Gå til innhold

Skoleflink 5. klassing, men kan nesten ikke lese

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 5. klassing som jevnt over er flink på skolen. Hun leverer gode skriftlige besvarelser, har veldig sjelden feil på matteprøver og er blant dem de andre kommer til for å få hjelp i samfunnsfag og naturfag, men hun kan nesten ikke lese. Hun må fortsatt stave seg gjennom all tekst.

Å lese så sakte tar jo veldig mye tid, men foreløpig går det på et vis. Jeg regner imidlertid med at det vil bli verre og verre ettersom det blir mer å lese. PPT har vurdert henne for dysleksi, men har ikke kunnet fastslå at det er det ettersom hun skriver ganske greit. Hun staver ikke så mye galt og klarer som regel rundt 90% riktig på alle diktater og gloseprøver (krever en del trening).

Spørsmålet er hva vi foreldre bør gjøre nå. Bør vi fortsette å oppmuntre til å lese mest mulig eller bør vi begynne å se på muligheten for å få lydbøker i noen fag slik at hun kan komme seg gjennom pensum uten å måtte sitte i timesvis for komme gjennom leksa?

Anonymous poster hash: 3250d...981
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må absolutt oppmuntre til lesing! Les med henne hver dag, få henne til å lese høyt for dere. Be skolen om å få låne slike bøker som de bruker i leseopplæringen, som skal leses flere ganger for å automatisere. Dette er kjempeviktig!

Har en femteklassing så mye lesing i lekse at lydbøker er nødvendig? Jeg vet ikke hva som vil være rett der, men selv om hun skulle få lydbøker (som jeg forresten ikke tror man får uten dysleksidiagnose, men vet ikke det heller) så MÅ dere følge opp lesingen hjemme! 

Anonymous poster hash: f891a...e59
Skrevet

Oppmuntre, men ikke presse, tenker jeg. Min nevø kunne ikke lese i fjerdetrinn (klarte såvidt å stave seg gjennom en enkel tekst). Han er veldig gløgg, og lærte seg raskt metoder å lære på som ikke involverte lesing. Han måtte lære seg norsk, engelsk og fransk på alternative måter, med mye pugging. Nå er han russ, og har seks i både norsk og engelsk (såvidt jeg husker henger sekseren i norsk høyt), og fem i fransk.

Jeg jobber også med en professor som i praksis fremdeles ikke kan lese. Han er sylskarp, og husker helt utrolig godt.

Anonymous poster hash: 18664...7a4

Skrevet

Oppmuntre, men ikke presse, tenker jeg. Min nevø kunne ikke lese i fjerdetrinn (klarte såvidt å stave seg gjennom en enkel tekst). Han er veldig gløgg, og lærte seg raskt metoder å lære på som ikke involverte lesing. Han måtte lære seg norsk, engelsk og fransk på alternative måter, med mye pugging. Nå er han russ, og har seks i både norsk og engelsk (såvidt jeg husker henger sekseren i norsk høyt), og fem i fransk.

Jeg jobber også med en professor som i praksis fremdeles ikke kan lese. Han er sylskarp, og husker helt utrolig godt.

Anonymous poster hash: 18664...7a4

Jeg svarte HI over. Jeg er norsklærer, og ja, sekseren på videregående henger høyt, den ser vi ikke i hver avgangsklasse. Men har han virkelig sekser i norsk og engelsk skriftlig hvis han har slike leseproblemer? Det høres rart ut - sekser krever tilnærmet feilfri staving og grammatikk -, men jeg sier ikke at det er umulig. 

Jeg mener at HI bør "presse" datteren. Selvsagt prøve å gjøre det lystbetont, men hun bør ikke få velge selv om hun vil øve på lesing. Fem minutter om dagen er bedre enn ingenting! Man kan være lynende intelligent og ha lese- og skrivevansker, men det å ikke kunne lese vil være et stort handicap for henne senere i livet. Lesing er en grunnleggende ferdighet i alle fag, nettopp fordi det regnes som så utrolig viktig. Snakk med læreren, HI, og be om råd for hvordan dere kan følge opp hjemme.

Skrevet

Dere må absolutt oppmuntre til lesing! Les med henne hver dag, få henne til å lese høyt for dere. Be skolen om å få låne slike bøker som de bruker i leseopplæringen, som skal leses flere ganger for å automatisere. Dette er kjempeviktig!

Har en femteklassing så mye lesing i lekse at lydbøker er nødvendig? Jeg vet ikke hva som vil være rett der, men selv om hun skulle få lydbøker (som jeg forresten ikke tror man får uten dysleksidiagnose, men vet ikke det heller) så MÅ dere følge opp lesingen hjemme! 

Jeg mente selvfølgelig ikke at hun skulle slutte å lese. Det vi tenker på er muligheten for å bruke lydbøker i tillegg for å sikre at hun får med seg innholdet i fagene. Hun leser hver eneste dag, men hun bruker ekstremt lang tid på å komme seg gjennom en side. (Hun skriver faktisk fortere og riktigere enn hun leser)

For oss er det ikke så viktig om skolen betaler lydbøkene, hvis det blir aktuelt. Vi har råd til å kjøpe dem selv hvis det kan være til positivt for henne. Slik det er nå kan det godt ta 45 minutter å lese gjennom 3 sider i samfunnsfagboka en gang. Det er en vanlig lekse. Det å finne igjen det viktigste for å svare på spørsmål direkte fra teksten tar også veldig lang tid. Kanskje hadde det vært bedre å kjøpe egne bøker til henne slik at hun kunne understreke viktige fakta etter hvert? Det kunne løst en del av problemet.

Skrevet

Hva sier læreren hennes at dere bør gjøre da? Enklere enn å kjøpe lydbøker er vel at en av foreldrene leser teksten høyt når det er lekser i samfunnsfag og sånne lesefag?

Anonymous poster hash: f3b2f...709

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig ikke at hun skulle slutte å lese. Det vi tenker på er muligheten for å bruke lydbøker i tillegg for å sikre at hun får med seg innholdet i fagene. Hun leser hver eneste dag, men hun bruker ekstremt lang tid på å komme seg gjennom en side. (Hun skriver faktisk fortere og riktigere enn hun leser)

For oss er det ikke så viktig om skolen betaler lydbøkene, hvis det blir aktuelt. Vi har råd til å kjøpe dem selv hvis det kan være til positivt for henne. Slik det er nå kan det godt ta 45 minutter å lese gjennom 3 sider i samfunnsfagboka en gang. Det er en vanlig lekse. Det å finne igjen det viktigste for å svare på spørsmål direkte fra teksten tar også veldig lang tid. Kanskje hadde det vært bedre å kjøpe egne bøker til henne slik at hun kunne understreke viktige fakta etter hvert? Det kunne løst en del av problemet.

Har ikke skolen mulighet til å låne fra lydbokbiblioteket? Lydbokbiblioteket er ikke bare for blinde, blant annet fårjeg låne der pga adhd. Men måtte ha bekreftelse fra legen for å få det - vil anta atppt også kan gi bekreftelse.

Anonymous poster hash: e69e7...3a7

Skrevet

Hva sier læreren hennes at dere bør gjøre da? Enklere enn å kjøpe lydbøker er vel at en av foreldrene leser teksten høyt når det er lekser i samfunnsfag og sånne lesefag?

Anonymous poster hash: f3b2f...709

De har byttet lærer så ofte at jeg knapt hunker hvem de har nå, men skolen veksler generelt mellom å si at her er det ingen problemer, hver gang det er snakk om noe som krever resurser fra skolen, og at her har vi et alvorlig problem som vi foreldre må løse, fulgt av en liste med faglige mål vi skal sørge for at hun når innen en viss dato.

Ja, det går an at vi leser teksten høyt. Det gjør vi noen ganger, men hvordan er det bedre enn å bruke lydbøker som hun kan styre selv? Jeg mener også på prinsippielt grunnlag vi bør legge til rette for at barna i størst mulig grad skal ha kontroll på egne lekser. Det går ikke hvis de må vente til en av oss voksne er klar til å lese.

Skrevet

Som nevnt over, lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene. Etter min mening er den også den viktigste, fordi den gjør de andre grunnleggende ferdighetene enklere. Man får mye "gratis" i alle fag ved å beherske lesing. 

Det finnes utrolig mye bra litteratur rundt akkurat dette. Det er egentlig bare å google litt, f.eks. lesing og motivasjon. Det går godt an å øke motivasjonen for lesing, man må bare finne andre måter å lese på. Lær henne noen lesestrategier (du kan søke på skimming og scanning) som gjør at hun lettere og raskere kan finne hovedinnholdet i en tekst. Gi lesebestillinger når dere leser, da blir hun kanskje mer aktiv. Selv om det på mange måter er skolens oppgave å tilrettelegge for henne, er det likevel sånn at man er nødt til å jobbe aktivt med det hjemme også. 

Hvis dette var min datter, ville jeg begynt litt fra scratch. Kanskje ble hun ikke lest så mye for da hun var lita? Jeg ville fått tak i skjønnlitteratur ut fra hennes alder og interesser, og så ville jeg lest for henne på senga. Når du har lest to sider f.eks., kan hun lese en. Hvis du klarer å vekke en leseglede i henne er mye av jobben gjort, og det gjør man lettest ved hjelp av gode leseopplevelser. Passende skjønnlitteratur er glimrende til dette. 

Lykke til! 

Skrevet

Som nevnt over, lesing er en av de fem grunnleggende ferdighetene. Etter min mening er den også den viktigste, fordi den gjør de andre grunnleggende ferdighetene enklere. Man får mye "gratis" i alle fag ved å beherske lesing. 

Det finnes utrolig mye bra litteratur rundt akkurat dette. Det er egentlig bare å google litt, f.eks. lesing og motivasjon. Det går godt an å øke motivasjonen for lesing, man må bare finne andre måter å lese på. Lær henne noen lesestrategier (du kan søke på skimming og scanning) som gjør at hun lettere og raskere kan finne hovedinnholdet i en tekst. Gi lesebestillinger når dere leser, da blir hun kanskje mer aktiv. Selv om det på mange måter er skolens oppgave å tilrettelegge for henne, er det likevel sånn at man er nødt til å jobbe aktivt med det hjemme også. 

Hvis dette var min datter, ville jeg begynt litt fra scratch. Kanskje ble hun ikke lest så mye for da hun var lita? Jeg ville fått tak i skjønnlitteratur ut fra hennes alder og interesser, og så ville jeg lest for henne på senga. Når du har lest to sider f.eks., kan hun lese en. Hvis du klarer å vekke en leseglede i henne er mye av jobben gjort, og det gjør man lettest ved hjelp av gode leseopplevelser. Passende skjønnlitteratur er glimrende til dette. 

Lykke til! 

Jeg må innrømme at jeg blir litt irritert her, selv om jeg forstår at du mener det godt. Jenta har faktisk store leseproblemer. Dette er ikke noe som skyldes lite høytlesing da hun var liten eller at leksene ikke har blitt fulgt opp. Problemet er ikke at hun må bli mer aktiv eller prøve hardere. Rådene dine er som å be en lam jente bare prøve hardere så vil hun klare å gå som alle andre. Hun jobber med lesingen hver dag og hun elsker skjønnlitratur, men om hun skulle lese for eksempel bøker av Joul Verne selv ville hun bruke flere måneder på en bok, selv om hun leste hver dag. Derfor lytter hun en del til slike bøker, i tillegg til dem hun leser selv. Jeg vil ikke ta fra henne gleden av litratur for å tvinge henne til å lese alt selv. På samme måte tror jeg at å gi henne mulighet til å tilegne seg kunnskap ved å høre, ikke bare ved å lese, kan være positivt.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg blir litt irritert her, selv om jeg forstår at du mener det godt. Jenta har faktisk store leseproblemer. Dette er ikke noe som skyldes lite høytlesing da hun var liten eller at leksene ikke har blitt fulgt opp. Problemet er ikke at hun må bli mer aktiv eller prøve hardere. Rådene dine er som å be en lam jente bare prøve hardere så vil hun klare å gå som alle andre. Hun jobber med lesingen hver dag og hun elsker skjønnlitratur, men om hun skulle lese for eksempel bøker av Joul Verne selv ville hun bruke flere måneder på en bok, selv om hun leste hver dag. Derfor lytter hun en del til slike bøker, i tillegg til dem hun leser selv. Jeg vil ikke ta fra henne gleden av litratur for å tvinge henne til å lese alt selv. På samme måte tror jeg at å gi henne mulighet til å tilegne seg kunnskap ved å høre, ikke bare ved å lese, kan være positivt.

Vel, det var velmente råd som er godt forankret i teori, men jeg ser jo at du har misforstått omtrent alt jeg sier. Jeg har ikke ment at "leksene ikke har blitt fulgt opp", jeg har ikke ment at hun må "prøve hardere", jeg har ikke ment at du skal "tvinge henne til å lese alt selv". Hvis det var det du fikk ut av innlegget mitt er det ikke så mye mer jeg kan si om saken. 

Hvis jeg sa noe som du oppfattet som frekt så beklager jeg det, det var aldeles ikke meningen. Jeg ville bare gi noen tips som jeg tror vil lette lesetreningen. 

