Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #1 Skrevet 23. april 2016 I dagligvarebutikken. Jeg skulle raskt inn for å handle d nødvendigste, og jeg hadde min 4 år gamle datter med meg som holdt meg i hånden. Der ser jeg en mann som ligger og rister og har krampeanfall rett ved siden av handlekorgene. Først tenkte jeg om d var en narkoman som lå der, eller om d var en tilbakestående som lå og trasset eller noe. Men da jeg så nærmere så forsto jeg jo at d måtte være en som hadde et anfall/føling eller noe. Jeg ropte på hun ene som jobbet der at hun måtte ringe 113, noe hun gjorde med engang. D sto en mann ved siden av som raskt gikk bort til mannen for å hjelpe, å rett etter kom en til pluss de ansatte. De la han i stabilt sideleie og var veldig flinke. Min datter var livredd (hun er ekstremt engstelig av seg), så jeg tok henne bort fra situasjonen og forklarte på en rolig måte at dette var nok en mann som hadde glemt å ta medisinene sine osv. Men jeg kjenner på at jeg ble litt overrasket av meg selv at jeg ikke gjorde noe.. Jeg var livredd, og det samme var datteren min. Som sagt som var d nok folk som raskt kom for å hjelpe til.. Men burde jeg også ha gjort noe? Jeg tenkte jo bare på å få jenta mi bort fra situasjonen, da d hadde endt med at hun hadde stått der og hylgrått 😳 Huff dette gjorde inntrykk altså. Anonymous poster hash: 7ab7b...43b
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #2 Skrevet 23. april 2016 "En tilbakestående"? Anonymous poster hash: bbde0...5a7
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #3 Skrevet 23. april 2016 Det var vel ikke noe mer du trengte å gjøre. Du fikk dem raskt til å ringe 113, og det var andre som tok seg av personen. Om du selv er helsepersonell så har du vel plikt til å sjekke om du er den med mest kompetanse der og hjelp til, ellers var det greit at de som la personen i stabilt sideleie tok ansvar inntil ambulansen kom. Etter min mening gjorde du det rette. Anonymous poster hash: 96cb5...f04
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #4 Skrevet 23. april 2016 En utviklingshemmet. Anonymous poster hash: 7ab7b...43b
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #5 Skrevet 23. april 2016 Du gjorde det du kunne HI:) å sørge for ambulanse er ofte mer enn nok. Og som du sier så hadde mannen andre mennesker rundt seg. Kanskje noen til og med var helsepersonell. Håper det gikk bra:) Anonymous poster hash: f0c56...156
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #6 Skrevet 23. april 2016 En utviklingshemmet. Anonymous poster hash: 7ab7b...43b Som om det er noe bedre?? Anonymous poster hash: bbde0...5a7
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #7 Skrevet 23. april 2016 Ja men så lær meg da, kjære deg Anonymous poster hash: 7ab7b...43b
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #8 Skrevet 23. april 2016 En vet aldri hvordan en reagerer i slike situasjoner. Du reagerte ganske ok, men jeg syns du burde ha forklart barnet ditt mer enn at det var noen som glemte å ta sine medisiner. Barnet er ikke for lite til å lære om ulike sykdommer, og at noen ganger må vi hjelpe andre selv om vi syns det er litt skummelt. Jeg er vokst opp med en venn som hadde sukkersyke. De fikk ikke kontroll over denne før skolestart, så opplevde å være den som var nermest henne mange ganger. Gikk i klasse med en som hadde sukkersyke og med epilepsi, så har opplevd endel. Jeg har blitt litt drillet på dette, men er veldig glad mine foreldre lærte meg tidlig om hvordan jeg kan hjelpe om det skjer andre noe. Bare små ting som å søke andre om hjelp om jeg er usikker selv, gjør at en føler seg tryggere om en skulle oppleve en slik situasjon. De lærte meg også at en kan reagere helt anderledes enn en tror og ønsket, det skal heller ikke føles feil. Jeg jobber i butikk og har opplevd noen situasjoner, veldig ulikt hvordan andre kunder har reagert. Noen går nesten over den som ligger i kramper og andre ringer 113 mens jeg har ordnet med personen. Anonymous poster hash: 718d0...b41
