Gå til innhold

UVI og gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen som vet at jeg er gravid i uke 18 skrev ut resept til meg på trimetoprim pga UVI. Nå leser jeg i pakningsvedlegget at det er mulighet for at fosteret påvirkes! Kan man ta det, eller har legen gjort en feil?

Anonymous poster hash: 3d4c8...795

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om legen har skrevet det ut er det nok fordi faren for skade på fosteret ved UVI er større enn faren for at fosteret tar skade av medisinen. Er du usikker hadde jeg bare ringt til legevakten og forhørt meg, der kan du eventuelt få en annen medisin om de mener du ikke skal ta den. 

Anonymous poster hash: 474f5...705
Skrevet

Legen som vet at jeg er gravid i uke 18 skrev ut resept til meg på trimetoprim pga UVI. Nå leser jeg i pakningsvedlegget at det er mulighet for at fosteret påvirkes! Kan man ta det, eller har legen gjort en feil?Anonymous poster hash: 3d4c8...795

Hm, usikker. Trimetroprim bør hvert fall unngås i første trimester. Er litt usikker hvordan det er senere. Vanligvis er Amoxicillin første valget ved UVI og graviditet, men jeg kan ikke si hvorfor legen din har valgt annet.

Anonymous poster hash: 3fcd4...211

Skrevet

Hm, usikker. Trimetroprim bør hvert fall unngås i første trimester. Er litt usikker hvordan det er senere. Vanligvis er Amoxicillin første valget ved UVI og graviditet, men jeg kan ikke si hvorfor legen din har valgt annet.

Amoxicillin? Hvor har du det ifra? Kilde? Retningslinjene nevner iallefall ikke amoxicillin.

Det de derimot sier er at trimetroprim ikke bør brukes i første trimester (og det er fordi det påvirker nivået av folsyre).

http://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/antibiotika/antibiotika-kortversjon

Anonymous poster hash: b3ed0...9cc

Skrevet

Uke 18 er uansett ikke første trimester, så det er vel trygt

Anonymous poster hash: 5b04f...427

Skrevet

LegemiddelhåndbokenAnonymous poster hash: 3fcd4...211

http://legemiddelhandboka.no/Terapi/752?expand=1

"Ved graviditet er amoksicillin vanligvis førstevalg, og behandlingstiden bør antakelig økes til 5–10 dager. Pivmecillinam bør ikke gis i mer enn to uker under graviditet. Trimetoprim bør ikke anvendes i første trimester, og sulfonamider bør unngås i siste måned av graviditeten (NB! kombinasjonspreparater). Fluorkinolonene regnes vanligvis som kontraindiserte."

Skrevet

Selexcid burde du få

Anonymous poster hash: bf401...d81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...