Anonym bruker Skrevet 26. april 2016 #1 Skrevet 26. april 2016 Min sønn på snart tre har en tendens til å la være å svare når noen henvender seg til han. Dette kan være voksne som gir en beskjed eller stiller et spørsmål, eller det kan være andre barn som spør om de skal leke eller gjøre slik eller sånn. Han blir helt taus, og hvis man tar på han eller forsøker på andre måter å få kontakt, blir han irritert. I det siste har jeg observert at han rett etterpå kan komme med en lang historie om noe, ivrig og glad, så jeg har lurt på om han kanskje er veldig konsentrert og tenker på noe når han blir "kontaktet" og at det er derfor han ikke svarer. Men noen ganger så ser jeg at han hører også, så det virker noen ganger som at han "velger" å ikke svare. Det samme skjer innimellom i hei og hadet-situasjoner, da vil han ikke svare. Men jeg vet ikke om dette henger sammen. Jeg har lurt på om dette er en teknikk han har lært seg, for faren hans kan være på samme måte mot han, han svarer rett og slett ikke når sønnen forsøker å fortelle noe, uvisst hvorfor, men jeg tror det er fordi han ikke hører ordentlig etter, han er kanskje ikke "innstilt" på sønnen. Jeg har også lurt på om det er noe han har begynt med fordi han ikke vil gjøre som han får beskjed om eller blir tilbudt eller spurt, og at han ikke vet hvordan han skal si nei eller komme seg ut av situasjonen. Ellers er han svært sosialt og velfungerende, og har godt språk. Det er ingenting i veien med hørselen hans. Noen tanker? Jeg forsøker å snakke med han om at man må svare og heller si nei, jeg vil ikke, men det virker ikke foreløpig. Anonymous poster hash: 39f9c...33c
Anonym bruker Skrevet 26. april 2016 #2 Skrevet 26. april 2016 Tror det er alderen, min 3 åring Gjør ihvertfall det samme. Hun er sjenert da , ligger nok litt der også. Anonymous poster hash: d1886...388
Gjest Antarctica Skrevet 26. april 2016 #3 Skrevet 26. april 2016 Sjenanse? For noen føles det som et "press" å skulle svare på ting på et gitt tidspunkt. De går rett og slett i stå. Ikke noe å mase på.
Anonym bruker Skrevet 26. april 2016 #4 Skrevet 26. april 2016 Sjenanse? For noen føles det som et "press" å skulle svare på ting på et gitt tidspunkt. De går rett og slett i stå. Ikke noe å mase på. Akkurat sånn er det for min 4-åring. (Virker veldig sånn i alle fall, han har ikke sagt akkurat det.) Men lar man være å pushe og gir ham 2 minutter så snakker han som en foss på eget initiativ. Han er generelt veldig flink til å si takk og slike ting, men glemmer han det en gang og må minnes på det så låser det seg helt for ham. Anonymous poster hash: 07be9...7e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå