Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #1 Skrevet 27. april 2016 Og før dere tar dere nær av noe nå: jeg lurer virkelig. Nesten alle jeg har møtt/sett med Downs er overvektige, gjerne til tross for mye aktivitet. Er det noe som gjør at de legger fortere på seg? Anonymous poster hash: e6486...a14
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #2 Skrevet 27. april 2016 De har ikke metthetsfølelse på lik linje med andre friske mennesker. Det gjør at det i de fleste tilfeller er nødvendig og prøve å begrense inntaket noe. Anonymous poster hash: 61583...5d2
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #3 Skrevet 27. april 2016 Trodde det var medisinen de gikk på Anonymous poster hash: ba983...48f
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #4 Skrevet 27. april 2016 Er både grunnet medisiner og gjerne stoffskifteproblematikk. Anonymous poster hash: 3b6fb...837
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #5 Skrevet 27. april 2016 De har ikke metthetsfølelse på lik linje med andre friske mennesker. Det gjør at det i de fleste tilfeller er nødvendig og prøve å begrense inntaket noe. Anonymous poster hash: 61583...5d2 Andre friske mennesker? Mennesker med Down syndrom har ofte tilleggssykdommer, men syndromet i seg selv er ingen sykdom. Anonymous poster hash: 1a09e...d2c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #6 Skrevet 27. april 2016 Det hat også ofte med kosthold å gjøre (ikke alltid, men ofte) Mange av de får vaner som er veldig vanskelig å gjøre noe med. Jobber med barn og unge med Downs, og ett klassisk eksempel er maten de spiser. Ei spiste bare ris og pasta. En spiste bare loff med nugatti osv. Anonymous poster hash: 4b6f6...613
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #7 Skrevet 27. april 2016 Det kommer av så mangt. Mat, stoffskifte, motoriske utfordringer, medisiner og passivitet er vel det mest vanlige. Mennesker med downs må passe ekstra godt på kostholdet, men det er vanskelig da de som alle andre er glad i søtsaker, men evner ikke bestandig i like stor grad å se konsekvensene av det. Anonymous poster hash: 9888e...46b
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #8 Skrevet 27. april 2016 Andre friske mennesker? Mennesker med Down syndrom har ofte tilleggssykdommer, men syndromet i seg selv er ingen sykdom. Anonymous poster hash: 1a09e...d2c Ok andre mennesker uten syndrom...hvis det gjør det bedre... Anonymous poster hash: 61583...5d2
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #9 Skrevet 27. april 2016 Dette gjelder for mange mennesker med utviklingsheming generelt, kanskje spesielt de som har lett, moderat eller alvorlig grad av utviklingsheming. De sliter ofte med motivasjon/drivkraft blant annet når det kommer til fysisk aktivitet. I blant annet skolen kan disse elevene få oppgaver som de ikke får fullført, de får dårligere arbeidsvaner og erfaring med ikke å fullføre. De trenger mer tid og opplevelser av å feile gjør også at de unngår ting. Mange av de har også ulike motoriske utfordringer som forsterker dette. Syn- og hørselproblematikk har også høyere forekomst. Utfordringer i forhold til mat er heller ikke så uvanlig. Mange foretrekker usunne ting slik som mange i "normalbefolkningen" også gjør. Manglende forståelser for konsekvenser kan resultere i dårlige matvaner. Manglende metthetfølelse kan også være en utfordring. Sammen kan disse tingene forsterker hverandre og resultere i overvekt. Kan jo legge til at dette er veldig generaliserende, det er store individuelle forskjeller innenfor utviklingshemming. Med down syndrom kan man ofte også ha stoffskifteproblemer i tillegg. Anonymous poster hash: 1d7cf...0ce
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #10 Skrevet 27. april 2016 Passivitet og medisner kan jo også legges til. Anonymous poster hash: 1d7cf...0ce
gresskar Skrevet 27. april 2016 #11 Skrevet 27. april 2016 De fleste med Downs går ikke på medisiner da. Her har de funnet sammenheng mellom slapphet i muskulaturen og lavere energibehov. http://forskning.no/funksjonshemming-overvekt-politikk/2014/04/utviklingshemmede-spiser-seg-syke
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #12 Skrevet 27. april 2016 Trodde det var medisinen de gikk på Anonymous poster hash: ba983...48f Medisinen de gikk på??? Tror du virkelig alle går på medisin? For hva liksom? Anonymous poster hash: acdf2...d11
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #13 Skrevet 27. april 2016 Da jeg gikk på videregående hadde vi ei jente med Downs-syndrom. Da lærte vi at kromosonfeilen de har klusser med systemet slik at de legger på seg veldig raskt. Denne jenta var ca normal, men da på grunn av mye mosjon og en streng diett. Vi fikk også beskjed om å ikke dele mat og godteri med henne. Samt at dersom vi så henne med brus ol. så skulle vi melde fra til en av assistentene. Anonymous poster hash: 127ab...5db
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #14 Skrevet 27. april 2016 Tenker på han i Tangerudbakken, han spiste mye godteri og usunn mat Anonymous poster hash: 1489c...327
Blondzilla Skrevet 27. april 2016 #15 Skrevet 27. april 2016 De har ofte lavt stoffskifte. I tillegg gjør det at de er hypotone fysisk aktivitet svært strevsomt, så det unngår de ofte om de kan. Hos voksne som styrer sitt eget kosthold, blir det fort mye usunt. Blir litt som om en 5åring skulle valgt pølser til middag hver dag.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #16 Skrevet 27. april 2016 Dårlig kosthold, ja...Jobber i bolig med utviklingshemmede og manglende forståelse på kosthold er et problem. De spiser det som er godt og noen overspiser (som mange av oss andre) Man kan motivere så mye man vil, men tvinge igjennom noe er selvsagt ikke lov. Anonymous poster hash: a99ab...570
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #17 Skrevet 27. april 2016 OG så er det en liten ting til. Jeg kjenner ei (som overhode ikke er psykisk utviklingshemmet) som har en svært synlig fysisk sykdom. Hun fortalte meg at i hele oppveksten opplevde hun at folk (gjerne fremmede) kom bort, klappet henne på hodet, sa stakkar og ga henne søtsaker..... Det var også en greie for noen år siden hvor man belønnet funksjonshemmedes "riktige" atferd med godteri. (Grøss). Det er det selvsagt slutt på (håper jeg) for lenge siden, men likevel vil det kunne ha innvirkning på mange voksne med downs sin vekt. Anonymous poster hash: 4c715...7ef
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #18 Skrevet 27. april 2016 OG så er det en liten ting til. Jeg kjenner ei (som overhode ikke er psykisk utviklingshemmet) som har en svært synlig fysisk sykdom. Hun fortalte meg at i hele oppveksten opplevde hun at folk (gjerne fremmede) kom bort, klappet henne på hodet, sa stakkar og ga henne søtsaker..... Det var også en greie for noen år siden hvor man belønnet funksjonshemmedes "riktige" atferd med godteri. (Grøss). Det er det selvsagt slutt på (håper jeg) for lenge siden, men likevel vil det kunne ha innvirkning på mange voksne med downs sin vekt. Anonymous poster hash: 4c715...7ef Tro omigjen. Vi "overtok" en ungdom med autisme fra vgs på jobb, og vedkommende hadde med seg et belønningssystem der cola, sjokolade og potetgull ble brukt som belønning for utførte arbeidsoppgaver...! Her var ikke overvekt noe problem (enda), men det er ganske utrolig at en skole i vår tid finner på noe sånt. Ellers er det vel som mange har nevnt: fysiske disposisjoner, kosthold (gjerne fordi de er voksne og bestemmer selv, samtidig som de har et barns vurderingsevne. Hadde min seksåring fått bestemme sin egen meny selv ville nok det også resultert i masse junk og snop), og problemer med å motivere for fysisk aktivitet. Anonymous poster hash: a61c4...058
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #19 Skrevet 27. april 2016 Tro omigjen. Vi "overtok" en ungdom med autisme fra vgs på jobb, og vedkommende hadde med seg et belønningssystem der cola, sjokolade og potetgull ble brukt som belønning for utførte arbeidsoppgaver...! Her var ikke overvekt noe problem (enda), men det er ganske utrolig at en skole i vår tid finner på noe sånt. Ellers er det vel som mange har nevnt: fysiske disposisjoner, kosthold (gjerne fordi de er voksne og bestemmer selv, samtidig som de har et barns vurderingsevne. Hadde min seksåring fått bestemme sin egen meny selv ville nok det også resultert i masse junk og snop), og problemer med å motivere for fysisk aktivitet. Anonymous poster hash: a61c4...058 Dette stemmer faktisk. Disse belønningssystemene som ofte brukes i skolen, da spesielt innenfor autismespekteret har ofte ulike typer usunne ting. Anonymous poster hash: 1d7cf...0ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå