Gå til innhold

Hvor mye feriepenger? Oppsagt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobbet 5 år i en bedrift, ble oppsagt i februat grunnet nedbemmaning. Har tatt ut 3 feriedager hittils i år. Skal ikke ha noe mer ferie. Oppsigelsen min er straks over. På siste lønnslipp står det:

Feriepenger tilgode: 44 000

Opptjent feriepenger: 16.000

Feriepengegrunnlag: 135 000

Får jeg de pengene som står tilgode utbetalt på siste lønn, som er om 1 mnd? Altså, i tillegg til lønna.

Anonymous poster hash: 32d4e...537

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til gode er de du får i sommer. Opptjente er de du egentlig skal ha neste år.

Anonymous poster hash: cd561...d72
Skrevet

Ja, minus de tre feriedagene du ikke er trukket i lønn for.

Anonymous poster hash: 870d6...f01

Skrevet

Du får 44 000 i sommer. De 16 000 (minus de tre dagene) er det du egentlig skulle fått neste sommer, det blir vel ofte utbetalt når man slutter, evt i januar neste år. 135 000 er det du har tjent hittil i år.

Skrevet

Det TPK sier. Jeg vil for øvrig anbefale deg å be om å gå de 16 000 kr utbetalt nå når du slutter, om de ikke gjør det automatisk. Spesielt siden du er sagt opp pga nedbemanning. Så er du sikret hvis de plutselig går konkurs. Kjipt å måtte slåss om pengene dine i skifteretten. Da jeg ble utsatt for det samme for mange år siden fikk jeg ikke feriepengene mine en gang, for lønnsdekningsfondet dekket ikke feriepenger på den tiden. Det tror jeg de gjør nå dog.

Anonymous poster hash: 27531...6d2

Skrevet

Normalt er å utbetalt opptjente feriepenger når man slutter. Gjør du det må du skatte av de.

Du kan be om at de holder de igjen til Januar neste år.

Anonymous poster hash: 08740...d40

Skrevet

Det som er opptent bør du la stå til i januar så slipper du og betale 50%skatt av de 16000kr.

Skrevet

Man betaler da skatt av feriepengene uansett! Det blir bare trukket mer av lønnen de andre mnd for å kompensere for skattefri mnd i juni. Så spiller jo absolutt ingen rolle om når hun får de.

Anonymous poster hash: 194b9...6d6

Skrevet

Lønnsgarantien dekker feriepenger nå.

Når du får det utbetalt kommer an på rutinene til arbeidsgiver. Noen utbetaler alt på siste lønning mens andre utbetaler feriepengene som vanlig sammen med resten av bedriften. Det må du nesten spørre arbeidsgiver om.

Og som de sier så må du betale skatt av de 16 000 dersom du får de utbetalt i år.

Anonymous poster hash: 53e05...44f

Skrevet

Arbeidsgiver har egentlig ikke lov å holde feriepenger igjen til januar når du slutter i jobben, alt de skylder deg skal utbetales på sluttoppgjøret måneden etter sluttdato

Anonymous poster hash: a7a6e...dc2

Skrevet

Lønnsgarantien dekker feriepenger nå.

Når du får det utbetalt kommer an på rutinene til arbeidsgiver. Noen utbetaler alt på siste lønning mens andre utbetaler feriepengene som vanlig sammen med resten av bedriften. Det må du nesten spørre arbeidsgiver om.

Og som de sier så må du betale skatt av de 16 000 dersom du får de utbetalt i år.

Beklager, da TREKKER de skatt av de 16 000. Det er riktig at man skatter av feriepengene uansett.

Skrevet

Ja, på siste lønn skal du ha utbetalt:

All utestående lønn

+ årets feriepenger, minus de feriedagene du har hatt dersom de ikke er trukket før  (44.000 - tre dager)

+ opptjente feriepenger fra i år (16.000 + feriepenger av siste månedslønn)

Du kan avtale med arbeidsgiver at feriepengene ikke blir utbetalt før i januar, men du har rett til å få dem når du slutter og arbeidsgiver har rett til å utbetale dem når du slutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...