Gå til innhold

Store barn som ikke snakker rent.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan det være som gjør at et barn på 10 år ikke snakker rent?

Anonymous poster hash: b635c...9ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

slark fra foreldrene! 

Anonymous poster hash: 6acb9...c2b
Skrevet

Det kan ha mange årsaker.

Hvorfor lurer du? Her er jo mange voksne som heller ikke snakker rent.

Noen barn, spesielt gutter, sliter med løpsk tale.

Noen kan ha høy gane som gjør at det er mer krevende å få alle bokstavene på plass, og noen har stramme tungebånd.

Anonymous poster hash: dba00...150

Skrevet

slark fra foreldrene!

Slark å ikke hente inn info før en uttaler seg og!!

Anonymous poster hash: dba00...150

Skrevet

Kjenner to ungdomsskolegutter som ikke snakker rent

Akkurat hva som er problemet aner jeg ikke, men begge har jo oppfølging hos logoped og hatt det i mange år. Foreldrenes feil er det neppe...

Anonymous poster hash: ebf59...d50

Gjest Minnieropptatt
Skrevet

slark fra foreldrene!

Ja jøss, at jeg ikke har tenkt på det som årsak. Herregud, du redda dagen min!!!!!!!!!!!

Skrevet

Der kan komme av mange ting, og man kan ikke skylde på "slark" fra foreldrene.

Kjenner flere som har problemer med s,f og r. De kan gjerne også ha umodent språk og sammensetninger som ikke helt "hører hjemme". Kan jo blant annet nevne en som har ADD og en som har asperger- begge har problemer med å snakke skikkelig rent. De har hatt logoped og all form for hjelp, men det er bare slik. Jeg har også hatt problemer med r gjennom min oppvekst. Det er ingen som merker det nå som jeg er voksen, men det ligger fremdeles litt i bakgrunnen på enkelte ord. Jeg hadde en hel haug med logopedtimer, men det vil nok alltid være slik. Alle er ikke like- du får bare være voksen og fortelle barna dine at alle barn og voksne er forskjellige.

Anonymous poster hash: a3385...be2

Skrevet

Jeg kjenner en på 8 som snakker veldig dårlig. Dvs han snakker som en foss i et forrykende tempo, men uttalen er svært dårlig. Han går ikke til logoped. Aner ikke årsaken.

Anonymous poster hash: 22367...e49

Skrevet

Jeg har en på 10 år som ikke snakker rent (kan ikke r og skikkelig s). Han er 100% frisk og ingen diagnoser. Vi har kjempet om logoped siden starten av 1. klasse, og først NÅ når han snart er ferdig i 4. klasse har fått det! Vi har gjort taleøvelser hjemme som vi har funnet på nettet osv, men har ikke blitt bedre av det.

Anonymous poster hash: 70a11...dff
Skrevet

Hvis han alltid har hatt problemer med språket og ikke fått hjelp med det, så vil han jo ta problemet med seg videre.

Anonymous poster hash: 680c2...896

Skrevet

Helt ubregripelig at dere over her som har så store barn ikke har fått hjelp fra logoped tidligere. Barn som f eks ikek kan si R, bør få hjelp allerede fra  starten av førstetrinn. Uttalefeil som ikke er rettet innen barnet er 8-10 år blir som regel permanent hele livet.

(fagbøker sier gjerne fra 10 år, men min erfaring er at barn som fremdeles har talefeil fra 3. klasse og oppover, svært sjeldent vil begynne å snakke rent noen gang...selvsagt med unntak)

Uttydelig tale kan tyde på annen tilleggsdiagnose og bør utredes.

Dette har absolutt ingenting med foreldrenes "slark" å gjøre.

Hilsen spes pedagog

Anonymous poster hash: 940ce...4a8
Skrevet

Har en førsteklassing som ikke snakker rent, og han store språkvansker og får masse hjelp - både i skolen, fra logoped og her hjemme. At noen kan påstå at det gjelder slark fra foreldrene, gjør meg direkte forbannet. Det er hundrevis av komplekse forklaringer på hvorfor barnet snakker urent, og det hjelper hverken for barnet eller foreldre å bli møtt med masse fordommer!

Anonymous poster hash: e442c...8a1

Skrevet

Min gutt på 9 år klarer ikke å si R , han fikk ikke logopedhjelp før midten av 3 kl. Vi spurte om logoped allerede i bhg..

Skrevet

Min fetter snakket svært dårlig. De var til alle mulige kontroller og undersøkelser og fant ikke noe galt.

Da han ble 10 fant de ut han hadde noe galt med mellomøret. Husker ikke hva det heter men han fikk betegnelsen hørselshemmet.

Stakkars foreldrene som måtte under lupen og gutten fikk nesten diagnosen tilbakestående.

Anonymous poster hash: 279ec...253

Skrevet

Datteren min på 9 kan ikke si r i vanlig tale (hun kan rulle på r-en når hun konsentrerer seg veldig men ikke bruke den når hun snakker vanlig). I tillegg stammer eller stotrer hun en del. Hun har fått en del logopedtimene, men det går 3 uker mellom hver time. Stottringen har tiltatt samtidig som logopeden har fokusert på å si r.

Jeg tror ikke hun noen gang kommer til å snakke perfekt, men jeg håper hun kommer til å klare seg bra likevell. Stottringen bekymrer meg mer enn mangelen på r lyd.

Anonymous poster hash: 577fe...ca6

Skrevet

Sønnen min kan ikke si L. Han er 11 år. Har gått til to forskjellige logopeder som begge øvde inn en feil L... Begge var svært fornøyde med resultatet.... Noen som kan anbefale en god logoped på Østlandet?

Anonymous poster hash: bb1e8...9e0

Skrevet

Datteren min på 10 år kan ikke si r. Jeg selv legger ikke særlig merke til det lengre. Det har blitt nevnt av lærere, men logoped har aldri vært aktuelt. Jeg burde nok ha insistert på det selv, men det har jeg altså ikke gjort. 

Anonymous poster hash: 295d3...7a2
Skrevet

Jeg har en på 10 år som ikke snakker rent (kan ikke r og skikkelig s). Han er 100% frisk og ingen diagnoser. Vi har kjempet om logoped siden starten av 1. klasse, og først NÅ når han snart er ferdig i 4. klasse har fått det! Vi har gjort taleøvelser hjemme som vi har funnet på nettet osv, men har ikke blitt bedre av det.

Anonymous poster hash: 70a11...dff

Et lite tips la han blåse bobler med tyggegummi 

Skrevet

Takk for tips. Musklaturen i munnen er god, men han finner ikke L i munnen. Han lager en litt gutural lyd og strammer ungen for mye.. Har prøvd å finne øvelser på nett, men det jeg finner går på S og R, stort sett.

Anonymous poster hash: bb1e8...9e0

Skrevet

Nå er jeg ikke boka til guttongen her. Men først sa logoped at han måtte lære å høre forsjell på rett og galt. For å kunne selv høre at det blir feil eller riktig.

Så i boka har han et bilde av en lampe. Så varrierer jeg rekkefølge å si lampe eller Jampe og gutten må si hvem ord som var riktig.

Det gjorde vi på flere L-ord

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...