Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Jeg har et spørsmål, har dere tips til noen metoder for å komme lysere opp? Jeg synger relativt bra, har kraftig stemme men ganske dyp. Jeg kommer ganske lyst men stemmen har en tendens til å svikte på de lyseste tonene. Skulle gjerne hatt noen øvelser for å klare å komme lysere opp. Noen tips? Anonymous poster hash: 84979...220
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Ta privattimer! Anonymous poster hash: 34906...f7d
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 Du burdw ta kontakt med sangterapeut, sangpedagog e.l. Du kan trene på det på egenhånd, men det er risikosport fordi det finnes så mange forskjellige metoder og metodene funker forskjellig på forskjellig stemmebånd. Så ved å ta i mot råd fra noen som sier "dette funker" altså om en enkelt øvelse, kan være drepende for din stemme og den kan faktisk bli ødelagt. Jeg har som deg, ganske dyp kraftig stemme. Jeg kommer også høyt, men ved å presse stemmen så sprekker den. Jeg skulle gjerne hatt Mariah Carey spekter - men det har jeg ikke og vil nok heller aldri få det. Anonymous poster hash: 85328...7a6
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Hva legger du i "ganske mørk stemme"? Hvor mørk snakker vi? Alt? Kontra-alt? Selv er jeg en mezzosopran, men blir brukt som 2.sopran. Det går greit. Men den siste tiden har jeg blitt brukt som 1.sopran (til og med diskantstemmen) og det kreves myyye trening når det ikke ligger naturlig for meg. Det blir vanskelig å komme med konkrete framgangsmåter da det er så mange av dem, og det kreves mer teori og forklaring enn det jeg har kunnskaper om. Men det jeg gjør er å øve mye på skalaer (og pust), lysere for hver gang for å se framskritt. Sanglæreren vår vil heller at vi starter med å øve i falsett først, så legger vi på pusteteknikker, munn- og kjevestilling/teknikk osv etterpå. Det går sakte, men sikkert, framover.. Det viktige er å bruke tid, ikke presse stemmen for mye og å bruke riktig pusteteknikk. Ellers kan man få litt plunder med stemmen om man bruker den feil Anonymous poster hash: e8ba6...479
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå