Gå til innhold

Noen smarte her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tørker avlange ting fortere om de henges opp langs lengste siden? Vannet trekkes nedover av tyngdekraften i tillegg til å fordampe? Og går da ut av plagget i nedre kant før enn hvis teppet henges langs den korte siden og det er lengre ned?

Anonymous poster hash: e5550...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke nødvendigvis. Du kan potensielt sett få mer bløt kant.

Altså at vannet trekkes ned i plagget fortere, men all den tid vann har så enormt høy fordampningsenergi, så er det ikke gitt at plagget blir fortere tørt.

Anonymous poster hash: 87e14...8ea

Skrevet

Ikke nødvendigvis. Du kan potensielt sett få mer bløt kant.

Altså at vannet trekkes ned i plagget fortere, men all den tid vann har så enormt høy fordampningsenergi, så er det ikke gitt at plagget blir fortere tørt.

Anonymous poster hash: 87e14...8ea

Min erfaring er det du skriver her, at det ikke hjelper å henge ting på høykant, at det tørker fortere andre veien.

Men noe forskning på det har jeg ikke ;)

Hi, er det noe som må tørke fort, heng det opp og etter en liten stund så tørker du endene med en tykk håndduk for å få ut vannet som trekker nedover raskere.

Anonymous poster hash: 84e33...84b

Skrevet

Rull plagget i et håndkle først og press det sammen (jeg pleier å bruke knærne). Da får du presset ut noe av vannet.

Veldig greit triks når man håndvasker.

Skrevet

Min logikk tenker at jo større fordampningsareal noe har, jo fortere tørker det. Så sidelengs tørker fortere enn vannrett. Men mulig jeg er helt på bærtur? Om det gjelder klesvask henger jeg det likevel vannrett. Mest for å få best plass, da. Og selvfølgelig ha godt med mellomrom mellom de våte klærne :) 

Anonymous poster hash: 86eee...3ec
Skrevet

Det tørker fortere når du tilfører energi. (Varme, vind el lign.)

Plaggets volum og areal endrer seg jo ikke hvordan det nå enn henger...

Anonymous poster hash: 78397...0d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...