Skrevet

Nå er du litt vel hårsår, tror jeg. Hun spute bare om jenta hadde blitt lest lite for. Dette fordi man vet at det er en sammenheng mellom høytlesing og barns leseglede. Og leseglede er en utrolig viktig motivator! Men selvsagt kan man ha leseproblemer selv om man har blitt lest mye for, og det er ingen som har beskyldt deg for ikke å ha fulgt henne opp. 

Min datter har dysleksi. Jeg har lest for henne fra hun var bitte liten, og hun er selv veldig glad i litteratur. Derfor leser hun mye, selv om det byr på store utfordringer for henne. Da hun ble kartlagt av PPT, var de litt forvirret fordi lesingen hennes var så mye bedre enn skrivingen tilsa at den skulle være. 

Det rådet du får er jo bare å sørge for at hun fortsetter å lese. Ikke la det bli et ork, begrens det gjerne til korte perioder i begynnelsen, men sørg for at det skjer! Og få til en ny kartlegging fra PPT. Kanskje har hun ikke dysleksi, men uspesifiserte vansker. Hvis hun sliter så mye, er det mulig at hun kan ha rett til spesialundervisning. Og en diagnose åpner uansett dører når det gjelder rettigheter og tilrettelegging.

Skrevet

At jeg muligens er hårsår skyldes nok at jeg har blitt møtt med slike innspill fra skolen i 4 år nå. Innstillingen om at det lyser seg nok bare vi foreldre og jenta jobber hardere har gått igjen hele vrien sammen med mistro på at vi sier vi har gjort det vi sier vi har gjort.

I tillegg spurte jeg ikke om råd for å få jenta til å bli flinkere til å lese. Jeg spurte om råd til hvordan vi skal hjelpe en jente som nesten ikke kan lese å få med seg pensum i andre fag enn norsk. Lesing er viktig, men det er ikke alt og jeg vil ikke at hun skal føle hun er dumt i alle fag fordi hun ikke har fått med seg pensum på grunn av lesingen.

Skrevet

At jeg muligens er hårsår skyldes nok at jeg har blitt møtt med slike innspill fra skolen i 4 år nå. Innstillingen om at det lyser seg nok bare vi foreldre og jenta jobber hardere har gått igjen hele vrien sammen med mistro på at vi sier vi har gjort det vi sier vi har gjort.

I tillegg spurte jeg ikke om råd for å få jenta til å bli flinkere til å lese. Jeg spurte om råd til hvordan vi skal hjelpe en jente som nesten ikke kan lese å få med seg pensum i andre fag enn norsk. Lesing er viktig, men det er ikke alt og jeg vil ikke at hun skal føle hun er dumt i alle fag fordi hun ikke har fått med seg pensum på grunn av lesingen.

Nei, du spurte: "Bør vi fortsette å oppmuntre til å lese mest mulig eller bør vi begynne å se på muligheten for å få lydbøker i noen fag slik at hun kan komme seg gjennom pensum uten å måtte sitte i timesvis for komme gjennom leksa?" 

Jeg mener da at dere først og fremst burde fortsette å oppmuntre henne til å lese. Hvis man skal oppmuntre henne til å lese, må man også ta hensyn til at det ikke er særlig gøy å lese når man synes det er veldig vanskelig. Derfor listet jeg opp noen tips til hvordan man kan øke motivasjonen. 

Det virker som om du har mest lyst til å skaffe lydbøker, og helst vil at noen skal si at det er den beste løsningen. 

Skrevet

Nei, du spurte: "Bør vi fortsette å oppmuntre til å lese mest mulig eller bør vi begynne å se på muligheten for å få lydbøker i noen fag slik at hun kan komme seg gjennom pensum uten å måtte sitte i timesvis for komme gjennom leksa?" 

Jeg mener da at dere først og fremst burde fortsette å oppmuntre henne til å lese. Hvis man skal oppmuntre henne til å lese, må man også ta hensyn til at det ikke er særlig gøy å lese når man synes det er veldig vanskelig. Derfor listet jeg opp noen tips til hvordan man kan øke motivasjonen. 

Det virker som om du har mest lyst til å skaffe lydbøker, og helst vil at noen skal si at det er den beste løsningen. 