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #9 Skrevet 23. april 2016 Jeg jobber daglig med barn med epilepsi. Det er ikke så mye man får gjort når anfallet først kommer. Sørge for stabilt sideleie (om mulig, er ikke alltid det er like lett om krampene er for sterke), passe på at hodet ikke slår bort i noe. Ikke putte noe i munnen, og selvsagt ringe 113. Vi har alltid akuttmedisin med oss når vi er med de elevene som har epilepsi, og vi er drillet i hva vi skal gjøre når afallene kommer. Men når man kommer over fremmede som får anfall, er det ikke stort annet å gjøre enn å ringe etter hjelp + sikre vedkommende. Her fikk mannen hjelp, og det er det som er det viktigste 😊 Anonymous poster hash: 35e22...a92
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #10 Skrevet 23. april 2016 Som om det er noe bedre?? Anonymous poster hash: bbde0...5a7 Nå er vel PU -psykisk utviklingshemmet - en diagnose, men du må jo gjerne oppdatere Hi her på hva du mener er politisk korrekt å tenke ? Anonymous poster hash: 0d4ea...f3e
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 Som om det er noe bedre?? Anonymous poster hash: bbde0...5a7 Ja, faktisk mye bedre. Det er den betegnelsen man bruker, ikke tilbakestående. Anonymous poster hash: 0c72d...c02
Anonym bruker Skrevet 23. april 2016 #12 Skrevet 23. april 2016 Ja, faktisk mye bedre. Det er den betegnelsen man bruker, ikke tilbakestående. Anonymous poster hash: 0c72d...c02 Det politisk korrekte er "person med utviklingshemning". Man ER ikke diagnosen, det er noe man HAR. Og til HI, tommelen opp for at du ringte, men ordvalg ang glemt å ta medisinen var ikke heldig. Ikke all epilepsi kan medisineres bort og det er forferdelig dumt om datteren din ender med å tro at epilepsi og andre sykdomsutbrudd er egenforskyldt. Hilsen miljøterapeut Anonymous poster hash: 9a6eb...09b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #13 Skrevet 24. april 2016 Jeg synes det er dumt av deg å forklare det med at han nok har glemt medisinene sine Anonymous poster hash: ebb68...2b0
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #14 Skrevet 24. april 2016 Jeg har epilepsi og er glad at det hittil alltid var noen som hjalp meg. For min egen del er det mer ubehagelig at jeg kommer tilbake fra anfall og jeg ligger i ambulanse, men bedre enn å bli latt liggende mens jeg slår ut tennene. Ikke alle med epilepsi opplever å bli anfallsfri til tross for korrekt inntak av medisiner. Anonymous poster hash: a7d1b...f86
Gjest Darwinia:-) Skrevet 24. april 2016 #15 Skrevet 24. april 2016 Som om det er noe bedre?? Anonymous poster hash: bbde0...5a7 Det er helt ok å bruke begrepet utviklingshemmet. Hva mener du det heter?
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #16 Skrevet 24. april 2016 Man vet aldri hvordan man reagerer. Og spesielt hvis barnet er med. Jeg er alltid den som reagerer raskt, om folk faller stygt, blir syke eller trenger akutt hjelp. Om jeg handler like raskt og instinktivt hvis hun på to er med vet jeg ikke. Kan ikke slippe hånda til en på to i et område hvor det feks er trafikk eller masse mennesker. Må si jeg reagerte litt på beskrivelsen din at du ikke visste om det var en tilbakestående. Anonymous poster hash: ecbd3...37c
Herognå Skrevet 24. april 2016 #17 Skrevet 24. april 2016 "En tilbakestående som lå og trasset?" Wow. Som mamma til et barn med hodeskade blir jeg fortsatt overrasket over hvordan voksne mennesker formulerer seg...
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #18 Skrevet 24. april 2016 1. Det heter utviklingshemmet (fellesbetegnelse for psykisk og fysisk, det kategoriseres ikke lenger) 2. Man kan fint få anfall selv om man er nøye med medisinene. Og har man føling trenger man sukker asap, ikke medisiner. Hilsen helsefagarbeider som jobber med dette daglig. Anonymous poster hash: 4a388...ec2
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #19 Skrevet 24. april 2016 Hvis du er redd, er det ikke rart at datteren din er redd. Det merker barn veldig fort. Jeg synes du skal snakke med datteren din om disse tingene. Når noen får et epileptisk anfall er det viktigste du kan gjøre å sørge for at vedkommende ikke skader seg. Dvs. fjerne ting han kan slå borti når anfallet varer. Jeg anbefaler deg å ta et førstehjelpskurs. Det finnes gode kurs både med tanke på voksne og barn. Se f.eks. luftambulansen. Jeg pleier å ta kurs ca hvert annet år selv om jeg jo "kan" disse tingene etter mange år hvor jeg har gjort nettopp det og til og med lært det bort til andre. Oppfriskning trengr vi alle. OG det handler som regel ikke om at man har glemt å ta medisinene, det er faktisk slik at epileptikere kan få anfall selv om de gjør alt de "skal" mht medisiner osv. Anonymous poster hash: 384ee...07e
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #20 Skrevet 24. april 2016 Tenkte ikke å tilføre så mye mer, men siden d tydeligvis er reaksjoner på min korte forklaring til datteren min, så var d altså ikke d som var poenget mitt. Hvis dere ser så skrev jeg: glemte å ta medisinen sin osv... D betyr at jeg så klart har en mye lengre og utfyllende forklaring. Å forklare i detaljer til et barn på 4 hvordan d fungerer med epilepsi er ikke så enkelt når du vet lite om d selv. Jenta trodde han var livsfarlig og blebtydelig stresset og redd. Så jeg forklarte at grunnen til at han ristet var pga en sykdom han har som gjør at han må bruke medisiner. Når vi ser sånne som ligger slik så er d viktig å ringe 113, og så må mannen få hjelp i mens han venter på ambulansen. Vi diskutert dette enda mer da vi kom hjem, og jeg syns jeg kom fint ut av d. D var liksom ikke d som var aktuelt for meg å dele for dere, derfor utdypet jeg ikke mer. Og jeg er langt i fra helsepersonell eller noe i nærheten. Jeg beklager mine valg av navn på ulike tilstander. Anonymous poster hash: 7ab7b...43b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #21 Skrevet 24. april 2016 Det politisk korrekte er "person med utviklingshemning". Man ER ikke diagnosen, det er noe man HAR. Og til HI, tommelen opp for at du ringte, men ordvalg ang glemt å ta medisinen var ikke heldig. Ikke all epilepsi kan medisineres bort og det er forferdelig dumt om datteren din ender med å tro at epilepsi og andre sykdomsutbrudd er egenforskyldt. Hilsen miljøterapeutAnonymous poster hash: 9a6eb...09b Tror nok neppe det ordvalget gjør noen skade for datteren,og terapiresistent epilepsi er ikke ofte man ser. Hilsen en annen miljøterapeut Anonymous poster hash: 8565f...eb6
Surogvanskelig Skrevet 24. april 2016 #22 Skrevet 24. april 2016 1. Det heter utviklingshemmet (fellesbetegnelse for psykisk og fysisk, det kategoriseres ikke lenger) 2. Man kan fint få anfall selv om man er nøye med medisinene. Og har man føling trenger man sukker asap, ikke medisiner. Hilsen helsefagarbeider som jobber med dette daglig. Anonymous poster hash: 4a388...ec2 Det har da aldri vært noe som heter fysisk utviklingshemmet. Er det fysisk funksjonshemmet du mener? Menneske med utviklingshemming er det man før kalte psykisk utviklingshemmet.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #23 Skrevet 24. april 2016 Syns du klarte deg godt jeg, hi. Du fikk noen til å ringe 113, så at andre tok seg av mannen, og du fikk skjermet din datter så fort du så at han ble tatt hånd om. Å forklare til et barn hva som skjer, når man ikke er sikker selv, har jeg full forståelse av at er vanskelig, så det blir dumt p kritisere det du sa. Du gjorde ikke noe feil, du gjorde det som var det beste, først for mannen, så for sin datter. Godt jobbet. Jeg er forresten sykepleier Anonymous poster hash: 4257d...26f
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #24 Skrevet 24. april 2016 Tusen takk 😊 Kjenner jeg ble litt mer beroliget nå 😊 Hi Anonymous poster hash: 7ab7b...43b
Anonym bruker Skrevet 24. april 2016 #25 Skrevet 24. april 2016 Tusen takk Kjenner jeg ble litt mer beroliget nå HiAnonymous poster hash: 7ab7b...43b så bra. du gjorde en god jobb, fo han mannen og for din datter, så det skal du ta med deg, så du kan være rolig med god samvittighet Anonymous poster hash: 4257d...26f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå