Gå til innhold

Manne seg opp, ikke kvinne seg opp ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser atflere bytter ut uttrykket "manne seg opp" med "kvinne seg opp". Det er på sett og vis fullt forstålig fordi det virker litt krenkende for en kvinne å skulle "manne" seg, men her er det nok en stor misforståelse av selv ordet som er i ferd med å bre seg.

Å "manne seg" betyr faktisk ikke at man skal hente fram ballene og bli skikkelig mann, "manne" er av utledet av ordet "mane" som i denne sammenhengen betyr at man skal "mane seg modig". Å si at man skal "manne seg opp" har altså ingen ting med "mann" å gjøre, men at man skal oppfordre seg selv til å gjøre noe man er engstelig for. Det blir derfor helt feil å bytte ut ordet "manne" med "kvinne".

Sånn, dagens lille opplysning :)

Anonymous poster hash: 02df6...0c3
Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Flott, takk.

Og nå, 350 år etter at uttrykket "mane seg modig" er dødt, har det blitt erstattet med nye uttrykk som funker bedre.

Skrevet

Greit nok det, men et levende språk er i stadig utvikling og nye ord og uttrykk blir skapt på veien. I dag er "kvinne deg opp" blitt et uttrykk man bruker for å få kvinner til å stå opp for seg selv, uavhengig av hva man sa i gamle dager.

Anonymous poster hash: d40bf...716
Skrevet

Jeg ser atflere bytter ut uttrykket "manne seg opp" med "kvinne seg opp". Det er på sett og vis fullt forstålig fordi det virker litt krenkende for en kvinne å skulle "manne" seg, men her er det nok en stor misforståelse av selv ordet som er i ferd med å bre seg.

Å "manne seg" betyr faktisk ikke at man skal hente fram ballene og bli skikkelig mann, "manne" er av utledet av ordet "mane" som i denne sammenhengen betyr at man skal "mane seg modig". Å si at man skal "manne seg opp" har altså ingen ting med "mann" å gjøre, men at man skal oppfordre seg selv til å gjøre noe man er engstelig for. Det blir derfor helt feil å bytte ut ordet "manne" med "kvinne".

Sånn, dagens lille opplysning :)

Anonymous poster hash: 02df6...0c3

Dette er feil. "Å manne seg opp" betyr å gjøre seg til en ekte mann. Se verbet "å manne" som uttrykket kommer av: http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=manne&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Anonymous poster hash: bc39c...0a6

Skrevet

Kan forresten suppelere dette: 

"manne (seg opp): Ta mot til seg, ta seg sammen. Av norrønt manna (oppdra til en dyktig mann), avledet av maðr "mann, menneske", som også har gitt norsk mann. 

Hentet fra Yann De Capronas "Norsk etymologisk ordbok".

Skrevet

"manne (seg opp): Ta mot til seg, ta seg sammen. Av norrønt manna (oppdra til en dyktig mann), avledet av maðr "mann, menneske", som også har gitt norsk mann. 

I motsetning til: 

"mane: påvirke, oppfordre, formane, egge; øve makt over ved besvergelser, påkalle, kalle (fram); trylle. Gjenom gammelnorsk mana av middellavtysk manen "minne om, oppfordre", beslektet med norsk minne."

Samme kilde. 

Ja, jeg er opptatt av språk :)

Og jeg er en av dem som bevisst endrer uttrykket til å "kvinne seg opp" når jeg snakker om meg selv eller andre kvinner. Det handler jo ikke om å gjøre seg til verken mann eller kvinne, strengt tatt, men et sterkt menneske, mobilisere det man har. Har hørt HIs forklaring flere ganger, så den oppfatningen er nok utbredt. Men den er altså feil. 

Skrevet

Kan man ikke bare si : "TA DEG SAMMEN!"

Skrevet

Jeg kom bare til å tenke på dette sitatet:

Why do people say 'grow some balls? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things take a pounding'

Skrevet

Jeg kom bare til å tenke på dette sitatet:

Why do people say 'grow some balls? Balls are weak and sensitive. If you wanna be tough, grow a vagina. Those things take a pounding'

Det er faktisk et veldig godt poeng ;)

Skrevet

Takk for oppklaringen. Språk er gøy! (Og det uttrykket er utrolig irriterende!)

Skrevet

Og mens vi er inne på det: Hva pokker er dette "stå opp for seg selv". Klarer vi ikke å snakke norsk lenger - bare en slags norwenglish. Stand up for yourself - ja. Stå opp for deg selv - øh.. hæ??

Anonymous poster hash: e489f...3ac
Skrevet

Gøy å få dette oppklart! Jeg har irritert meg over det uttrykket mange ganger!

Anonymous poster hash: 730b1...7f3

Gjest Antarctica
Skrevet

Og mens vi er inne på det: Hva pokker er dette "stå opp for seg selv". Klarer vi ikke å snakke norsk lenger - bare en slags norwenglish. Stand up for yourself - ja. Stå opp for deg selv - øh.. hæ??

Anonymous poster hash: e489f...3ac

Om morgenen er jeg alene hjemme og står opp for meg selv 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...