Gå til innhold

7. klassingen er full av hormoner, læreren sier

Anbefalte innlegg

Skrevet

at hun sliter med konsentrasjonen. Vi har aldri merket noe til konsentrasjonsvansker, men har merket at motivasjonen i forhold til skole/ lekser har stupt etter 5. klasse.

I går var bestevenninna på utviklingssamtale. Der hadde kontaktlærer uttrykt sin bekymring over at venninna, som er skoleflink, tilbrakte så mye tid med elever som ikke brydde seg om skolen. Videre hadde hun sagt at de ikke måtte regne med å komme i samme klasse neste år.

Etter disse uttalelsene gikk jenta vår rett i kjelleren. Nå "hater" hun kontaktlærer. Vi vet jo ikke om uttalelsene ble sagt sånn, er referert fra min datters venninne til min datter. Hva bør vi gjøre nå? Bør vi kontakte lærer? Rektor? Hvordan kan vi forvente at dette blir ryddet opp i? Eller skal vi bare la det gå?

Anonymous poster hash: 6e170...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig jeg er litt tett, men hva skal ryddes opp i?

De skal vel over på ungdomsskolen, og da er det vel naturlig at klassene endres?

At læreren uttrykker bekymring for at en jente har venner som påvirker henne negativt må jo være bra? De er gamle nok til å måtte begynne med konsekvenstenking på egne vegne.

Anonymous poster hash: 14199...c1f

Skrevet

Her er det også vanlig å forandre på klassene når de begynner på ungdomsskolen, de har positiv erfaring med det. Har en gutt på ungdomsskolen som også opplevde at han og bestekompisen kom i forskjellige klasser. De går nå i 9.klasse og har beholdt vennskapet, men det har kommet flere nye venner inn. De har blitt mye bedre kjent med de som før gikk i parallellklassen og blitt en større gjeng.

At lærerne er obs på at det kan bli en negativ spiral hvor ungene påvirker hverandre til å bli mer likegyldig til skole er vel også bra?

Anonymous poster hash: 0cbb9...946

Skrevet

Har hun vært full av hormoner siden 5. Klasse eller driver du med bortforklaringer? Om en lærer kommenterer konsentrasjonsvansker bør du lytte. Og da går det ikke på evne til å spille data eller se tv, men lesing,pusling,loombands over mer enn 20 minutter.

Enig med læreren i at det er bekymringsfullt om din datter har mye innflytelse på veninnen. Og gruppene på ungdomsskolen styrer ikke dere uansett.

Skrevet

Mitt første inntrykk er at du er en curlingmamma som underdriver din datters problemer på skolen.

Jeg synes det er ok å si dette til din datters venninne. Kanskje han ser at hun påvirker henne negativt.

Jeg forstår dine følelser i dette, din datter er åpenbart "gitt opp" og det føles som han forsøker å splitte henne fra sin venninne.

Jeg synes du skal ha en mer nøktern og voksen tilnærming til problemet.

For det første kan din datter først som sist slutte å hate læreren. Han forteller sannheten. Og nå er hun såpass stor at hun må tåle å høre den brutale sannheten.

Videre ville jeg satt inn alle krefter på å snu hennes skoleinnsats.

At hun har begynt å drite i skolen er i hovedsak DERES ansvar å ta tak i. Selvsagt i samarbeid med læreren.

Å ta dette videre å rydde opp? Hva tenker du skal ryddes opp i?

Datterens hat? At læreren ikke burde sagt sannheten?

Trenger mer info rundt hva du føler må ryddes opp i.

Anonymous poster hash: 0f85f...82a

Skrevet

Mitt første inntrykk er at du er en curlingmamma som underdriver din datters problemer på skolen.

Jeg synes det er ok å si dette til din datters venninne. Kanskje han ser at hun påvirker henne negativt.

Jeg forstår dine følelser i dette, din datter er åpenbart "gitt opp" og det føles som han forsøker å splitte henne fra sin venninne.

Jeg synes du skal ha en mer nøktern og voksen tilnærming til problemet.

For det første kan din datter først som sist slutte å hate læreren. Han forteller sannheten. Og nå er hun såpass stor at hun må tåle å høre den brutale sannheten.

Videre ville jeg satt inn alle krefter på å snu hennes skoleinnsats.

At hun har begynt å drite i skolen er i hovedsak DERES ansvar å ta tak i. Selvsagt i samarbeid med læreren.

Å ta dette videre å rydde opp? Hva tenker du skal ryddes opp i?

Datterens hat? At læreren ikke burde sagt sannheten?

Trenger mer info rundt hva du føler må ryddes opp i.

Jeg synes ikke læreren burde si det på den måten. Helt greit å formidle budskapet, men ikke si at han synes det er leit at de er venninner fordi den ene ikke er "bra nok" for den andre. Jeg gikk ut av videregående med seksere i alle fag, men har da vanket med både "skoletapere" og "skolelys", uten at dette påvirket min motivasjon til å fortsette å være flink på skolen. Man bør omgås forskjellige mennesker og stifte vennskapsforhold med mennesker som har forskjellige temperament, interesser, holdninger. Ved å bare omgås folk som er klin like deg selv, lærer du ingenting om kommunikasjon, samhandling og mangfold i samfunnet.

Anonymous poster hash: fc52e...f38

Skrevet

Jeg lurer også på hva du mener skal ryddes opp i?

1. Din datters konsentrasjonsevne og manglende motivasjon?  Ja.  Men det burde vært tatt tak i når det begynte for 2 år siden.  Ansvaret ligger på skolen og dere foreldre.

2. At skolen uttrykker bekymring for at din datters venninne henger med skolelei elever?  Dere har faktisk ingenting med hva som blir sagt til til henne på samtalen.  Dersom foreldrene hennes synes at dette var noe å ta tak i, må de ta det opp med skolen.  

3. At de ikke kan regne med å komme i samme klasse neste år.  Det er vel bare fakta og ikke noe som kan eller bør foreandres på bare pga din datter.  

Skrevet

Jeg synes ikke læreren burde si det på den måten. Helt greit å formidle budskapet, men ikke si at han synes det er leit at de er venninner fordi den ene ikke er "bra nok" for den andre. Jeg gikk ut av videregående med seksere i alle fag, men har da vanket med både "skoletapere" og "skolelys", uten at dette påvirket min motivasjon til å fortsette å være flink på skolen. Man bør omgås forskjellige mennesker og stifte vennskapsforhold med mennesker som har forskjellige temperament, interesser, holdninger. Ved å bare omgås folk som er klin like deg selv, lærer du ingenting om kommunikasjon, samhandling og mangfold i samfunnet.

HI sier jo hun ikke vet ordlyden.

Jeg synes en lærer må få oppfordre til å utvide sin vennekrets og påpeke hvis de føler at noen påvirker de i negativ retning.

Åpenbart er deres vennskap noe som skaper grunn til bekymring siden det blir tatt opp.

Og ja det er flott å ha en variert vennegjeng. Men er det nesten bare en venn som i tillegg er dominant (sier ikke hi's datter er det) så synes jeg det er flott at læreren følger med.

Og det at du hadde gode karakterer og variert vennegjeng betyr ikke at situasjonen er identisk her.

Jeg svarer ut fra inntrykket hi gir i sitt korte innlegg og der oppfattes det som om datteren er et større problem enn hun selv evner å se.

I stede for å rydde opp synes jeg dette burde brukes som en oppvekker for hi og datteren om at datteren går i feil retning.

Skrevet

Jeg synes ikke læreren burde si det på den måten. Helt greit å formidle budskapet, men ikke si at han synes det er leit at de er venninner fordi den ene ikke er "bra nok" for den andre. Jeg gikk ut av videregående med seksere i alle fag, men har da vanket med både "skoletapere" og "skolelys", uten at dette påvirket min motivasjon til å fortsette å være flink på skolen. Man bør omgås forskjellige mennesker og stifte vennskapsforhold med mennesker som har forskjellige temperament, interesser, holdninger. Ved å bare omgås folk som er klin like deg selv, lærer du ingenting om kommunikasjon, samhandling og mangfold i samfunnet.

Sa læreren at "Det er leit at de er venninner og at din datter ikke er bra nok?"  

Skrevet

Hi her!!

Takk for gode og konstruktive svar!!

Vi har tatt opp mobbing/ utestenging og mistrivsel siden 5. klasse nå. Jenta trivdes på skolen frem til bytte av kontaktlærer på mellomtrinnet. Etter dette har det bare gått en vei. Hun har bla blitt tatt ut fag hele 6. klasse, for å få undervisning i faget i liten gruppe. Pensumet var også et helt annet. Dette var i utgangspunktet vel og bra, men vi foreldre ble ikke informert. Hun gikk med andre ord et helt år, uten å gjennomgå pensum i det aktuelle faget. Dette fant vi ut av ved en tilfeldighet.

Konsentrasjonsvanskene fikk vi beskjed om nå nylig. Dette har vi som sagt ikke sett noe til. Hun spiller ikke data, ikke ser hun på TV. Hun liker å lese, sy og annet håndarbeid.

For å si det sånn: Konsentrasjonsvanskene er i hovedsak synlige i matte og engelsk. I norsk er hun visst flink både skriftlig og muntlig. Altså, i kontaktlærers kjernefag har hun konsentrasjonsvansker. Disse kommer ikke til syne i feks norsk, hvor hun har en annen lærer. Har hun da konsentrasjonsproblemer? Jeg heller fremdeles mest mot motivasjonsproblemer...

Jeg ser også tydelig dette med klasser. Jeg har full tillit til at skolen deler inn i klasser de har tro på at skal fungere. Likevel synes jeg det er rart at de sier ifra på denne måten til NOEN av elevene. Jeg stiller også spørsmål med at skolen sier slik til venninna (at de vil lede henne bort fra henta vår) uten at de hjelper vår jente? Vi har som sagt luftet vår frustrasjon med skolen fra 5. klasse. Vi har sendt henne til helsesøster, uten at det gav noen resultat.

Bør vi selv melde henne til ppt nå på tampen av barneskolen? Bør vi bare "stagnere" og håpe på bedre tider på ungdomsskolen?

PS! Hormonene har blitt merkbart verre de siste månedene. Hun har likevel alltid vært var for kommentarer fra medelever og lærer.

Skrevet

Hi her!!

Takk for gode og konstruktive svar!!

Vi har tatt opp mobbing/ utestenging og mistrivsel siden 5. klasse nå. Jenta trivdes på skolen frem til bytte av kontaktlærer på mellomtrinnet. Etter dette har det bare gått en vei. Hun har bla blitt tatt ut fag hele 6. klasse, for å få undervisning i faget i liten gruppe. Pensumet var også et helt annet. Dette var i utgangspunktet vel og bra, men vi foreldre ble ikke informert. Hun gikk med andre ord et helt år, uten å gjennomgå pensum i det aktuelle faget. Dette fant vi ut av ved en tilfeldighet.

Konsentrasjonsvanskene fikk vi beskjed om nå nylig. Dette har vi som sagt ikke sett noe til. Hun spiller ikke data, ikke ser hun på TV. Hun liker å lese, sy og annet håndarbeid.

For å si det sånn: Konsentrasjonsvanskene er i hovedsak synlige i matte og engelsk. I norsk er hun visst flink både skriftlig og muntlig. Altså, i kontaktlærers kjernefag har hun konsentrasjonsvansker. Disse kommer ikke til syne i feks norsk, hvor hun har en annen lærer. Har hun da konsentrasjonsproblemer? Jeg heller fremdeles mest mot motivasjonsproblemer...

Jeg ser også tydelig dette med klasser. Jeg har full tillit til at skolen deler inn i klasser de har tro på at skal fungere. Likevel synes jeg det er rart at de sier ifra på denne måten til NOEN av elevene. Jeg stiller også spørsmål med at skolen sier slik til venninna (at de vil lede henne bort fra henta vår) uten at de hjelper vår jente? Vi har som sagt luftet vår frustrasjon med skolen fra 5. klasse. Vi har sendt henne til helsesøster, uten at det gav noen resultat.

Bør vi selv melde henne til ppt nå på tampen av barneskolen? Bør vi bare "stagnere" og håpe på bedre tider på ungdomsskolen?

PS! Hormonene har blitt merkbart verre de siste månedene. Hun har likevel alltid vært var for kommentarer fra medelever og lærer.

Altså - hun kan ikke forvente å gå gjennom grunnskolen og alltid ha en lærer hun har kjemi med i alle fag, på alle trinn.

Sliter hun med motivasjonen i kontaktlærerens fag så må dere hjelpe henne med å finne denne. Læreren kan ikke motivere for henne, motivasjon kommer innenfra.

Virker som om du leter med lupe etter noe å ta læreren på. Konsentrer deg heller om å få dattera di til å skjerpe seg i fagene hun sliter i.

Anonymous poster hash: 04c19...26a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...