Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #1 Skrevet 22. april 2016 Har ryggsmerter. Klarer å gå på jobb og fungere på dagen uten. Men har nå fått tramadol som kan brukes ved behov. Jeg sliter mest med å sove om natten pga smertene. Legen var veldig klar på at disse pillene er vanedannende og at man fort kan bli avhengig. Noen som har opplevd det, og hva skal jeg være på vakt mot? Hva er symptomene på at man er i ferd med å utvikle en avhengighet? For det er IKKE aktuelt, da får jeg heller leve med smertene. Anonymous poster hash: f51e6...e41
Gjest Sekretøsa Skrevet 22. april 2016 #2 Skrevet 22. april 2016 Det kommer helt an på. Men for min egen del kan jeg ikke ta mer enn 3 kvelder på rad, og da er det bare snakk om én pr kveld. Når jeg kjenner at det er litt vel deilig og skulle ta den pilla så lar jeg være. Jeg har begrenset meg til å kun ta på kvelden om jeg har så vondt at jeg vet jeg kommer til å våkne med vondt i hodet...
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #3 Skrevet 22. april 2016 Skjønner. Har aldri tatt den typen medikamenter før. Skal virkelig være på vakt! Takk for svar 😊 Anonymous poster hash: f51e6...e41
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #4 Skrevet 22. april 2016 Får du riktig hjelp ellers for årsaken til ryggsmertene dine, da? Det er jo også avgjørende og vil korte ned den tiden du ev. har behov for smertestillende. Anonymous poster hash: 74dda...e18
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #5 Skrevet 22. april 2016 Fins jo andre medisiner også, så om du starter å bli avhengig kan du jo prøve å bytte preparat til et annet virkemiddel? Så lenge du bruker det mot smerter er det jo greit, men det er veldig avhengighetsskapende, så når man begynner å bruke det Forsi man føler seg så avslappet i hodet, da bør varsellampene begynne å lyse. Vanskelig det der. På den ene siden er det langt ifra greit å gå med sterke smerter, men det er jo ikke bra å savne rusen heller. Anonymous poster hash: 2d33d...503
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #6 Skrevet 22. april 2016 Får du riktig hjelp ellers for årsaken til ryggsmertene dine, da? Det er jo også avgjørende og vil korte ned den tiden du ev. har behov for smertestillende. Anonymous poster hash: 74dda...e18 Jada, går til kiropraktor og det hjelper. Anonymous poster hash: f51e6...e41
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #7 Skrevet 22. april 2016 Fins jo andre medisiner også, så om du starter å bli avhengig kan du jo prøve å bytte preparat til et annet virkemiddel? Så lenge du bruker det mot smerter er det jo greit, men det er veldig avhengighetsskapende, så når man begynner å bruke det Forsi man føler seg så avslappet i hodet, da bør varsellampene begynne å lyse. Vanskelig det der. På den ene siden er det langt ifra greit å gå med sterke smerter, men det er jo ikke bra å savne rusen heller. Anonymous poster hash: 2d33d...503 Har det i utgangspunktet bra, ikke noe tankekjør, depresjoner eller andre psykiske problemer, så kan ikke helt se for meg den følelsen der. Anonymous poster hash: f51e6...e41
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #8 Skrevet 22. april 2016 Jeg gikk på Tramdol døgnet rundt i ca 1.5 år. Ble ikke psykisk avhengig, men fysisk. Tenkte ikke over det den dagen jeg ikke hadde vondt lenger så jeg bare sluttet. Fikk voldsomme kramper i beina blant annet. Ble så ille at sykehuset spurte om jeg ville ha mer Tramadol for å trappe ned sakte eller om jeg ville "ri det av" og få en annen medisin som tok de verste krampene. Valgte det siste og det var unnagjort på ca 3 uker. Nå tar jeg Tramadol en sjelden gang når sykdommen min har utbrudd, får ingen avhengighetssymptomer av kortere perioder iallefall Anonymous poster hash: ccc07...09a
