Gå til innhold

Noen som kan litt om ferritin og b12 her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde ferritin på 9 i slutten av oktober (var da gravid). Var helt på felgen, og blodprosenten var nede på 10,1. Kobalaminer var 170. Fikk beskjed om å ta jerntabletter og triobe. Jeg jobber på sykehus og en sykepleier sa at jeg heller burde få en b12 injeksjon, så det var jeg enig i.

Tok jerntabletter i november og desember, fikk babyen i slutten av desember og da glemte jeg tablettene. I februar begynte jeg å bli veldig trøtt og svimmel igjen, og tok tabletter i 3 uker ca. Gikk til legen og ferritin var da steget til 200 og kobalaminer var på 400, alt var normalt sa han.

Er det vanlig at ferritin stiger så mye så fort? Og var det nok med kun en b12 injeksjon, jeg trodde folk måtte ta den hver tredje måned ofte? Syns bare det er så rart. Og ferritin på 200 er jo ikke normalt som legen sier, den er vel moderat forhøyet.

Anonymous poster hash: f6963...dfb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dytter😊

Anonymous poster hash: f6963...dfb

Skrevet

Ferritinmåling har flere fallgruver, den påvirkes av stress i kroppen (akuttfaseprotein), og referanseområdet er forskjellig mellom laboratorier. Du må altså vite hvor prøven er tatt for å vite om den er innenfor referanseområdet.

Ferritin faller også naturlig i svangerskapet, så den kan godt sprette tilbake etterpå.

Anonymous poster hash: 7dead...7c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...