Dette er litt mitt inntrykk også - at du helst vil skaffe lydbøker og ikke fokusere så mye på lesingen. Jeg kan forstå frustrasjonen din, HI, jeg har selv hatt et barn som har grått over leksene i fortvilelse før hun fikk en dysleksidiagnose. Men lesing er for viktig til at man kan begynne å slakke på innsatsen i femte klasse. Det er utrolig viktig at både dere og skolen har fokus på at hun skal bli en så god leser som hun har mulighet til å bli. Jeg kjenner ikke situasjonen henens ordentlig, og vet ikke om lydbøker som avlastning kunne være en ide. Skolen skal legge opp til mestringsfølelse. Hvordan gjør de det? Krev et svar. Si at dere gjerne jobber med lesingen hjemme, men at dere ikke er trent i leseopplæring. Be om råd! Og skaff deg gjerne en lærebok om grunnleggende leseopplæring, det får du for eksempel på akademika.no.

Skrevet

Jeg har ikke ment at vi skal slakke av på leseopplæringen, men som jeg har forsøkt å få frem noen ganger nå, må vi se på hvordan vi kan sørge for at hun ikke får problemer i de andre fagene også. I dag er hun flink i alt annet enn lesing, men ettersom kravene til leseferdighet for å kunne tilegne seg fagene stiger må vi se på hvordan vi kan løse den utfordringen.

Jeg har fått hundrevis av råd om alt vi bør gjøre for å gjøre jenta til en bedre leser og vi jobber med det. Er ikke det mulig å forstå?

Det ingen ser ut til å ville si noe om er hva vi kan Gjøre slik at ikke leseproblemene forplanter seg til andre fag. Å kunne bruke lydbøker burde være en måte å kompensere for dårlig lesing. Jeg ser at det jo vil gjøre at hun da kan lese litt mindre i disse fagene. Det vil vi muligens måtte kompensere for på andre måter, men på sikt må noe gjøres.

Skolens tilbud er forøvrig bare en time spesialundervisning i uka, i gruppe, sammen med andreklassingene som sliter med lesingen. Der får hun i hvert fall ikke mestringsfølelse. Hun hater det, men hun forsøker.

Skrevet

Dette er litt mitt inntrykk også - at du helst vil skaffe lydbøker og ikke fokusere så mye på lesingen. Jeg kan forstå frustrasjonen din, HI, jeg har selv hatt et barn som har grått over leksene i fortvilelse før hun fikk en dysleksidiagnose. Men lesing er for viktig til at man kan begynne å slakke på innsatsen i femte klasse. Det er utrolig viktig at både dere og skolen har fokus på at hun skal bli en så god leser som hun har mulighet til å bli. Jeg kjenner ikke situasjonen henens ordentlig, og vet ikke om lydbøker som avlastning kunne være en ide. Skolen skal legge opp til mestringsfølelse. Hvordan gjør de det? Krev et svar. Si at dere gjerne jobber med lesingen hjemme, men at dere ikke er trent i leseopplæring. Be om råd! Og skaff deg gjerne en lærebok om grunnleggende leseopplæring, det får du for eksempel på akademika.no.

Hjalp det å få en diagnose på datteren deres. Man blir jo ikke flinkere til å lese eller skrive selv om man får merkelappen dyslektiker. Hvordan ble leksene lettere å komme gjennom etterpå?

Skrevet

Hjalp det å få en diagnose på datteren deres. Man blir jo ikke flinkere til å lese eller skrive selv om man får merkelappen dyslektiker. Hvordan ble leksene lettere å komme gjennom etterpå?

Det ble lettere fordi diagnosen ga henne rettigheter. Hun fikk hjelpemidler, som retteprogram for dyslektikere, og rettigheter som utvidet tid på prøver og muntlige vurderinger der det var mulig. Hun fikk også rett til spesialundervisning med spesialpedagog, noe som var til stor hjelp. Selvsagt kan man bli flinkere dersom man får opplæring som er tilpasset de utfordringene man har! I tillegg hjalp det stort rent psykisk. Hun trengte ikke lenger å lure på om hun var dum, og føle at hun burde kunne ting hun ikke kunne. Hun skammer seg ikke lenger over det hun ikke mestrer, for hun vet årsaken til det, og konsentrerer seg om å lære.

Skrevet (endret)

Jeg tenker at det kan være viktig å fokusere på lesestrategier. Teknikker for å huske det en har lest, hvordan lese effektivt. Det finnes programmer som kan lese opp tekst mens jenta leser samme tekst, men vet ikke hvor mye av disse som er lisensprogrammer som er knyttet til dysleksi diagnosen (Lingspeak, som er et program for å lese opp tekst fra tekst på pc, nettsider, digibøker og sånt. ).

Kanskje finner du tips eller personer å spørre om råd på nettsidene til Dysleksi Norge?

Endret av gærne ko

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...