere men når du får de veldig nærme er de ikke særlig pene sommerfuglen er som et symbol på selve livet det vakreste vi vet, er det vi kun kan observere Et slag med dens vinger kan påvirke selv stormer sykloner helt på andre siden av jorda I en teori av kaos, beviser den for alle at selv om du er liten kan du påvirke mirakler Bruk dine krefter fornuftig og ansvarlig Husk at store, store stormer kan være ganske farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå