Gå til innhold

Dere med dysleksi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lett dysleksi, og har oppdaget at jeg har vanskeligere for å lese dokumenter på skjerm enn på papir. Har dere det slik? Lurer på om det har med dysleksien å gjøre, eller om det er tilfeldig. Jeg sitter og leser vanskelige vitenskapelige artikler på jobb i dag. Printeren virker ikke, og jeg sliter skikkelig. 

Anonymous poster hash: cf582...c10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan det ha noe å se, men for meg så leser jeg like godt på skjerm.

Anonymous poster hash: 5125a...197

Skrevet

Jeg har lett dysleksi, og har oppdaget at jeg har vanskeligere for å lese dokumenter på skjerm enn på papir. Har dere det slik? Lurer på om det har med dysleksien å gjøre, eller om det er tilfeldig. Jeg sitter og leser vanskelige vitenskapelige artikler på jobb i dag. Printeren virker ikke, og jeg sliter skikkelig. 

Det er vanskeligere for alle å lese på skjerm enn på papir. Ikke nettbrett/lesebrett, de er laget for det, men vanlig dataskjerm. Kommer visst av at skjermen egentlig flimrer (slik man kan se på filmopptak av dataskjermer), men det skjer for raskt til at vi kan se det. Lesingen blir derimot urolig av det. Blir sikkert ikke lettere med dysleksi.

Anonymous poster hash: e77d5...c46

Skrevet

Det har nok minst like mye med læringsstil å gjøre. Antagelig er du taktil av deg, mange med dysleksi er det. Man har behov for å kjenne og ta på ting. Jeg har det slik selv og må alltid skrive ut ting jeg skal lese om det er mye. Jeg tror egentlig ikke det er teksten i seg selv om er vanskelig, men et ubevisste behovet for å ta på, bla i, regulere avstanden fortløpene osv som man kan gjøre med en bok/et ark, men som ikke blir det samme med en skjerm.

Ellers er det gjennom forskning påvist at dyslektikere leser best med skriftstørrelse 14, så kanskje du kan blåse opp skriften litt på det du leser?

Anonymous poster hash: c37cb...ab4
Skrevet

Det har nok minst like mye med læringsstil å gjøre. Antagelig er du taktil av deg, mange med dysleksi er det. Man har behov for å kjenne og ta på ting. Jeg har det slik selv og må alltid skrive ut ting jeg skal lese om det er mye. Jeg tror egentlig ikke det er teksten i seg selv om er vanskelig, men et ubevisste behovet for å ta på, bla i, regulere avstanden fortløpene osv som man kan gjøre med en bok/et ark, men som ikke blir det samme med en skjerm.

Ellers er det gjennom forskning påvist at dyslektikere leser best med skriftstørrelse 14, så kanskje du kan blåse opp skriften litt på det du leser?

Anonymous poster hash: c37cb...ab4

Du har nok rett i det. Jeg er avhengig av å streke under og ta notater i marg og på papir. 

Takk for tips om å blåse opp skriftstørrelsen, det skal jeg prøve! Dersom jeg leser nyheter i for eksempel Aftenposten eller Dagbladet går det like fint på skjerm, men nå er det forskningsartikler i mikrogenetikk jeg leser, og da er utfordringen faglig i tillegg til leseteknisk, så da blir det verre.

Ble bare nysgjerrig på om andre har det likt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...