Gå til innhold

Min sønn er så liten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ble målt til 110 cm når han var 6 år, er 6,5 år nå og er kanskje noe cm høyere nå. Har vært til røntgen for å se skjelettalder og skjelettalderen var da 1 år mindre enn hans alder, altså 5 år. Legen skrev i svaret at man kan forvente forsinket pubertet, men ikke noe mer.

"Alle" kommentere at han er så liten for alderen, og han har lagt merke til at han er så mye mindre enn jevnaldrende og spør mye om hvorfor han er så liten og er lei seg for det.

Jeg er 1.63 og faren er 1.71 så vi er jo ikke høye noen av oss, men min far og mine søsken samt hans søsken og far er fra 1.73- 1.95 m høye. Jeg er bekymret for at han kommer til å bli lav som voksen,under 1.70.. faren som bare er 1.71m var mye høyere når han var på samme alder.

Å være mann å bare være 1.68 m er liksom ikke så gøyt, vet faren slet en del med disse tankene da han var yngre..

Noen som har selv er lav og hat små barn som plutselig strakk seg i ungdomsårene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min skal begynne på skolen til høsten og er 104 cm høy. Faren var veldig liten da han var yngre. I dag er han vel 1,73. Noen er lave, noen er høye. Ikke lag noe problem ut av det enda. Er ikke sikkert han ser på det som noe problem om han blir lav.

Anonymous poster hash: abb79...470
Skrevet

Du vet at det finnes behandling for dette? Han kan få veksthormoner...

Anonymous poster hash: cff84...d42
Skrevet

En venninne av meg har en sønn som var liten frem til han var 14-15 år. Han gråt som 14-åring fordi han var så liten i forhold til jevnaldrende. Men helt frisk og de vurderte aldri å ta hormonbehandling. Plutselig skjøt han 10 cm i været på ytterst få måneder, og i dag er han ca. 185 cm høy. Mora er 160 eller 162 cm og faren er maks 180 cm.

Anonymous poster hash: 34dc8...840
Skrevet

Du vet at det finnes behandling for dette? Han kan få veksthormoner... Anonymous poster hash: cff84...d42

Dette ville jeg vært veldig skeptisk til! Har hørt det øker faren for å utvikle kreft! Kommer selv fra en familie med lave mennesker og har søsken som har fått tilbud om veksthormoner (og takket nei). Hvorfor må liksom alle menn være 180 for å være bra nok?

Anonymous poster hash: 14c2e...776

Skrevet

Datteren min skal begynne på skolen til høsten og er 104 cm høy. Faren var veldig liten da han var yngre. I dag er han vel 1,73. Noen er lave, noen er høye. Ikke lag noe problem ut av det enda. Er ikke sikkert han ser på det som noe problem om han blir lav.

Anonymous poster hash: abb79...470

jenter og gutter kan ikke sammenlignes på dette. Jenter er bare feminine og søte hvis de er lave. Gutter er veike og pinglete, får dårligere betalte jobber, ingen damer vil være sammen med dem(noe dette forumet er ett eksempel for)

Anonymous poster hash: bab6b...e63

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dette er et problem/bekymring for deg. Det er mye som kan skje på få år!

Jeg har selv en liten sønn som på 8-årsdagen ble målt til 118 cm. Han er liten, men hva så om han ikke blir så stor?

Mannen min var forresten liten fram til han var 15-16-år. Plutselig vokste han ca 18 cm på et år, og som voksen er han 185 cm.

Sier som ei over: Må alle menn være over 180 cm?

Jobb mer selvtilliten til gutten din. Den vil han trenge om han ender opp med 165 cm eller 185 cm! Og du bør bekymre deg over ting som faktisk betyr noe.

Anonymous poster hash: 628b6...a58

Skrevet

jenter og gutter kan ikke sammenlignes på dette. Jenter er bare feminine og søte hvis de er lave. Gutter er veike og pinglete, får dårligere betalte jobber, ingen damer vil være sammen med dem(noe dette forumet er ett eksempel for)

Vel, jeg håper INDERLIG dette forumet ikke er representativt for hva kvinner mener krever av menn!

Anonymous poster hash: 628b6...a58

Skrevet

Nabosønnen var veldig liten når han var liten, noe foreldrene var veldig bekjymret over. Nå er han 205. Så den bekjymringen er hvertfall borte hos de, nå håper de han slutter å vokse. Han skøt fart på slutten av barneskolen.

Anonymous poster hash: eb8ba...123

Skrevet

"ingen damer vil være sammen med dem"

For noe tull, håper du er ironisk. Jeg jobber i barnehage, og det er en god del av fedrene som er lavere enn meg (jeg er 173), alikevel så har de både samboer/kone og barn.

Anonymous poster hash: c582d...986

Skrevet

Jeg husker da jeg gikk på ungdomsskolen så var det et par lave gutter i klassen min (ala 150 cm). Da jeg møtte dem igjen på 10 års jubileumet raget dem minst 1,80 over bakken ;)

Unger vokser i rykk og napp og noen er "late bloomers". Jeg ville prøvd å ikke bekymre meg ennå, han er jo så ung og mye kan skje de neste årene :)

Anonymous poster hash: 7828d...560

Skrevet

Dette ville jeg vært veldig skeptisk til! Har hørt det øker faren for å utvikle kreft! Kommer selv fra en familie med lave mennesker og har søsken som har fått tilbud om veksthormoner (og takket nei). Hvorfor må liksom alle menn være 180 for å være bra nok?

Du har hørt dette ja??? Ikke snakk om noe du ikke har medisinsk kompetanse til å uttale deg om!!

Anonymous poster hash: 86504...582

Skrevet

Jeg tenker at det er greit å sørge for at barnet (egentlig alle barn) har selvtillit og egenverd. Da spiller høyden liten rolle. Min bror var liten av vekst, men alle jentene fløy etter ham i hele tenårene. Han synes faktisk nesten det var plagsomt. Hans lange kamerater hadde ikke samme "draget". Han er i dag 1.72 omtrent tror jeg og godt gift.

Anonymous poster hash: 413c0...215
Skrevet

Du vet at det finnes behandling for dette? Han kan få veksthormoner...

Anonymous poster hash: cff84...d42

Det gis ikke veksthormoner så fremt det ikke er hormonmangel. Min sønn har også forsinket skjelettalder, betyr bare at han oppnår sin høyde senere enn andre. Btw, har en kompis som er 1,62. Alltid dratt damer som fluer-ikke høyden det kommer an på 😉

Anonymous poster hash: 53e14...b90

Skrevet

For noe tull! Kjenner mange menn på rundt 175 som har både kone og barn (deriblant min egen.) Det finnes lave damer også vet du, selv er jeg 163 og syns mannen min er perfekt. Har aldri falt for menn som er "flere meter" høyere enn meg selv.

Anonymous poster hash: a0094...207

Skrevet

Jeg skjønner bekymringen. Klart man ønsker det beste for barna sine...og høyde er viktigere for gutter enn jenter.

Min mann var liten som konfirmant. Fortsattw faktisk å vokse til han var 22... Er nå 1.79

Anonymous poster hash: 8ec58...639

Skrevet

Faren til mine barn er 1.69, min nåværende kjæreste er 1.73. Selv er jeg 1.76.

Skjønner at du vil at gutten skal få "normal" høyde når han blir større, men uansett er vi mange jenter/damer som ser forbi høyden på gutter/menn sålenge de har en fantastisk utstråling! <3

Ville bare gi deg noen trøstens ord... :-)

Skrevet

Han ble målt til 110 cm når han var 6 år, er 6,5 år nå og er kanskje noe cm høyere nå. Har vært til røntgen for å se skjelettalder og skjelettalderen var da 1 år mindre enn hans alder, altså 5 år. Legen skrev i svaret at man kan forvente forsinket pubertet, men ikke noe mer.

"Alle" kommentere at han er så liten for alderen, og han har lagt merke til at han er så mye mindre enn jevnaldrende og spør mye om hvorfor han er så liten og er lei seg for det.

Jeg er 1.63 og faren er 1.71 så vi er jo ikke høye noen av oss, men min far og mine søsken samt hans søsken og far er fra 1.73- 1.95 m høye. Jeg er bekymret for at han kommer til å bli lav som voksen,under 1.70.. faren som bare er 1.71m var mye høyere når han var på samme alder.

Å være mann å bare være 1.68 m er liksom ikke så gøyt, vet faren slet en del med disse tankene da han var yngre..

Noen som har selv er lav og hat små barn som plutselig strakk seg i ungdomsårene?

Forstår deg veldig godt. Min gutt har 3 år forsinka skjelettalder, og det er ganske frustrerende at voksne snakker til han som om han er 6 år. Han veit jo sjølv at han er lav, men han er ein gutt med få ord og det virker ikkje som om han bryr seg så veldig. Håper berre ikkje yngre søsken veks over hodet på han.

Vi har vore på utredning, mest fordi han slakket på vekstkurven sin. Legene har ikkje tru på at det er veksthormonmangel. Han er ekstremt vanskelig i matveien, og det ser ut til at 2 næringsdrikker om dagen hjelper. Han har vokst 3-4 cm siden jul 👍

Det var forresten i 6års alderen han begynte å slakke, så du kan jo vere obs på vekt og høgde. Vi foreldre er relativt høge, så genetisk høgde på gutten skal vere ca 185cm.

Det hjelper for øvrig ikkje med veksthormon dersom det genetiske potensialet ikkje er der

Anonymous poster hash: 5bae6...2db

Skrevet

Gutten vår på 11 år er minst i klassen. Litt usikker på hvor høy han er, da vi ikke har målt han på en stund. Han har alltid vært liten. Pappaen var på samme måten. Han var alltid minst og han var lavere enn moren da han konfirmerte seg (og hun er 157 cm), men siste året på ungddomsskolen vokste han plutselig masse på bare noen mnd, og er i dag 178. Jeg er selv heller ikke så veldig høy, 166 cm. Jeg regner liksom med at gutten vår blir mye på samme måten som faren sin, at han får en litt sen vokseperiode. Det plager han heldigvis ikke, og han har selvtillit til tusen og er sterk og rask. Han spiller fotball, og sier selv at han håper han ikke blir høyere enn Messi  :D

Anonymous poster hash: 3f310...69c
Skrevet

Min er 106 og er 3 år,men alle barn er forskjellige, noen er lave for alderen og noe er høye for alderen

Anonymous poster hash: 62cbd...e5d
Skrevet

Du har hørt dette ja??? Ikke snakk om noe du ikke har medisinsk kompetanse til å uttale deg om!!Anonymous poster hash: 86504...582

Jeg svarer etter beste evne, takk! Og uttaler meg "jeg har hørt" fremfor "det er slik og slik" når jeg har mangelfull kompetanse. Kanskje denne artikkelen er av interesse:

http://helse.010fl.com/no/helse/201307/134644.html#.VyGYANREyK0

Her er et utsnitt verdt å lese av artikkelen:

"Det er noen bekymring for at bruk av menneskelig veksthormon kan være knyttet til kreft, fordi HGH kan understøtte veksten av kreftceller. Forskere ved Institute of Cancer Research i Storbritannia fant at personer som fikk veksthormon hadde en forhøyet risiko for å dø av kreft totalt og hadde høyere nivåer av tykktarmskreft og Hodgkins sykdom enn befolkningen generelt. Studier har også vist at mus som fikk store mengder HGH har en redusert levetid i forhold til andre mus."

Ingen absolutte svar, men noe å tenke på. Jeg mener å huske at broren min ble advart mot økt fare for kreft da han ble tilbudt hormoner, men det er snart 20 år siden så hukommelsen min kan være mangelfull.

Skrevet

Så lenge han følger sin egen vekstkurve er det ingen grunn til bekymring. Plutselig skyter han ivei. Jeg har ei datter som brukt veksthormon i 5 år nå og jeg kan garantere at det ikke er noen økt risiko for kreft. Det finnes en liten risiko for økt risk for diabetes og for å lettere få frakturer. Men det kontrolleres jevnlig med blodprøver og skjelettrøntgen for å se at veksthormonnivået ikke er før høyt ifht referanseverdi. Jeg kan også avkrefte at man ikke kan få vekthormon om har dey selv. Jenta mi har nok av egen veksthormon men for lite av et et enzym man trenger for å vokse greit. Derfor kompenserer man med veksthormonet og det har fungert supert for henne. Dumt å hevde ting som ikke stemmer utfra "jeg trur/ har hørt" teorier.

Skrevet

Så lenge han følger sin egen vekstkurve er det ingen grunn til bekymring. Plutselig skyter han ivei. Jeg har ei datter som brukt veksthormon i 5 år nå og jeg kan garantere at det ikke er noen økt risiko for kreft. Det finnes en liten risiko for økt risk for diabetes og for å lettere få frakturer. Men det kontrolleres jevnlig med blodprøver og skjelettrøntgen for å se at veksthormonnivået ikke er før høyt ifht referanseverdi. Jeg kan også avkrefte at man ikke kan få vekthormon om har dey selv. Jenta mi har nok av egen veksthormon men for lite av et et enzym man trenger for å vokse greit. Derfor kompenserer man med veksthormonet og det har fungert supert for henne. Dumt å hevde ting som ikke stemmer utfra "jeg trur/ har hørt" teorier.

Det siste der med enzymene var nytt for meg. Korleis fant dere ut av det? Har jenta si også forsinka skjelettalder?

Mvh ho som har gutt med 3år forsinka skjelettalder (på forrige side)

Anonymous poster hash: 5bae6...2db

Skrevet

Mannen min er 169 cm høy

Han er populær, sosial og flott. Han har en fantastisk kone (fnis) som elsker han høyt og har vært sammen med han i 18 år. Han har 3 friske flotte barn og et veldig godt liv.

Han har god selvtillit og har aldri lidd fordi han er lav. Han er kvikk i kroppen, rask og har alltid hevdet seg i idrett

Ser ut som ene sønnen vår har arvet hans kroppsfasong og størrelse, men det bekymrer ingen av oss...

Anonymous poster hash: ec22a...eed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...