Gå til innhold

svangerskapsdiabetes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har hatt det? Hvordan påvirket det deg i svangerskapet? Hva måtte du passe på?

Sjekker blodsukkeret mitt etter middag hver dag nå. Men har ikke fått bekreftet at jeg har det ....

Anonymous poster hash: b94ff...b16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte ta insulin. Ellers påvirket det meg ikke så mye.

Anonymous poster hash: d2be2...a9e

Skrevet

Kostregulerte meg. Målte blodsukker tre ganger om dagen.

Anonymous poster hash: 80085...3d0

Skrevet

Jeg har det nå

Måler blodsukker ca 8 ganger daglig, det vil si foran hvert måltid og 2 timer etter. Jeg må også ta insulin. Tar da langtidsvirkende i låret på morgen og hurtigvirkende i magen ved hvert måltid. Men sliter fortsatt med at blodsukker er litt ustabilt så insulin blir justert opp hver uke.

Ellers er det jo mye ekstra oppfølging nå, diabetes sykepleier 1 gang pr uke og ultralyd hver 2 uke.

Er kommet til svangerskaps uke 37 og senere i dag skal jeg på ultralyd for å vurdere igangsetting mellom uke 38 og 40 pga baby vokser ikke tilfredsstillende. Baby vokser men faller likevel på kurven de siste 6 ukene

Anonymous poster hash: cee41...24e

Skrevet

Jeg måtte starte med metformin da det ikke hjalp å legge om kosten. Skulle bli satt i gang i uke 37 , men fødselen startet av seg selv dagen før igangsettelse. Ut kom en stor gutt på 4200 g og 54 cm! Glad jeg ikke gikk til termin!

Skrevet

Regulerte med kost og hyppig måling (før og etter alle måltider),men ingen insulin og jeg holdt langtidsblodsukkeret på fem-tallet.

Ellers fikk jeg et par ekstra UL for vekstestimering, og ble igangsatt et par dager over termin (de lar visst ikke de med svangerskapsdiabetes gå særlig over pga risiko for store barn). Min var 4050 g, så helt passe.

Skrevet

Det ble lite karbohydrater da. Pizza var for min del katastrofe 😛 men måler du før og etter alle måltider ser du fort hva du tåler godt og ikke. Hver kropp reagerer ulikt - jeg fikk stort utslag på ting som mannen min tåler godt (han har også diabetes), og motsatt.

Skrevet

Har akkurat fått påvist (glukoseintoleranse -8,6 etter glukosebelastning, fint fastende). Det var andregangs test. Den første i uke 24 var fin.

Det behandles som svangerskapsdiabetes, så regner med at jeg får måleapparat på kontroll neste uke. Må ta ny test også, har et liiiiite håp om at testen var høy sist fordi jeg holdt på å bli syk? Samme kveld lå jeg med feber og bronkitt.... Men aner ikke.

Er i uke 34....

Skrevet

Kostregulerte meg. Målte blodsukker tre ganger om dagen.

Anonymous poster hash: 80085...3d0

Samme her også.

Anonymous poster hash: 67df6...ffa

Skrevet

Samme her også.

Anonymous poster hash: 67df6...ffa

Det samme gjorde jeg også. Høyeste langtidsblodsukker som ble målt var 5,6 (rett etter at jeg hadde gjennomført glukosebelastningen som gav et utslag på 8,2 i uke 27), etter det ble jeg enda flinkere med mat og hadde langtidsblodsukker på 4,9 og 5,0. Jeg gjorde blodsukkermålinger før måltid og 2 timer etter måltid. Ble satt igang på termindag og ut kom ei jente på 51 cm og veide 2970 gram, mao ikke stor i det hele tatt. 

Anonymous poster hash: 4ae14...b8e

Skrevet

Jeg har det. Fikk påvist i uke 26 hos fastlege. Regulerer med kosten. Måler bs 3 dager i uka, 5 ganger de dagene. Kan du ikke be legen om en skikkelig glukosebelastning? Hvorfor har du Blodsukkermåler hvis du ikke har fått det påvist? Har du hatt det tidligere skal du følges opp helt fra starten av svangerskapet.

Det påvirker meg på den måten at jeg måtte legge om kosten totalt. Null godteri, kaker, brus o.l (var rett etter jul dette). Kun grove karbohydrater, ingen take away, is, sjokolade. Måtte lage mye fra bunnen. En stor overgang, men det gikk overraskende bra. Som en bonus har jeg ikke lagt på meg noe siden januar😃 Var overvektig fra før, så det er helt i orden. Litt styr i bursdager o.l, enten må jeg ta med kake selv, eller stå over.

Anonymous poster hash: 4e085...248

Skrevet

Jeg har det. Fikk påvist i uke 26 hos fastlege. Regulerer med kosten. Måler bs 3 dager i uka, 5 ganger de dagene. Kan du ikke be legen om en skikkelig glukosebelastning? Hvorfor har du Blodsukkermåler hvis du ikke har fått det påvist? Har du hatt det tidligere skal du følges opp helt fra starten av svangerskapet.

Det påvirker meg på den måten at jeg måtte legge om kosten totalt. Null godteri, kaker, brus o.l (var rett etter jul dette). Kun grove karbohydrater, ingen take away, is, sjokolade. Måtte lage mye fra bunnen. En stor overgang, men det gikk overraskende bra. Som en bonus har jeg ikke lagt på meg noe siden januar😃 Var overvektig fra før, så det er helt i orden. Litt styr i bursdager o.l, enten må jeg ta med kake selv, eller stå over.

Anonymous poster hash: 4e085...248

Har ikke hatt det i tidligere svangerskap. Hadde 8, 2 etter første glukosebelastning. Skal på ny belastning neste uke, og legen ville jeg skulle følge opp hjemme med å måle etter middag. Ligger mellom 4, 7 og 6, 3. Spørs hva middagen er og hvor mye jeg spiser.

Har ikke lagt på meg siden desember.

Skrevet

Har ikke hatt det i tidligere svangerskap. Hadde 8, 2 etter første glukosebelastning. Skal på ny belastning neste uke, og legen ville jeg skulle følge opp hjemme med å måle etter middag. Ligger mellom 4, 7 og 6, 3. Spørs hva middagen er og hvor mye jeg spiser.

Har ikke lagt på meg siden desember, er også overvektig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...