Gå til innhold

Gjentatte celleforandringer og forestående vevsprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

I fjor hadde jeg Ascus forandringer (celleforandringer av ukjent opprinnelse).

Jeg ble derfor anbefalt nye celleprøver og HPV etter 6 mnd. 

Dette har jeg nå gjort og prøvene kom tilbake igjen med AScus forandringer og labratoriet ønsker at jeg skal ta en vevsprøve.

Iflg Gynekologen min er dette overhodet ikke kreft eller begynnelsen til det men at de vil ha vevsprøve for å få en grundigere prøve enn celleprøven.

Er det noen som har vært borti dette?

Kan det være noe farlig plutselig selv om det er "kun" ascus som har blitt oppdaget?

Har hørt at prøven er vond, stemmer dette?

Hva kan de evt finne her?

Setter STOR pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet dessverre ikke noe om det

Kan du ringe å snakke med de om det?

Lykke til 😚

Anonymous poster hash: 581fd...dd7

Skrevet

Er vevsprøve det samme som biopsi? Jeg har blitt fortalt at en biopsi ikke er vondt men folk har sikkert forskjellig terskel. Jeg skal kanskje ta en snart av andre grunner, gruer meg og, men gruer meg mest til å blotte underlivet igjen.

Lykke til!

Anonymous poster hash: e302d...560

Skrevet

Da er du positiv for HPV og en postitivt HPV test med celleforandringer skal i følge de nasjonale retningslinjene inn for biopsi. Helt vanlig og er en trygghet når man først har HPV og celleforandringer. Svaret på biopsien vil da avgjøre om du evt skal koniseres. Komisering er hvor de går inn og brenner bort de delen med celleforandringer med laser.

Skrevet

Takk :-)

Ja jeg mener det er det samme som biopsi. 

Prøvde å spør gynekologen men han sier det er en dobbeltsjekk men det er da vel noe konkret de leter etter?

Skrevet

Da er du positiv for HPV og en postitivt HPV test med celleforandringer skal i følge de nasjonale retningslinjene inn for biopsi. Helt vanlig og er en trygghet når man først har HPV og celleforandringer. Svaret på biopsien vil da avgjøre om du evt skal koniseres. Komisering er hvor de går inn og brenner bort de delen med celleforandringer med laser.

Ahh ok, da forstår jeg litt mer. Det var akkurat det jeg mente at det må jo være noe de ser etter. takk for svar :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...