Gå til innhold

Hvordan få noen interessert i språkfag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er smart. Det har BUP testet og bekreftet. På mattenkartleggingen for 4.trinn fikk han 101 av 104 poeng. 3 slurvefeil, fordi han svarte rett på 3 av 4 tilsvarende spørsmål. Når det er sagt, så hater han pålagt pugging, så han er ikke flink i gangetabellen (selv om han får rett på alle gangestykjene) eller hoderegning generelt.

Problemet er størst i språkfagene. Han er bare ikke interessert. Nekter å høre på historier og vil ikke lese selv. Leser nøyaktig og rett, men bare 47 ord i min. Engelsken er en katastrofe. Han ser på engelsk tale på YouTube osv, men kobler ut praten og lever seg inn gjennom handlingen.

Problemet er at han har ADHD (ADD). Han er umoden og lyststyrt. Kan ikke fornuftsnakke til ham så han gjør lekser mer gladelig. Sitter heller i fantasiverdenen sin og leker inni hodet, uten TV og fysiske leker framfor å lese. Han er ukonsentrert og mangler arbeidsminne. Han har ikke krav på ekstra hjelp, men skolen (læreren) aner ikke hvordan hun skal motivere og heller ikke vi.

Noen med lik erfaring, som har noen gode forslag?

Anonymous poster hash: ac2a9...feb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Reis til utlandet.

Mine barn har fått en skikkelig oppvekker når det kommer til engelsk etter selv å måtte ha prøvd seg i kiosker og butikker i utlandet, det er moro når de skjønner hva som blir sagt og selv kan komme med noen fraser.

Når det kommer til å få opp lesehastighet er det bare mengdetrening som må til, ingenting annet hjelper. Da må du rett og slett finne ting har er interessert i å lese. Har en gutt selv som jeg virkelig sliter med å finne bøker til, han synes krim er kjedelig, fantacy er kjempeteit osv. Han liker humor, og har likt Kurt-bøkene, men det er vanskelig å finne nok humorbøker beregnet på rett alder. Her løsnet det med Pondus, Pondus liker han. Så han har lest alle Pondusbøkene som finnes på markedet nå og vips var lesehastigheten nesten fordoblet. Helt fantastisk utvikling fra i fjor til i år.

Nå er det ikke sikkert Pondus er løsningen for din sønn, men det må jo finnes noe der ute som interesserer han? Om det er tegneserier, faktabøker om vulkaner, guinnes rekordbok eller skjønnlitteratur spiller ingen rolle, lesetrening er lesetrening.

Anonymous poster hash: 1af8f...071
Skrevet

Jeg kjenner et par som har hatt forskjellige utfordringer på det felt der.

Det eneste som har hjulpet har vært å finne bøker/tekster som de faktisk var interessert i å lese.

Den ene trente engelsk ved å lese bruksanvisninger til diverse elektroniske ting. Sikkert ikke ideelt som læremateriale men det var bedre enn ikke noe og det hjalp på hans evne til å lese andre ting på engelsk også - selv om det aldri ble noe han syntes var gøy.

Den andre nektet å lese noen form for litteratur, men Illustrert Vitenskap kunne han lese i. Det var en del kortere artikler om ting som fenget interessen litt så da gnagde han seg igjennom det. Det var så vidt han sto i norsk etter ungdomsskolen men det var ikke fordi han ikke kunne lese. Han hadde null interesse for diktanalyse, bildeanalyse, skjønnlitteratur osv og det trakk ned. Men det hjalp absolutt på lesingen da foreldrene startet å abonnere på Illustrert Vitenskap.

Min anbefaling vil være å lete etter et eller annet hvor innholdet i teksten interesserer ham. Uansett hva det måtte være. Litt lesing utenom skolen er bedre enn slett ingen lesing utenom skolen.

Lykke til.

Anonymous poster hash: d0d66...061
Skrevet

Vi bruker mye fysisk bevegelse når vi pugger engelsk. Slår eller sparker for hver stavelse, løper opp og ned i treappa (jeg står nede, fasiten stå oppe så de må løpe opp for å sjekke hvordan ordet staves og huske det mens de løper ned. Er det feil må de opp igjen, husker de riktig må jeg løpe en runde)

Noen ganger pugger vi med hoppetau eller på trampolina. Et hopp for hver stavelse.

Anonymous poster hash: d526a...456
Skrevet

Tegneserier, på norsk og engelsk

Fortsett med YouTube! Han får inn uttale, setningsoppbygging og tonefall, selv om han ikke bruker ordene.

Dataspill på engelsk, gjerne av typen hvor man må løse oppgaver som presenteres med tekst og tale.

Så lenge han leser riktig kommer hastigheten etterhvert.

Hvor gammel er han? Kan være han trenger litt modning, og motivasjon i form av at de rundt ham begynner å interessere seg for ting som krever språk :)

Skrevet

Jeg tror også det å reise kan være lurt. Jeg har bodd i Spania (for snart 20 år siden,- grøss, det var lenge siden....), men husker fortsatt såpass at barna blir kjempeimponert når jeg må dra frem kunnskapen min :) Jenta er nå supergira på å lære seg et språk, hun velger da spansk,- siden jeg kan det (relativt) greit,- og hun har lyst til å reise som eldre, og fant ut at Spansk snakkes i flere land enn de andre språk :)

Hun hater å pugge, og vi har slitt med engelsken,- men vi har snakket om dette med hvor gøy det er å kunne kommunisere når man er på reisefot,- og det er absolutt motiverende for henne! Ser at sønnen også vokser veldig de ganger han har fått prøvd seg på engelsk,- og blitt forstått,- på tur i utlandet :) Begynte med å bestille is,- cola ol,- til å spørre om veien til do, etter hvert hvor å finne andre "ting" på butikker,- osv.....

Gutten er hekta på YouTube videoer og det  å se på andre spille der,- samtidig med at han og en kompis har,- siden de startet skolen,- snakket engelsk sammen på fritid :) Visst blir det litt "The Julekalender"-engelsk, men uttalen og tonefall er VELDIG bra,- og de lærer stadig nye ord, spør hva det betyr eller hva det er på engelsk..... Hvordan det blir med andre språk, vet jeg ikke,- men antar man kan finne videoer de snakker tysk, fransk eller spansk,- slik at vi også der kan bruke "YouTube fasinasjon" som et hjelpemiddel! Du sier gutten "kobler ut" språket,- men er du sikker? Mye av moroa ligger i hva gamerne sier og kommenterer til seer,- og hverandre hvis det er to/flere som spiller sammen.

Noe annet er og velge filmer på engelsk,- og IKKE velge norsk språk der det er mulig. Slik "tvinges" man gjerne til å snappe opp litt,- velg gjerne også engelsk tekst... I alle fall etter hvert. Har avtale med hun som skal lære spansk at vi da skal se filmer dubbet til spansk sammen :) Ikke første året,- men etter hvert. Begynner med tegnefilmer tenker jeg. Lærte masse av det selv da jeg flyttet til Spania i allefall!

Anonymous poster hash: fef73...2f8
Skrevet

Vi bruker mye fysisk bevegelse når vi pugger engelsk. Slår eller sparker for hver stavelse, løper opp og ned i treappa (jeg står nede, fasiten stå oppe så de må løpe opp for å sjekke hvordan ordet staves og huske det mens de løper ned. Er det feil må de opp igjen, husker de riktig må jeg løpe en runde)

Noen ganger pugger vi med hoppetau eller på trampolina. Et hopp for hver stavelse.

Anonymous poster hash: d526a...456

Takk for gode forslag. Her var det ting jeg kunne tenke meg å prøve ;)

Skrevet

Tegneserier, på norsk og engelsk

Fortsett med YouTube! Han får inn uttale, setningsoppbygging og tonefall, selv om han ikke bruker ordene.

Dataspill på engelsk, gjerne av typen hvor man må løse oppgaver som presenteres med tekst og tale.

Så lenge han leser riktig kommer hastigheten etterhvert.

Hvor gammel er han? Kan være han trenger litt modning, og motivasjon i form av at de rundt ham begynner å interessere seg for ting som krever språk :)

Han er straks 10, og er nok 2-3 år bak mtp modenhet. Prøver å la han se på engelskspråklige ting, men foreløpig tror jeg han lever seg inn i bildene :)

Skrevet

sønnen min har også add og sleit også med lesing. Det som gjorde underverker for lesinga hans var bøkene om kaptein supertruse (blanding av tekst og tegneserie med en type humor han elsker) og at han kunne gå inn til svigermorsvigermor og lese i avisen hennes. Var vel i fjerde klasse han fikk til lesing for fullt og nå i sjette elsker han å lese selv om det er mye donaldpocket. Så mitt viktigste råd er: finn et tema som interesserer ham og finn bøker/blader som fenger ham. Gjerne med tekster som ikkeer veldig lange så han mister interessen før han er ferdig. Dersom du går på biblioteket så får du nok også hjelp til å finne riktig bok/blad. Gode bibliotekarer er gull verdt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...