Ylva og Mathilde Skrevet 22. april 2016 #9 Skrevet 22. april 2016 Jeg får ingen smertelindrende effekt av Tramadol, blir bare svimmel og kvalm, så jeg klarer fint å ikke bli avhengig. Får du ingen lindring av NSAIDS? 600 mg Ibux eller 500 mg Naproxen?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #10 Skrevet 22. april 2016 Nsaids er veldig sterkt for magen og er absolutt ikke noe man bør gå på lenge, så selvom tramadol er avhengighetsskapende så er det mye bedre enn å este sår i magen Anonymous poster hash: 2d33d...503
HvittHus Skrevet 22. april 2016 #11 Skrevet 22. april 2016 Har brukt Tramadol/Pinex Forte i flere lengre perioder. Har ikke blitt avhengig. Men det er viktig å være bevist bruken. Er du smertepåvirket over lengre tid er det bedre for kroppens heling at du tar smertestillende, enn at du går rundt og knyter muskulaturen i ryggen.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #12 Skrevet 22. april 2016 Nsaids er veldig sterkt for magen og er absolutt ikke noe man bør gå på lenge, så selvom tramadol er avhengighetsskapende så er det mye bedre enn å este sår i magen Anonymous poster hash: 2d33d...503 Sukk... De fleste tåler det godt, det er ikke "veldig sterkt for magen", men noen få tåler det dårlig. HI snakket om å dosere én gang om dagen, i en periode mens hun går til behandling. Anonymous poster hash: d7385...faf
Gjest Skrevet 22. april 2016 #13 Skrevet 22. april 2016 Innlegg slettet pga oppfordring til misbruk av medikamenter! Moderator K. Taylor
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #14 Skrevet 22. april 2016 Sukk... De fleste tåler det godt, det er ikke "veldig sterkt for magen", men noen få tåler det dårlig. HI snakket om å dosere én gang om dagen, i en periode mens hun går til behandling. Anonymous poster hash: d7385...faf ryggproblemer kan vare i mange år. Hi gjør det rette i å høre på råd fra legen. Jeg hadd aldri anbefalt noen å ta en ibux 600 mg hver dag over en lengre periode. Anonymous poster hash: 2d33d...503
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #15 Skrevet 22. april 2016 Har brukt tramadol over lengre perioder pga sterke isjiassmerter. Trodde ikke jeg var avhengig. Fikk overhodet ingen rus av dem, men de tok smertene meget effektivt. Den siste perioden jeg brukte tramadol, var nok da jeg ble litt avhengig, uten å skjønne det selv. Jeg ble våken og opplagt når jeg tok dem, deilig med ekstra energi. Men jeg skjønte jo at det ikke skulle være slik. Uten tablettene hadde jeg vondt, men legen foklarte meg at kroppen var så vant til tramadol nå, at jeg nok var fysisk avhengig. Fikk en liten oppvekker der altså... Kuttet ned dosene i løpet av kort tid, og kuttet så ut. Uten problemer. Poenget mitt er å være litt obs/føre var... Jeg er trodde virkelig ikke jeg kunne bli avhengig av noe sånt, men var nok på god vei til å bli det. Kuttet som sagt ut, med legens veiledning. Heldigvis. Anonymous poster hash: 37ca6...b0e
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #16 Skrevet 22. april 2016 ryggproblemer kan vare i mange år. Hi gjør det rette i å høre på råd fra legen. Jeg hadd aldri anbefalt noen å ta en ibux 600 mg hver dag over en lengre periode. Anonymous poster hash: 2d33d...503 Hvorfor ikke? Såfremt man ikke er spesielt sensitiv for hemmingen av COX 1, vil det ikke ha noe å si, og som sagt, de fleste er ikke det. Er det et problem er det jo reversibelt. Anonymous poster hash: d7385...faf
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #17 Skrevet 22. april 2016 Jeg får ingen smertelindrende effekt av Tramadol, blir bare svimmel og kvalm, så jeg klarer fint å ikke bli avhengig. Ikke jeg heller - ingen smertelindring, bare masse bivirkninger, hvor sterk svimmelhet og kvalme er de verste. Etter to tramadol krøp jeg på do de neste 15-18 timene. Etterpå fikk jeg testet med blodprøver, og viste seg at jeg har to "genfeil" i CYP-systemet. Det forklarte hvorfor jeg aldri har reagert normalt på sterkere smertestillende, bare fått bivirkningene. Kan være greit å få det sjekket, for har man det så kan det også påvirke hvordan man reagerer på andre medisiner og hvilke doser man ev. skal ha. Anonymous poster hash: 74dda...e18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå