Gå til innhold

Umodent barn og utsatt skolestart

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med utsatt skolestart og umodne barn? Har en gutt født i 2011 med dårlig språk. Kan ikke helt se for meg hvordan det skal gå med skolestart om ett år. Veldig lei meg for dette. Gutten har hjelp i bhg.

Anonymous poster hash: 8b739...1b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slapp av, gutten har et helt år igjen i bhg og det skjer så vannvittig mye dette året. Ha tett oppfølging med bhg og be gjerne om ekstra møter på høsten om du føler for det slik at d da kan vurderes hva som bør gjøres før skolestart!

Anonymous poster hash: 752ef...fd4

Skrevet

MYE kan skje med språket på et helt år! Vi har en gutt med dårlig språk født i 2010 som begynner på skolen i år. Det har aldri vært snakk om å utsette skolestart. Mye har skjedd siden i fjor, jeg husker jeg tenkte på sommeren at det kom aldri til å gå å begynne på skolen et år etter. Ingen kom til å forstå ham tenkte jeg.. Men har skjedd mye siden da og selv om han enda snakker ganske uforståelig, så kommer skolestart enten man vil eller ikke. Vi forbereder skolen og gutten, og gjør det man kan for at alt ligger til rette. Viktig å huske på at mange førsteklassinger sliter med et eller annet, veldig mange henger etter på språket. Jeg trøster meg med at alle snakker da skikkelig til konfirmasjonen uansett:)

Anonymous poster hash: cac00...c4e

Skrevet

Ikke vær lei deg. Jeg var i samme situasjon med min gutt for noen år siden. Han hadde dårlig språk, er født sent på året og var liten. Men.. det gikk så bra!Språket sliter han fremdeles litt med etter tre år. Men det har ikke vært til hinder for læring eller det sosiale.Som mødre har vi jo tendens til å bekymre oss unødig mye. Jeg har iallefall lært at gutten min stadig overrasker positivt og vokser i sitt tempo ☺

Anonymous poster hash: 409a1...12e

Skrevet

MYE kan skje med språket på et helt år! Vi har en gutt med dårlig språk født i 2010 som begynner på skolen i år. Det har aldri vært snakk om å utsette skolestart. Mye har skjedd siden i fjor, jeg husker jeg tenkte på sommeren at det kom aldri til å gå å begynne på skolen et år etter. Ingen kom til å forstå ham tenkte jeg.. Men har skjedd mye siden da og selv om han enda snakker ganske uforståelig, så kommer skolestart enten man vil eller ikke. Vi forbereder skolen og gutten, og gjør det man kan for at alt ligger til rette. Viktig å huske på at mange førsteklassinger sliter med et eller annet, veldig mange henger etter på språket. Jeg trøster meg med at alle snakker da skikkelig til konfirmasjonen uansett:)

Anonymous poster hash: cac00...c4e

Jepp. Enig den. 😁

Anonymous poster hash: 409a1...12e

Skrevet

Min 2010 jente hadde ganske dårlig språk i fjor. Også et tema på foreldresamtale i BHG. Men etter sommeren har det gått i et voldsomt tempo og nå snakker hun veldig bra og er på nivå med sine jevnaldrende.

Anonymous poster hash: e25d6...c6c

Skrevet

Er det noen som har erfaring med utsatt skolestart og umodne barn? Har en gutt født i 2011 med dårlig språk. Kan ikke helt se for meg hvordan det skal gå med skolestart om ett år. Veldig lei meg for dette. Gutten har hjelp i bhg.

Slapp av. Trenger ikke snakke rent når begynner på skolen. Noen er bare litt treige der. Det ordner seg. Alle lærer seg å snakke rent tilslutt.

1. Klasse er jo en avansert bhg. Mye lek og morro, og mye læring.

Anonymous poster hash: 1372e...94b

Skrevet

Her så hadde min sønn dårlig språk og, og det er noen i klassen som fortsatt sliter, og de går nå i 3. klasse. Men barna har det bra sosialt, og lærer bra på skolen. Og språket blir bare bedre og bedre.

Anonymous poster hash: a04ec...89b
Skrevet

Mye kan skje på ett år:) og spesielt dersom han har hjelp i Bhg. Du må om søke utsatt skolestart til ppt, men det må du gjøre mellom desember og februar. I vår kommune er fristen for dette februar det året han egentlig skal begynne på skolen. Barnehagen må være enig i dette og utarbeide en pedagogisk rapport som sier noe om hans fungering og hvorfor det er nødvendig med utsatt skolestart. Din gutt blir da utredet av ppt, blandt annet vil han bli observert i barnehagen og gjennomgå tester.

I vår kommune er fristen for søknad om utsatt skolestart 1. Februar, og vår frist for å skrive sakkyndig vurdering er 1. April. Jeg jobber med dette, og tror fristene stort sett er de samme i alle kommuner.

Anonymous poster hash: 970e2...378

Skrevet

Slapp av. Trenger ikke snakke rent når begynner på skolen. Noen er bare litt treige der. Det ordner seg. Alle lærer seg å snakke rent tilslutt.

Nei, førsteklasse er ikke en fortsettelse av barnehagen. Her i osloskolen har vi fått høre av læreren at de f.eks ikke kan dra på tur i skogen uten at det etter faglig mål som ligger bak. Og skolen har mange mål de skal nå. Arbeidet for å nå målene begynner på dag én. Her gikk de gjennom to bokstaver, store og små, samt to tall i uka høsten i førsteklasse. Det er altså 6 tegn barna skulle lære seg på en uke.

Anonymous poster hash: 1c8a0...a0f

Skrevet

Nei, førsteklasse er ikke en fortsettelse av barnehagen. Her i osloskolen har vi fått høre av læreren at de f.eks ikke kan dra på tur i skogen uten at det etter faglig mål som ligger bak. Og skolen har mange mål de skal nå. Arbeidet for å nå målene begynner på dag én. Her gikk de gjennom to bokstaver, store og små, samt to tall i uka høsten i førsteklasse. Det er altså 6 tegn barna skulle lære seg på en uke. Anonymous poster hash: 1c8a0...a0f

Enig i dette, her går hvertfall Kunnskapsløftet for fullt, med engelsk osv og pugging fra 1 klasse. Hvilken type lek og moro mener du? ( sett bort fra de ungene som synes pugging og tavleundervisning er moro)

Anonymous poster hash: 3763b...d27

Skrevet

Å nei du! Førsteklasse er langt fra noen barnehage! Læring står i fokus, og det er mange læreplanmål som skal innfris. Men derfra til å søke om utsatt skolestart bør det være en lang og svært godt gjennomtenkt vei. Hvis barnet er født svært sent på året og er veldig umodent, så kan en søknad vurderes, men oftest er dette noe som jevner seg fort ut. Det er helt klart noen som profiterer på utsatt start, men flertallet, også av november/desember-barna, bør begynne på skolen etter normert plan.

Jeg kjenner til én elev, født i jula, som absolutt burde fått utsatt skolestart, men jeg kjenner også til barn født i januar og februar som er umodne. Når på året man er født har mange ganger betydning for skolegangen, men husk; ingen regel uten unntak!

Anonymous poster hash: 5567f...aef

Skrevet

Har selv et barn født i 2011 med dårlig språk. Men bekymrer meg lite over skolestart, og å helt uaktuelt å utsette den. Tenker mye skjer på et år, vet det av erfaring med tidligere barn.Barnet her er ellers ikke umodent, heller motsatt og lærer fort. Så ikke bekymre deg enda.

Anonymous poster hash: a81fe...0d8

Skrevet

Har selv et barn født i 2011 med dårlig språk. Men bekymrer meg lite over skolestart, og å helt uaktuelt å utsette den. Tenker mye skjer på et år, vet det av erfaring med tidligere barn.Barnet her er ellers ikke umodent, heller motsatt og lærer fort. Så ikke bekymre deg enda.

Det er ikke sånn at foreldre får bestemme selv om barnet skal få utsatt skolestart eller ikke!

Barnet må gjennom en test for å se hvor moden barnet er til å begynne på skole,består ikke barnet den så får barnet utsatt skolestart.Så enkelt er det faktisk!

Anonymous poster hash: b8714...cec

Skrevet

Det er ikke sånn at foreldre får bestemme selv om barnet skal få utsatt skolestart eller ikke!

Barnet må gjennom en test for å se hvor moden barnet er til å begynne på skole,består ikke barnet den så får barnet utsatt skolestart.Så enkelt er det faktisk!

Joda det vet jeg. Men har hatt et barn fra før som og hadde dårlig språk. Men fikk kun logoped, og var ikke snakk om noen test her. Til skolestart snakket han helt perfekt. Så det jeg mente er at mye kan skje på et år. Og det andre barnet jeg har er langt foran alderen sin, borsett fra språket.Veldig Smart for alderen sin ifølge helsesøster, så sier seg selv at skolestarten ikke blir utsatt. Og språket kommer nok på plass😊 og det er det store sjanser for at det gjør med hi sin sønn og, om det ikke er noen andre problemer itillegg.

Skrevet

Tusen takk for oppmuntrende svar. Ønsker jo ikke utsatt skolestart, så håper jo sterkt at det retter seg. Dere som har hatt barn med språkvansker, har det vært uttale eller mer generell språkforsinkelse?

Skrevet

Må alle barn gjennom en test for å "få lov" til å begynne på skolen?

Trodde testing var for de som søkte om fremskutt eller utsatt skolestart?

Mine barn har i hvert fall ikke blitt testet... Hvem er det som utfører testene da?

Anonymous poster hash: 5cd06...d7b

Skrevet

Alle barn har rett til å starte på skolen det året de fyller 6. Kun barn som det søkes om fremskutt/utsatt skolestart for blir testet

Skrevet

Får han logoped? Det kan jo hjelpe masse! Skjer ofte mye siste året i bhg og første halvår på skolen med tanke på språket. Året før skolestart forsto jeg knapt hva datteren til en venninne sa, foreldrene skjønte det ikke alltid de heller. Fikk logoped og hun begynte i første klasse når hun skulle, og da forsto alle hva hun sa.

Dersom umodenheten går på mer enn språk, bør det kanskje vurderes utsatt skolestart. Da må vel flere instanser inn i bildet.

Anonymous poster hash: b10d1...506

Skrevet

Må alle barn gjennom en test for å "få lov" til å begynne på skolen?

Trodde testing var for de som søkte om fremskutt eller utsatt skolestart?

Mine barn har i hvert fall ikke blitt testet... Hvem er det som utfører testene da?

Anonymous poster hash: 5cd06...d7b

Tull og tøys!

Alle barn har krav på å begynne i førsteklasse det året de skal, men dersom foreldre og Ppt mener at barnet bør vente et år kan det søkes om det.

Som hovedregel skal barnets utvikling avvike fra normalen med to år for å få det innvilget.

Altså at seksåringen er på nivå med en fireåring.

Skrevet

Stemmer i med dei andre, at mykje kan rette seg på eit år.  Guten min hadde ein kompis som var svært sein i språket, og fekk støttetimar i barnehagen, spesiellt siste året. Men skulestarten har gått over all forventning.

Skrevet

Tull og tøys!

Alle barn har krav på å begynne i førsteklasse det året de skal, men dersom foreldre og Ppt mener at barnet bør vente et år kan det søkes om det.

Som hovedregel skal barnets utvikling avvike fra normalen med to år for å få det innvilget.

Altså at seksåringen er på nivå med en fireåring.

Opplæringsloven sier ingenting om to års avvik fra normalen! "Grunnskoleopplæringa skal til vanleg ta til det kalenderåret barnet fyller 6 år. Dersom det etter sakkunnig vurdering er tvil om barnet er komme tilstrekkeleg langt i utviklinga si til å starte i skolen, har barnet rett til å utsetje skolestarten eitt år dersom foreldra krev det. Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg samtykke frå foreldra kan kommunen i særlege tilfelle vedta å utsetje skolestarten eitt år. Dersom foreldra søkjer om det eller samtykkjer, kan kommunen etter sakkynnig vurdering la eit barn ta til på skolen eitt år før når det innan 1. april har fylt 5 år."

Som mye annet er dette en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle. Det innhentes informasjon fra foreldre og barnehage, og funksjonsnivået til barnet kartlegges. Testen som nevnes ovenfor er en generell evneprøve som ofte benyttes, men oftere i forhold til framskutt skolestart. Men det er absolutt ikke en test som barnet "består"/"ikke består"! Det er aldri den alene som avgjør om framskutt/utsatt skolestart anbefales eller ikke. Det er en helhetlig vurdering. I forhold til utsatt skolestart blir det viktige å vurdere hvorvidt barnet profitterer særlig på å utsette skoleåret et år. Et konkret eksempel kan være et ekstremt prematurfødt barn født i desember. Eller et barn som har begynt sent i barnehagen, fått en autismediagnose og der det tenkes at barnehagen er beste arena for å sette inn tiltak (eks TIOBA). Litt forsinket språkutvikling alene synes ikke jeg høres ut som en tungtveiende begrunnelse.

Anonymous poster hash: 5a6f5...485

Skrevet

Opplæringsloven sier ingenting om to års avvik fra normalen! "Grunnskoleopplæringa skal til vanleg ta til det kalenderåret barnet fyller 6 år. Dersom det etter sakkunnig vurdering er tvil om barnet er komme tilstrekkeleg langt i utviklinga si til å starte i skolen, har barnet rett til å utsetje skolestarten eitt år dersom foreldra krev det. Etter sakkunnig vurdering og med skriftleg samtykke frå foreldra kan kommunen i særlege tilfelle vedta å utsetje skolestarten eitt år. Dersom foreldra søkjer om det eller samtykkjer, kan kommunen etter sakkynnig vurdering la eit barn ta til på skolen eitt år før når det innan 1. april har fylt 5 år."

Som mye annet er dette en skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle. Det innhentes informasjon fra foreldre og barnehage, og funksjonsnivået til barnet kartlegges. Testen som nevnes ovenfor er en generell evneprøve som ofte benyttes, men oftere i forhold til framskutt skolestart. Men det er absolutt ikke en test som barnet "består"/"ikke består"! Det er aldri den alene som avgjør om framskutt/utsatt skolestart anbefales eller ikke. Det er en helhetlig vurdering. I forhold til utsatt skolestart blir det viktige å vurdere hvorvidt barnet profitterer særlig på å utsette skoleåret et år. Et konkret eksempel kan være et ekstremt prematurfødt barn født i desember. Eller et barn som har begynt sent i barnehagen, fått en autismediagnose og der det tenkes at barnehagen er beste arena for å sette inn tiltak (eks TIOBA). Litt forsinket språkutvikling alene synes ikke jeg høres ut som en tungtveiende begrunnelse.

Anonymous poster hash: 5a6f5...485

Nei, det står ikke noe om det i opplæringsloven, og det er heller ikke en lov som sier det, men det er det som er "rettesnoren" man blir bedt om å bruke når man skal bedømme slike tilfeller, da forskning har vist at barn som ligger ett år over eller under normalen som regel vil klare seg fint, mens barn som ligger to år over/under ikke klarer seg så bra hvis de starter når de egentlig skal.

Jeg har jobbet med dette ved flere forskjellige kontor, og alle har hatt dette som rettesnor.

Ser at det av formuleringen min ser ut som det er en lov som sier det, det er det altså ikke 😊

Skrevet

Da jeg jobbet i PPT var det relevant å se på hvorvidt det var grunn til å tro at et år ekstra i barnehagen ville utgjøre en vesentlig forskjell. Altså er det liten grunn til å anbefale utsatt skolestart for et multifunksjonshemmet fordi det også etter et år vil ligge langt under klassekameratene sine i fungering. Så normen om to år etter er ikke nyttig i seg selv. Nå tror jeg det er sånn i mange kommuner at hvis foreldre og barnehage selv ønsker det, så blir utsatt skolestart ofte innvilget,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...