Gå til innhold

Hvordan føles en prolaps?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en stikkende smerte i ryggen. Den er veldig tydelig og ikke over et større område. Jeg har forøvrig vondt flere steder i ryggen da den er dårlig trent, men denne smerten er ny.

Hvordan føles prolaps? Får man noen forvarsel som smerter i området eller er detilbake bare helt plutselig? Jeg har en veldig fysisk jobb med mye tunge løft jeg ikke kommer unna. Jeg løfter selvfølgelig så riktig jeg kan om det er mulig, men jeg sliter med styrken og coremuskulaturen.

Jeg må såklart trene meg opp men det er ikke så lett å få tid til det. Jeg tenkte jeg skulle høre om noen har noen erfaringer og om jeg kanskje bør være forsiktig på jobb eller om jeg kan gjøre ting som normalt.

Har selvfølgelig tatt kontakt med lege om å få videre utredning. Ryggen er dårlig pga den enorme magen jeg hadde da jeg var gravid i fjor og jeg sliter med at magemusklene mine fremdeles er delt. Skal prøve å se om jeg kan få meg fysioterapi.

Anonymous poster hash: f8ead...0c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste prolaps gir strålinger nedover sete og benet, ikke først og fremst der prolapset sitter i ryggen. Men noen har begge deler, og noen svært få har bare smerte i ryggen.

Jeg synes du skal ta deg en tur til en kiropraktor, naprapat eller manuellterapeut. Jeg synes det høres mer ut som om du har en låsning i ryggen, det kan disse hjelpe deg med.

Det er mange måter du kan trene coremuskulaturen selv om du har delte magemuskler, så det er ingen unnskyldning for å ikke trene ;)  Stabilitet kan du trene også med delte magemuskler bare du får riktige øvelser. Tiden er heller ingen unnskyldning, for stabilitet kan du fint trene opp på stuegulvet hjemme, du må ikke ut på treningssenter for å gjøre det. Og på 5-10-15 minutter får du gjort mye med riktige øvelser! :)

Siden du har en jobb som innebærer mange tunge løft så MÅ du begynne å trene!

Nå mens du har vondt i ryggen så bør du unngå løft på jobb der du ikke kan løfte riktig!

Prøv også å få tid til å tøye litt daglig - igjen, på fem minutter får du gjort mye. Spesielt sete og hoftebøyeren, men også resten av muskulaturen i benet. Får du smerter nedover benet når du tøyer (mer enn selve smerten i stiv muskulatur), da lar du være å tøye til du er blitt undersøkt.

Ta kontakt med kiropraktor, naprapat eller manuellterapeut for behandling nå.

Og så lar du legen ta seg av det med de delte magemusklene og henvise deg videre ang. de.

Anonymous poster hash: 32691...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...