Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #1 Skrevet 27. april 2016 Har en sønn som går siste året på barneskolen nå. Han har klart seg fint på skolen uten noen store utfordringer, men er heller ikke den beste i klassen. Han har to fritidsaktiviteter som er 4-6 dager i uken etter skolen+ at han er supersosial og elsker å være sammen med venner etter skolen og i helgene. Nå har det blitt tydelig at dette har fått utover skoleresultatene, og lærerene uttrykker bekymring mtp overgang til ungdomsskole til høsten, og at han allerede henger etter. Snakket om dette med faren hans (50/50 omsorg), og jeg mener at gutten skal kutte ned til 1 fritidsaktivite og fokusere på å ta igjen det tapte på skolen, faren mener han skal få fortsette med begge, men jobbe mer med skolearbeid i tillegg. Gutten selv vil såklart ikke slutte på aktiviteter. Hva mener dere? :/ Anonymous poster hash: 59081...8b4
Luksusdyret Skrevet 27. april 2016 #2 Skrevet 27. april 2016 Jeg mener at dere må prøve å tilpasse det slik at han jobber mer effektivt med skolearbeidet, uten at han må slutte på aktivitetene. Bruker mindre tid på data og slikt. Det er bedre at han bruker tid på organiserte fritidsaktiviteter enn at han sitter og spiller, ser TV eller slenger rundt i hagen.
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #3 Skrevet 27. april 2016 Da har han jo lengre dager enn en voksen med full jobb? Skole, lekser, venner og aktiviteter 6 kvelder i uken?? Anonymous poster hash: 6429c...45d
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #4 Skrevet 27. april 2016 Han bruker ikke noe tid på data eller spill fra før faktisk.. Mesteparten av tiden hans går til fritidsaktiviteter.. Hi Anonymous poster hash: 59081...8b4
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #5 Skrevet 27. april 2016 Jeg synes definitivt at han burde slutte med en aktivitet når det går utover skolearbeidet. Anonymous poster hash: d8911...0ff
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #6 Skrevet 27. april 2016 Da må du og far legge opp en plan for hvordan det skal jobbes med skolearbeidet hjemme. Er det en plan som "går opp"? Hvor mye tid hver uke trenger han for å holde tritt (og ta igjen det tapte)? Hvor mye tid har han utenom skole og fritidsaktiviteter? Hvis det ikke fungerer, så må det kuttes ned på aktiviteter. Jeg kjenner selv barn som har trent 5-6 ganger i uka og gått ut av ungdomsskolen med toppkarakterer, men det krever målrettet innsats. Anonymous poster hash: 75f59...f1a
MTF Skrevet 27. april 2016 #7 Skrevet 27. april 2016 Her tenker jeg at skolearbeidet må komme først. Han er såpass stor nå at han bør skjønne det. Han bør få valget om enten å jobbe mer/hardere med skolen og dermed bruke mindre tid på kompiser, eller å kutte ut en fritidsaktivitet. Hos oss har gutten på 11,5 år grense på en fritidsaktivitet. han spiller fotball, og med tre treninger i uken + kamper så er det mer enn nok. Han har fått beskjed om at dersom dette går ut over skolen, er det fotballen som må vike. han jobber heldigvis godt og er veldig flink på skolen, så foreløpig ingen problem. Jeg sitter endel med han og pugger til prøver, diktat og gloseprøver da, og ser alltid over leksene og han må lese leseleksene høyt, så han vet at det ikke nytter å sluntre unna. Jeg er ganske nøye på det og har vært det hele tiden. Tiden han har utover fotballen må brukes effektivt til lekser om han skal slippe å sitte med det utover kveldene, og det er han klar over. Har fått inn ganske gode rutiner på å begynne med leksene med en gang han kommer hjem fra skolen, og så ser vi over og pugger med han før eller etter trening/kamp (alt ettersom når det er).
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #8 Skrevet 27. april 2016 Jeg tenker slik: Etter at lekser og skolearbeid er unnagjort har gutten en viss mengde fritid. Denne må han få benytte som han vil. Ønsker han å bruke tiden på fritidsaktiviteter er det helt OK, ønsker har å bruke tiden på å være sosial og henge med venner er også det helt OK. Det er først når mengden aktivitet ikke går opp med den tiden han har til rådighet. Da må man faktisk selv velge. Dersom det er slik at det ikke fungerer å BÅDE delta på alt av fritidsaktiviteter OG være supersosial og henge rundt med venner etter skoletid så må han velge bort noe. Dette valget trenger ikke dere voksne gjøre for han. Ønsker han f.eks å være på trening, innebærer det at man må velge bort sosial samvær etter skoletid og heller bruke den tiden på lekser. Ønsker han å være sosial på ettermiddagene, må han kutte ut en treningsøkt for å få tid til å gjøre lekser på kveldstid! Anonymous poster hash: 1cdf9...af6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå