Gå til innhold

Gruer meg sånn til å føde!!!!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på det konstant. Det ødelegger dagene mine, ødelegger gleden jeg bør føle nå. Hvor vondt er det? Er det ikke j*%#%^* når barnet står i åpningen og skal ut? Er også redd noe skal gå galt 😞😞

Anonymous poster hash: 4767e...417

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, min opplevelse er at det er kjempevondt og jeg har gruet meg masse hver gang. Allikevel har jeg fått 6 barn, og synes det er like magisk hver gang. Liv og død, og det største jeg har vært med på. Det er sånn det er å føde barn....

Skrevet

Å kjære deg, ikke gru deg, gled deg!! Det er det råeste, mest fantastiske du kan oppleve! Har gjort det tre ganger og hadde gledelig gjort det igjen. (Det er alt arbeidet etterpå som stopper meg ;)

I Norge er det ikke mye som kan gå galt, vi er veldig heldige sånn. Hvis du rekker gravid yoga kan det hjelpe deg masse - med å fokusere innover, puste riktig, spenne av i kroppen.

Jeg ønsker deg masse lykke til!

Anonymous poster hash: 1dfc9...d77

Skrevet

Jo, det er vondt.Du merker ikke om du revner.ikke vondt ment, men du spurte😅Men det er ikke så ille at man ikke gjorde det igjen!👍😉Har født både med og uten smertestillende.Uten smertestillende var den beste fødselen på en måte.Gikk ganske fort.Jeg revnet bittelitt, men følte meg helt normal down there med en gang.Reiste meg og gikk rett etter fødselen som om ingenting var skjedd👍lykke til

Anonymous poster hash: 54be1...72e

Skrevet

Jeg har født to ganger og skal ikke ha flere barn, og synes det er litt trist å tenke på at jeg ikke skal få oppleve en fødsel igjen! Høres kanskje rart ut og klart det er vondt, men det er også en fantastisk opplevelse som ikke ligner på noe annet du har opplevd!

Anonymous poster hash: 89f2b...1f7

Skrevet

Det går bra! De aller fleste velger å gjøre det igjen. Ut kommer ungen uansett, på den ene eller andre måten. Det er snakk om timer, max 1 dag i ditt liv som er ille. De fleste har også gode pauser mellom riene, man har sjelden vondt i f.eks 12 timer i strekk. Det finnes flere typer smertestillende. Snakk med jordmor om bekymringene dine! Hun kan nok svare på det meste. Personlig synes jeg ikke den siste sprengingen var verst, men siste del av åpningsfasen.

Anonymous poster hash: 2d2ae...e05

Skrevet

Tenker på det konstant. Det ødelegger dagene mine, ødelegger gleden jeg bør føle nå. Hvor vondt er det? Er det ikke j*%#%^* når barnet står i åpningen og skal ut? Er også redd noe skal gå galt 😞😞

Det er veldig vondt for de fleste. Men hvis du har gode folk rundt deg og ikke blir så redd for det som skjer, så oppleves det som regel som gjennomførbart likevel. Du kan jo også få epidural litt uti fødselen (må som regel ha kommet til 4 cm, og riene frem til det kan være vonde). Det er veldig ulikt hva folk syns er mest vondt. Kanskje du ikke syns det er vondt når barnet står i åpningen, men vondest med riene frem til da?

Tenk på hva du trenger av folk rundt deg når du er redd og/eller har smerter. Trenger du å være i fred, bli snakket til fornuft eller å bli snakket vennlig og mildt til. Trenger du å bli strøket, eller å bli holdt hard i hånda? Det er ikke lett å vite hvordan man reagerer, men det kan hjelpe å ha tenkt gjennom det, snakket med partneren om det og kanskje skrive det i et fødebrev.

Det er jo en voldsom opplevelse, sannsynligvis det nærmeste kvinner i Norge kommer en "nær døden opplevelse", men det er uhyre sjelden det skjer noe som er farlig for deg eller barnet. Men det kan føles sånn underveis. Et tips er å telle når riene kommer. Jeg gjorde det på andremann. Da viste jeg at når jeg kom til 30, så ga det seg. Prøv å ikke holde igjen kroppen, men kjenn etter hva kroppen vil og ikke hør så godt etter hvor tankene vil ha deg. Når du ser babyen, så skjønner du nesten at det er mulig å få den ut den veien. De er utrolig bittesmå!

Anonymous poster hash: 8045c...985

Skrevet

Er det førstemann? Ingenting å grue seg til. Vondt når det er som verst, men så verdt det! Hilsen 5 barns mamma som ikke har brukt smertestillende på noen av fødslene.

Anonymous poster hash: ba6e0...84e
Skrevet

Da er vi i samme båt 😣😣😣 Gruer meg så sykt, og har bare 1 uke til termin

Anonymous poster hash: 6196e...bd0

Skrevet

Er det førstemann? Ingenting å grue seg til. Vondt når det er som verst, men så verdt det! Hilsen 5 barns mamma som ikke har brukt smertestillende på noen av fødslene.

Anonymous poster hash: ba6e0...84e

Andre barnet! Første ble tatt med ks

Skrevet

Da er vi i samme båt 😣😣😣 Gruer meg så sykt, og har bare 1 uke til termin

Anonymous poster hash: 6196e...bd0

Lykke til 😘

Skrevet

For å si det slik, ja det er vondt, men det er en grunn til at folk får flere barn. Det er en magisk opplevelse, all smerte er glemt når barnet er ute. Ja det er jævlig når barnet står i åpningen, men det er snakk om sekunder, max minutt. Man greier det.

Er du redd, snakk med jordmor, både den du går til fast og de du kommer til på sykehuset. De kan hjelpe deg underveis 😊

Lykke til!

Skrevet

Var i dine sko for mange år siden med førstemann, men fødselen gikk som smurt. Hadde skikkelig fødselsangst + sprøyteskrekk. Gjorde vondt ja, men det gikk kjemperaskt. Er gravid igjen, og er så avslappet som det går an å bli i forhold til smerter og fødsel (mannen min gruer seg). Vet at det er over på 123. Gruer meg mer til blodprøven etter fødselen enn selve fødselen- det sier sitt :) ja, noen ekstremt få uheldige sjeler kan få problemer, men legene og jordmødrene har garantert vært gjennom det før. De veileder og hjelper deg gjennom prosessen. Ta en snakk med jordmor og spør om omvisning på sykehuset. Skriv et utfyllende fødebrev som du tar med deg til samtalen og omvisningen. Skriv hva du er redd for og undersøk NØYE hva slags smertestillende de kan tilby. Jeg hadde avtale med sykehuset om at de skulle sette epidural tidlig, men det fikk de jammen meg ikke tid til. Anestesilegen måtte bare snu i døra.

Når det gjelder klipping og revnene kjenner du det ikke engang. Under eventuell sying får du godt med bedøvelse. Tenk positivt du- fødselen kommer til å gå kjempebra!

Anonymous poster hash: fe773...1e0

Skrevet

Jeg gruet meg også til første fødsel! Jeg er skikkelig pysete når det kommer til smerter. Men det gikk over all forventning! Kom inn på klinikken og jenten var ute etter 2 timer! Ikke fikk jeg noe smertelindring heller. Så det endte med at jeg GLEDET meg til neste svangerskap og fødsel! Som gikk like lett ☺️ Når du først havner i fødsel, glemmer du gjerne det du er redd for. Du vet at det vrnter en stor premie når det hele er over. Helt normalt å grue seg, men dette klarer du! Du får god hjelp hele veien. Og jeg kunne gjerne gått gravid og født mangen ganger, men vil ikke ha flere barn da 😜 Lykke til! Det er bare helt magisk! ☺️

Anonymous poster hash: 2d685...464

Skrevet

Det er ikke så ille altså. Jeg har boret hos tannlegen uten bedøvelse og jeg synes det var verre en å føde. Har tre barn som er født uten smertestillende.

Anonymous poster hash: 494c8...aae

Skrevet

Tusen takk for svar... Hjelper litt å lese deres opplevelser... Er kanskje dumt, men er redd bekkenet mitt er for lite.. Er det normalt å sjekke dette?!

Skrevet

Jeg skjønner godt hva du føler, jeg hadde det likt. Jeg valgte å få barna med ks og har aldri angret. Bare for å si det tydelig, smertefritt er det ikke heller.

Jeg savner ikke en fødselsopplevelse, å møte urkvinnen, eller pisspreiket om "alt smerte er borte når ungen er ute". Jeg husker godt dama jeg delte badet med, hun grein hver gang hun måtte på do, ikke kunne hun sitte heller.

Dessverre er det tabu å snakke om det i Norge, tom selvfølgeligheter som epidural for dem som ønsker det (og ikke en jordmor som bedømmer for deg om du trenger det eller ei) er ikke noe en fødende kvinne har krav på. Føder du får du ha det vondt og antestesilegen tar hånd om deg når det ikke har noe annet å gjøre. Steinalder med andre ord.

Jeg vil ikke romantisere keisersnitt, det hele skjer tross alt mens du ligger fastsprent på et operasjonsbord, rommet er kaldt og fylt med mange mennesker, du får som regel ikke et magisk øyeblikk når ungen er ute og du får se den bare et øyeblikk mens du blir sydd. Til gjengjeld kan du ved planlagt ks være trygg at barnet ikke blir skadet (dessverre skiller statistikk ikke mellom planlagte ks hos friske kvinner og hasteks der noe holder på å gå galt) og alt er rolig og kontrollert. Jeg hadde nok flaks og hadde veldig lite vondt, og jeg hadde selvfølgelig ikke noe følelse av nederlag, tror det er noe som ødelegger for mange som går i fødsel og så blir det hele avbrytt med hasteks.

Anonymous poster hash: 6ebb4...754
Skrevet

Jeg sa etter 1 barnet at dette skulle jeg aldri gjøre igjen og at hun ble enebarn. nå er jeg snart 4 barns mor : )) Ja det er jævlig vondt med rier.. men i mitt tilfelle..og har hørt mange andre sir det også... at riene er værst...det med når ungen står med hodet i åpningen å skal ut er nesten en befrielse.  For meg var det det minst vonde med hele fødselen. sprenger..men plutselig kjennes det ut som barnet sklir ut som en fisk haha: D har født 1 barn uten smertestillende. vil egentlig ikke anbefale det. ( etter min erfaring) 1 av barna er fød med spinal og lystgass og ett med epidural. den med pidural var den fineste fødselen. men alle har sine erfaringer. ta det som det kommer. dette klarer du kjempefint. lykke til: ))

Anonymous poster hash: 4cb23...798
Skrevet

Jeg fikk tidlig epidural og masse bolus. Hadde en smertefri fødsel, de skrudde ikke av epiduralen før jeg var ferdig sydd.

Anonymous poster hash: 43513...015

Skrevet

Tusen takk for svar... Hjelper litt å lese deres opplevelser... Er kanskje dumt, men er redd bekkenet mitt er for lite.. Er det normalt å sjekke dette?!Anonymous poster hash: 4767e...417

Jeg var også redd for dette første gang jeg skulle føde, og spesielt da fastlegen min var usikker på om hodet hadde festet seg skikkelig før fødsel. Det jeg gjorde var å bestille privat undersøkelse hos gynekolog (fikk det samme dag som jeg bestilte, bor nær storby med mange alternativer) hvor det ble tatt ultralyd og både hodeomkrets på baby og bekkenet mitt ble målt. Det kostet litt over 1000 kr å få gjort det, men vel verdt pengene for meg da jeg slapp å bekymre meg mer for om jeg ville klare en fødsel. Fødselen gikk forøvrig bra!

Nå venter jeg nr to, og vurderer igjen å ta en privat ultralyd like før fødsel. Jeg er forøvrig en liten dame, og mannen har et fysisk veldig stort hode...

Anonymous poster hash: a715b...789

Skrevet

Jeg har født fire barn, og hadde med glede født mange fler (bare ikke flere svangerskap og babyer ;) ) Det er en fantastisk opplevelse! Jeg syntes ikke smertene var alt for ille. Klarte alle fødslene uten noen form for smertestillende. Så jeg sier heller; gled deg! Jeg misunner deg det du skal gjennom :)

Skrevet

Jeg var også redd for dette første gang jeg skulle føde, og spesielt da fastlegen min var usikker på om hodet hadde festet seg skikkelig før fødsel. Det jeg gjorde var å bestille privat undersøkelse hos gynekolog (fikk det samme dag som jeg bestilte, bor nær storby med mange alternativer) hvor det ble tatt ultralyd og både hodeomkrets på baby og bekkenet mitt ble målt. Det kostet litt over 1000 kr å få gjort det, men vel verdt pengene for meg da jeg slapp å bekymre meg mer for om jeg ville klare en fødsel. Fødselen gikk forøvrig bra!

Nå venter jeg nr to, og vurderer igjen å ta en privat ultralyd like før fødsel. Jeg er forøvrig en liten dame, og mannen har et fysisk veldig stort hode...

Anonymous poster hash: a715b...789

Man bruker ikke ultralyd for å vurdere bekken.

Jeg har faktisk for smalt/deformert bekken til å føde vaginalt. Men dette er veldig, veldig sjelden i Norge, det er mer vanlig i land hvor jenter blir giftet bort og blir gravide altfor tidlig, gjerne i sammenheng med kronisk underernæring. I Norge er ikke dette noe du trenger å tenke så mye på. Hvis fødselen stopper opp, vil de ta ks (det var det som skjedde med meg, null fremgang på tross av full åpning, gode rier, drypp på max og normalt stort barn som lå riktig). Å tolke bekkenmål tatt med røntgen/MR kan være vanskelig, forresten.

Anonymous poster hash: d919c...ac9

Skrevet

Ja det er vondt å føde, men for en fantastisk følelse det er når det er overstått! Jeg har født 2 ganger, og jeg kunne født 10 ganger til! ;) før første fødsel var jeg livredd, og det ødela hele svangerskapet mitt.. jeg klarte ikke glede meg, bare grua meg og gråt hver kveld for jeg var så redd. Dessverre ble fødselen helt jævlig, og da jeg ble gravid på nytt fikk jeg flashback til første fødsel. Jeg var livredd på nytt, men jordmor hjalp meg utrolig mye :) Jeg klarte å overbevise meg selv om at det skulle gå bra denne gang, og der gjorde det. Fødselen var helt fantastisk fra start til slutt. Hadde kun lystgass som smertelindring fra jeg var 7 cm åpen, og hele fødselen var overstått på 3 timer :) Etter en trøblete fødsel sist gang, satt jeg igjen med en enorm mestringsfølelse etter andre fødsel. Dette går fint, og det er faktisk en fantastisk følelse å føde! :)

Anonymous poster hash: 9e605...10e

Skrevet

Det er vondt ja, men jeg ble skikkelig slått av at urkvinnen i meg kom frem. Jeg husker overhode ikke smerten i dag så bare prøv å slappe av.

Jeg fikk panikk i uke 30 for at det skulle gå galt. Fikk time hos jordmor og jeg fikk pratet og pratet og pratet. Anbefales veldig.

Lykke til 😊

Anonymous poster hash: b3134...766

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!! Skal snakke ned jordmor også om redselen min, men må si det hjelper å høre fra alle dere som sier det som det er og har født før! 💓

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...