Anonym bruker Skrevet 21. april 2016 #1 Skrevet 21. april 2016 Jeg Google barnehagen barnet mitt skal begynne på til høsten og fant en PDF på nettsida til barnehagen med blant annet fult navn på alle barna i barnehagen og i tillegg gruppebilder av alle barna. Det vil jo da si at om man søker på et navn på et barn i den barnehagen får man vite hvilken barnehage barnet går ved, og på samme måte kan man se alle som går der.. Jeg likte det ikke i det hele tatt. Særlig fordi barnet mitt snart skal begynne der. Men er det ulovlig?! Anonymous poster hash: ac855...09b
Anonym bruker Skrevet 21. april 2016 #2 Skrevet 21. april 2016 Bump Ingen som vet? Anonymous poster hash: ac855...09b
Anonym bruker Skrevet 21. april 2016 #3 Skrevet 21. april 2016 Nei. Mest sannsynlig en glipp, ring barnehagen og fortell hva du har funnet. Anonymous poster hash: d4d0a...f3a
Anonym bruker Skrevet 21. april 2016 #4 Skrevet 21. april 2016 Eller om foreldre har gitt de tillatelse er det lov, men tviler på det egentlig. Anonymous poster hash: d4d0a...f3a
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #6 Skrevet 22. april 2016 Bare hvis foreldrene har gitt tillatelse. Anonymous poster hash: 36c78...7f3
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #7 Skrevet 22. april 2016 Hverken navn eller bilde er noe som er unntatt offentlighet. Men en barnehage har ikke lov til å publisere slike opp,synsinger med mindre alle foreldrene har gitt skriftlig samtykke til det. Og uansett som de har gitt samtykke, vil jeg si det er meget spesielt å publisere en liste med fullt navn på alle barna som går i barnehagen. Hvilke interesse har offentligheten av en navneliste egentlig? Anonymous poster hash: 96754...600
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #8 Skrevet 22. april 2016 I barnehagen min går i og i alle de jeg har jobbet i gir vi ikke ut annet enn fornavn på barna. Om du som forelder kommer og spør om nummeret til mammaen til "Kari" fordi du vil avtale "play-date" så får du beskjed om å legge en lapp i hyllen til "kari" med beskjed om at du ønsker å snakke med moren og å legge igjen nummeret ditt der eller andre måter å nå deg på. Barna skal ikke utleveres på noen måte. Anonymous poster hash: 574ca...bb0
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #9 Skrevet 22. april 2016 I barnehagen min går i og i alle de jeg har jobbet i gir vi ikke ut annet enn fornavn på barna. Om du som forelder kommer og spør om nummeret til mammaen til "Kari" fordi du vil avtale "play-date" så får du beskjed om å legge en lapp i hyllen til "kari" med beskjed om at du ønsker å snakke med moren og å legge igjen nummeret ditt der eller andre måter å nå deg på. Barna skal ikke utleveres på noen måte.Anonymous poster hash: 574ca...bb0 Altså; nå snakker jo du om en helt annen ting! Det er ingenting i veien for at barnehagen gir ut en liste med navn og telefonnummer til barn og foreldre i barnehagen - vel og merke etter at det er innhentet tillatelse til dette. Men det er laaaaangt fra det å gi ut en liste til involverte foreldre og til det å publisere navnelisten på en offentlig webside! Anonymous poster hash: 96754...600
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #10 Skrevet 22. april 2016 Selv med foreldrenes samtykke er jeg svært usikker på om dette er lovlig hvis det står fullt navn under barnas bilder og det er nærbilder som gjør dem lett gjenkjennelige i tillegg. På en annen side ser det ut til at det er tradisjon i skolene at avisen tar bilder av 1.klassingene. Anonymous poster hash: 2fa91...531
Mamma_til_2 Skrevet 23. april 2016 #11 Skrevet 23. april 2016 Selv med foreldrenes samtykke er jeg svært usikker på om dette er lovlig hvis det står fullt navn under barnas bilder og det er nærbilder som gjør dem lett gjenkjennelige i tillegg. På en annen side ser det ut til at det er tradisjon i skolene at avisen tar bilder av 1.klassingene. Anonymous poster hash: 2fa91...531 Ja men det er ikke alltid at alle i 1kl er med på de bildene,det finnes barn som lever i skjul i Norge. Hi jeg vill skrevet en mail til bhg og fortalt dette slik at de kunne ta det bort om det er en glipp.
<3 mine søte små<3 Skrevet 23. april 2016 #12 Skrevet 23. april 2016 En skriver jo under på et skjema når barna begynner i Bhg. Om foreldre samtykker at det blir tatt bilder av barna. Om de samtykker at de kan bruke bilde osv på hjemmesiden? Tenker hvis alle foreldrene i denne Bhg. Ha gitt samtykke så nå det jo være greit.
Yellow Brick Road Skrevet 23. april 2016 #13 Skrevet 23. april 2016 Lov eller ikke, tillatelse eller ikke. Jeg ville ha ringt barnehagen og spurt dem. For det kan være en glipp som har blitt gjort, og da er det flott om de blir gjort oppmerksom på det så fort som mulig. Er det sånn det skal være, så får du beskjed om det også, og da vet du at det er sånn og får se hvordan du vil forholde deg til det når dine barn skal begynne der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå