Gå til innhold

barne-tv o.l. om vennskap..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette høres kanskje litt rart ut, men min datter på 5 år har hengt seg veldig opp i ideen og tanken om en bestevenn. Hun har hengt seg såpass opp i dette at det begynner å få konsekvenser for hennes evne til å knytte vennskap og det sosiale livet generelt.

Hun er f.eks. ikke så veldig interessert å bli kjent med eller være venn med barna i barnehagen, fordi hun vil kun ha EN bestevenn!! Vi har snakket mye om dette, og vi har snakket en del med både henne og barnehagen om det.

Når vi snakker med henne så gir hun uttrykk for at det bl.a. er Karsten og Petra filmene som har gitt henne ideen om at hun MÅ ha en bestevenn - en som hun leker med hver dag, er med hjem, drar på ferie sammen med og gjør alt sammen med. De skal aldri krangle og alltid være gode venner :) Det er jo en veldig søt ide, men som sagt så har det gått litt vel langt..

Jeg har bl.a. tenkt at det kan hjelpe å se noen filmer/barne-tv serier som omhandler vennskap på forskjellige måter - altså ikke utelukkende disse to bestevennene som man ser f.eks. i Karsten og Petra. Har noen noe forslag?

Hun starter på skolen til høsten, og jeg er bekymret for at hun skal ta med seg dette til skolen og dermed slite med å etablere gode vennerelasjoner der.. Hun sier selv at hun er redd for at alle skal finne seg en bestevenn på skolen, og at hun liksom blir stående igjen som den eneste uten..

Anonymous poster hash: d148e...a64
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Kanskje du skal lese noen andre bøker for henne. Finne noen som har litt mer konflikter i?

Skrevet

Kanskje du skal lese noen andre bøker for henne. Finne noen som har litt mer konflikter i?

ja, det er nettopp det jeg tenker.. bøker, filmer, tv-serier - alt mulig.

Har du noen forslag til bøker som kan passe?

Skrevet

Høres ut som din datter går i barnehagen til min.

Min datter vil gjerne være bestevenn med henne men hun vil ikke være bestevenn med henne før hun slutter å leke med de andre barna.

Min datter liker henne veldig godt og snakker mye om henne og hvor flink, søt og morsom hun er, men hun nekter å si hun er bestevennen hennes før hun lover å aldri leke med andre.

Skikkelig lei situasjon da min datter ikke klarer å kutte ut andre barn og denne jenta leker mye for seg selv.

Ingen gode råd annet enn å lære henne at man kan ha flere gode venner og at det selvsagt er lov å ha en favorittvenn selvom man har flere venner.

Anonymous poster hash: 659ea...7cd

Skrevet

Linus i Svingen

Orps

Anonymous poster hash: 9a220...557
Skrevet

Vi på saltkråkan! :)

Anonymous poster hash: d6052...717
Skrevet

Dora og vennene hennes (Når dora er eldre) er en hit her i huset.

Prøver å komme på andre serier med flere venner, men kommer bare på Linus i svingen.

Alle barna i Bakkebygrenda kanskje, men mine liker ikke den nye versjonen. men de hr jo bøker og..

Anonymous poster hash: 6afc7...af1
Skrevet

Sånn er min gutt på 5 også, og jeg har ikke engang tenkt på at det har sammenheng med Karsten og Petra, selv om han er veldig opptatt av de filmene. Det er jo opplagt når jeg tenker over det nå. :P

Han har faktisk en bestevenn også da, også synger han til stadighet på den der "Bestevenner gjør hverandre glad, det er godt og fint å ha..." Og det er jo forsåvidt sant, men man blir veldig sårbar om man bare har en venn. Han er ikke interessert i å leke med noen andre i barnehagen, han vil bare leke med bestevennen.

Det vi har blitt enig med barnehagen om er at de skal få lov til å leke sammen (selvsagt), men at de helst skal splittes når det er lekegrupper og annet opplegg der de deles i grupper, og at de voksne av og til prøver å dra flere med i leken når de to leker sammen.

Hjemme prøver jeg så ofte som mulig å sende ham ut når nabobarna er ute, siden bestevennen bor et stykke unna. Det ser ut til å fungere litt, for her om dagen kunne han fortelle at han hadde hele fire bestevenner, og tre av de var nabobarn. :)

Men det med barne-tv om andre typer vennskap hørtes lurt ut, det skal jeg prøve også. :)

Anonymous poster hash: bc383...db8
Skrevet

Hvordan er det med dere som foreldre da? Har dere flere venner, eller er det en spesiell som gjelder? Det er dere som er forbilder, så tenk litt på hva dere formidler som "normalt", både i ord og handling. Kanskje kan dere vise at det er gøy å ha forskjellige venner? 😊

Anonymous poster hash: 8b5fe...640

Skrevet

Hvordan er det med dere som foreldre da? Har dere flere venner, eller er det en spesiell som gjelder? Det er dere som er forbilder, så tenk litt på hva dere formidler som "normalt", både i ord og handling. Kanskje kan dere vise at det er gøy å ha forskjellige venner?

Anonymous poster hash: 8b5fe...640

dette har barnehagen også spurt om - og jeg kan ikke se at vi gjennom handling oppmuntrer til denne bestevenn-ideen. 

Hverken jeg eller mannen har bestevenn på det viset - her er det mange forskjellige folk som går inn og ut av huset på besøk o.l.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...