Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #1 Skrevet 27. april 2016 Har noen ildfaste former fra tilbords (i metall, lyse/beige på innsiden) som jeg sliter med å få skikkelig rene... Uansett hvor mye jeg skurer er det som om litt farge fra det som har vært stekt i den henger igjen (prøvd oppvaskmaskin x antall ganger også selvsagt) nå har det toppet seg, etter at jeg stekte kylling med gurkemeie"saus" og formen er GUL. Noen som har tips til hva jeg kan prøve for å få vekk? Har latt den stå med zalovann, opptakspulver etc før vasking også men den ser fortsatt grusom ut (og... Jeg er ikke redd for å lage annen mat i den, men føler ikke jeg kan la andre se den.. Gjester vil jo tro den ikke er vasket!) Anonymous poster hash: cc774...e9d
Kjerringa med agurken Skrevet 27. april 2016 #2 Skrevet 27. april 2016 Har du prøvd bakepulver og vann? Det er det mest skånsomme og minst slitsomme. Du kan eventuelt finne frem stålull, zalo og salt. Skrubb iherdig og du vil få vekk alt mulig (inklusive rust på bestikk og servise). Det burde ta knekken på det du har av flekker
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #3 Skrevet 27. april 2016 Har du prøvd bakepulver og vann? Det er det mest skånsomme og minst slitsomme. Du kan eventuelt finne frem stålull, zalo og salt. Skrubb iherdig og du vil få vekk alt mulig (inklusive rust på bestikk og servise). Det burde ta knekken på det du har av flekker Vil anbefale Jif skurekrem og svamp. Anonymous poster hash: b8e95...17c
Anonym bruker Skrevet 27. april 2016 #4 Skrevet 27. april 2016 Hvis belegget er slitt, da er det vel tvilsomt om du får bort fargen. Ikke uten grunn at amerikanerne kaller gurkemeie for "kitchen yellow", fordi det har en tendens til å gjøre kjøkkenet gult Men sitter fargen bare på utsiden så kan du prøve med bakepulver og vann som Froggi skrev. Fungerer det ikke kan du selvfølgelig også prøve å sette den inn med litt klor og la den stå en liten stund. Jeg ville ikke brukt stålull, for da risikerer du å ødelegge emaljen på innsiden av formen. Men er den ille så har du jo ikke så mye å tape på å ta den risikoen. Anonymous poster hash: 369d8...072
Anonym bruker Skrevet 28. april 2016 #5 Skrevet 28. april 2016 Jeg skal prøve bakepulver! Takk belegget burde ikke være slitt (vært i bruk maks 15 ganger, og aldri vært "skrapet" i med stålbestikk etc) men det var trøbbel med å få disse formene rene fra første bruk så... Neste gang blir det ildfast form i glass! Skulle forøvrig tenkt over det med gurkemeie... Vet jo at safran er ille Anonymous poster hash: cc774...e9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå