Gå til innhold

Kontaktlinsa delte seg på øyet i dag.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk ut 3/4 men det føles som jeg har noe under øyelokket.

Det har skjedd før og da fikk jeg ut alt med en gang.

Vil den siste delen komme ut?

Erfaringer?

Anonymous poster hash: 8db2d...622

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blunk i linsevæske i sånn øyeglass. Eller prøv og dra øyelokket over øyet så pleier de i dette ut. Gni deg i øyet.

Anonymous poster hash: 85e10...a83

Skrevet

Blunk i linsevæske i sånn øyeglass. Eller prøv og dra øyelokket over øyet så pleier de i dette ut. Gni deg i øyet.

Har massert på øyet i sirkler mot øyekroken. Den kommer ikke ut. 🤔

Skrevet

Klem med tommel og pekefinger på øyelokket....prøv og klem den ut.

Skrevet

Skyll med sterilt saltvann eller linsevæske oppunder øyelokket. Hvis ikke den går ut da, så se det adm til i morgen. Kjennes det fortsatt ut som du har noe under øyelokket da, så tar du kontakt med optikeren din.

Anonymous poster hash: 60f2c...fbb

Skrevet

Ja, det skjer jo iblant.. Jeg har god erfaring med å lyse inn under øyelokket med lommelykt (f.eks. på tlf) og snu hodet i ulike vinkler. Da ser jeg gjerne biten til slutt (den er ofte litt blåaktig). Den kan da skyves til øyekroken eller fjernes med en q-tips. Ikke suuuperhygienisk, I know - men herregud så deilig å få ut biten.

Anonymous poster hash: 9fdd1...ee8
Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis du har pillet og klødd mye kan det hende øyelokket er sårt og irritert, og da føles det som om noe fortsatt ligger der? Hornhinna er ikke følsom, så det er ikke der du kjenner det, tror jeg.

Skrevet

Hvis du har pillet og klødd mye kan det hende øyelokket er sårt og irritert, og da føles det som om noe fortsatt ligger der? Hornhinna er ikke følsom, så det er ikke der du kjenner det, tror jeg.

Er usikker selv. Men ubehaget kommer IG går. Er ikke konstant. Når jeg skyver litt på øyelokket så går ubehaget bort.

Får sove og se om det er borte i morgen.

Er jo ikke vondt.

Skrevet

Du har rett i at det kan være fordi hun har plukket at det kjennes ut som det er noe der, men hornhinnen er et av de stedene på kroppen vi et mest følsomme. Det er fordi selv et veldig lite rusk kan gjøre stor skade på øyet og da trenger vi å føle mye der så vi reagerer med en gang vi får noe på øyet som kan være farlig.

Gjest Antarctica
Skrevet

Du har rett i at det kan være fordi hun har plukket at det kjennes ut som det er noe der, men hornhinnen er et av de stedene på kroppen vi et mest følsomme. Det er fordi selv et veldig lite rusk kan gjøre stor skade på øyet og da trenger vi å føle mye der så vi reagerer med en gang vi får noe på øyet som kan være farlig.

Ok. Optikeren min sier noe annet. Hvis hornhinna var veldig følsom ville du ikke ha kunnet gå med linser. Prøv selv å stikke en finger inn på det "hvite" i øynene. Blunkerefleksen beskytter øyet. Men selve hornhinna er ikke følsom, og den gror også fortere enn noe annet sted på kroppen hvis den får en rift.

Skrevet

Ok. Optikeren min sier noe annet. Hvis hornhinna var veldig følsom ville du ikke ha kunnet gå med linser. Prøv selv å stikke en finger inn på det "hvite" i øynene. Blunkerefleksen beskytter øyet. Men selve hornhinna er ikke følsom, og den gror også fortere enn noe annet sted på kroppen hvis den får en rift.

Da har optikeren din lært noe annet enn jeg lærte da jeg studerte optikk 😉 Hvis du noen gang har hatt et sår på hornhinnen, ville du mest sannsynlig vært enig med meg.

Skrevet

Da har optikeren din lært noe annet enn jeg lærte da jeg studerte optikk 😉 Hvis du noen gang har hatt et sår på hornhinnen, ville du mest sannsynlig vært enig med meg.

Enig med deg 😊 har hatt mange pasienter med rift på hornhinnen og de har hatt store smerter alle sammen. Har selv lært at hornhinnen er ekstrem følsom og selv et lite rift oppleves verre enn det egentlig er. Jobber på øyeavdeling på sykehus så har mange erfaringer med dette 😊😊

Anonymous poster hash: 30179...d52

Skrevet

Jeg fikk en gang et korn inn på øyet en gang, etter slik ansiktskrubb.

Fikk det ikke ut, la meg slik og våknet slik dagen etter. Det var ubehagelig.

Jeg ringte legevakten for råd, unnskyldte meg, sa at jeg ikke trodde dette var noe for de osv. Men de ville ha meg dit siden det var helg. For det kunne gjøre stor skade på øyet fikk jeg beskjed om.

Hadde rift, måtte gå med lapp et par dager faktisk. Så glad jeg ringte!

Anonymous poster hash: 614ee...5c5

Skrevet

Ok. Dere som kan øyne.

Har nå skylt grundig og ikke fått ut noe. Ser ikke noe heller. Ubehaget flytter seg litt fra høyre og venstre side når jeg gnir forsiktig på øyet.

Er det nærliggende å tro at biten har falt ut uten at jeg har merket det og at ubehaget er irritert hornhinne?

HI

Anonymous poster hash: 00549...538

Skrevet

Jeg fikk en gang et korn inn på øyet en gang, etter slik ansiktskrubb.

Fikk det ikke ut, la meg slik og våknet slik dagen etter. Det var ubehagelig.

Jeg ringte legevakten for råd, unnskyldte meg, sa at jeg ikke trodde dette var noe for de osv. Men de ville ha meg dit siden det var helg. For det kunne gjøre stor skade på øyet fikk jeg beskjed om.

Hadde rift, måtte gå med lapp et par dager faktisk. Så glad jeg ringte!

Anonymous poster hash: 614ee...5c5

Nå er det en linsebit muligens da. Den kan vel ikke skade øyet slik et korn kan.

Tenker de flirer om jeg ringer legevakten og sier jeg har en linse på øyet.

Får gi øyet ro et par dager og se.

Om det er en linsebit så får den vel ikke gjort så stor skade.

Skrevet

Ok. Dere som kan øyne.

Har nå skylt grundig og ikke fått ut noe. Ser ikke noe heller. Ubehaget flytter seg litt fra høyre og venstre side når jeg gnir forsiktig på øyet.

Er det nærliggende å tro at biten har falt ut uten at jeg har merket det og at ubehaget er irritert hornhinne?

HI

Ubehaget kan skyldes irritert hornhinne og uansett er det ikke farlig å ha en liten bit der til i morgen, men hvis det fortatt er der i morgen må du ta kontakt med optikeren din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...