Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #1 Skrevet 20. april 2016 Jeg begynte å jobbe igjen for noen måneder siden og mannen har vært i perm siden da. Desverre sliter han med både psyken og kroppen etter at han jobbet alt for hardt i sommer. Han sliter med å spise, sliter med humøret, sliter med energien og har det generelt sett veldig tungt. Han ønsker å kunne ta seg en uke fri, uten meg og barnet. Hvordan gjør man det da med barnet? Må han ha en sykemelding fra fastlegen sin? Eller må han overføre en uke permisjon til meg? Snakke med NAV eller lege? Eller begge deler? Han er midt i utredning med gastrospesialister og psykolog for å få hjelp. Han har ikke klart å spise et helt måltid på mange måneder og veier nesten 70 kilo på sine 1.90c. Hårtapet gav seg heldigvis da firmaet han jobbet i ble slått konkurs.. Vil bare få han på bena igjen.. Han fortjener en smertefri hverdag. Aner ikke hvordan dette fungerer da det er første barnet og dette er en litt komplisert sak, men forhåpentligvis er det noen erfarne damer der ute som har vært igjennom noe liknende. Anonymous poster hash: e2c85...fc0
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #2 Skrevet 20. april 2016 Jeg ville først snakket med legen og fått en sykemelding. Om han er sykemeldt og ikke kan ta ansvar for barnet, kan du overta permisjonen hans i den perioden. Om du fikk lønn fra arbeidsgiver i din permisjonstiden og ikke fra NAV vil dette være mye lettere. Snakke med arbeidsgiveren din også og forklar situasjonen. Anonymous poster hash: 5d9df...a40
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #3 Skrevet 20. april 2016 Huff høres ikke bra ut. Godt han tar tak! Jeg vet det er vanskelig å få overført permisjonen fra far. Men én av måtene man kan få det på er hvis far er for syk til å ha omsorg for barnet. Hvilken sykdom de godkjenner vet jeg ikke. Ta en prat med nav og sikkert gjerne legen hans. Lykke til og god bedring! Anonymous poster hash: 54840...557
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #4 Skrevet 20. april 2016 Tusen takk for kjappe svar. Da får vi bare starte mølla da. Alternativet er at jeg bruker en av mine 2 resterende uker ferie på å være hjemme med berta, men skulle gjerne hatt mulighet for litt kos og fri med hele den lille familien vår ila året også. Starter med fastlegen hans og sjefen min og så ser vi hvordan det går! <3 Anonymous poster hash: e2c85...fc0
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #5 Skrevet 20. april 2016 Ved bare en ukes sykmelding (han må være for syk til å kunne ta seg skikkelig av barnet) er det enkleste bare å bruke dine "syk barnepasser-dager". Alternativt kan du ta en ferieuke med barnet mans han reiser bort en tur. Anonymous poster hash: 8c6bc...787
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #6 Skrevet 20. april 2016 Men om han er syk får han vel ikke reise på ferie av nav? Nå er det endel langhelger snart, kan han reise bort da? Når det gjelder mat så send han på apoteket og kjøp næringsdrikker og pulver han kan ta iløpet av dagen! Ellers bør han sjekke jern, d-vitamin, stoffskiftet og alt annet om det ikke er gjort alt. Hjelp han å sett opp skjema iløpet av dagen på hva han og barnet skal gjøre. (Mat, stell, ut i frisk luft osv) Forbered sammen maten til neste dag. Liker han en god salat så lager dere en stor bolle, koker egg til å ha på skiva, suppe klar til å varme i mikroen, måler klar til havregrøt, kjøper inn yoghurt/skyr/gomorgen osv. Jeg sliter med å spise nok selv pga crohns og merker at det er lettere å få i seg noe når maten er planlagt og enkel. Enklere å ta en tallerk suppe eller salat fra kjøleskapet enn å måtte starte å lage den. Pass på at han får i seg vitamintilskudd/multivitaminer. Anonymous poster hash: 416f6...761
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #7 Skrevet 20. april 2016 Jeg vil tro mannen din trenger mer enn bare en ukes sykemelding når han er så nedkjørt! Dere risikerer at han blir 100% utbrendt og ute av stand til å arbeide på lenge om han ikke får koblet helt av snart. Mannen bør kontakte fastlegen sin i dag og få sykemelding, så snakker dere med NAV for å høre hvordan dere løser dette. Om det tar litt tid å få detaljene på plass får du heller starte med å ta de to ferieukene dine, for mannen din trenger å slappe helt av nå. Anonymous poster hash: 51e21...d55
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #8 Skrevet 20. april 2016 Fedrekvoten kan tas ut i tre år så da må han være helt ute av stand til å ta vare på ungen i hele den perioden for at du skal få overført noe av den Anonymous poster hash: 2cca8...a65
Anonym bruker Skrevet 20. april 2016 #9 Skrevet 20. april 2016 Skjønner ikke hvordan dere i det hele tatt har trodd at det var en god idé at han tok pappaperm med den helsen der😖 Anonymous poster hash: 85689...9d5
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #10 Skrevet 22. april 2016 Det går jo "fint" med dem, men både han og jeg skjønner jo at han kommer til å slite når han skal begynne i jobb igjen.. Og om han tar en tur på hytta vår for å være alene blir vel ikke akkurat å se på som en ferie. Han skal ikke på noen utenlandsferie, det er dét som ikke er lov mtp Nav Når det gjelder maten er vi fremdeles i utforskningsfasen.. Omelett går greit, quiche var bra, fiskegrateng går så vidt og av alle ting funker nudler (type yum yum, til tross for salt og olje). Røntgen er til uken som kommer, det hadde vært fint om vi fant noe da de ikke så noen ting til noe unormalt under gastroskopien. Det å lage mat er nok ikke like stort problem som det å tørre å spise og å finne ut hva som faktisk glir ned og ikke setter seg på tvers. Helt utrolig at stress kan gjøre sånt med et menneske, men ja! Vitaminer er et absolutt must, og næringshaker fra apoteket skal vi også investere i. Som sagt, han får spist men måltidene han spiser er veldig små, ikke så ofte og gjerne ikke særlig kaloririke Til D55, jeg skal snakke med sjefen og mannen om å bruke ferien på å ha baby, så han kan få fri. Han er en helt og de koser seg masse. Anonymous poster hash: e2c85...fc0
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #11 Skrevet 22. april 2016 Du kan ta over permisjonen om han er sykmeldt. Sjekk med NAV. Eller så kan du rett og slett være borte fra jobb pga barnepassers sykdom. Det er antagelig det enkleste hvis det kun dreier seg om en uke. Da trenger dere bare en sykmelding fra legen for sikkerhets skyld. Hos oss var det jeg som var ekstremt syk (ikke psykisk da, men likevel). Ante ikke om ordningen der far kunne ta permisjonen og jeg være sykmeldt. Vi humpet gjennom det med hjelp av familien og en dame fra kommunen som kom en dag i uka og fikk til slutt en mnd ekstra permisjon. Anonymous poster hash: e821d...2b2
Anonym bruker Skrevet 22. april 2016 #12 Skrevet 22. april 2016 Ok, så om jeg skal ha fri pga syk omsorgsperson, må JEG da ha en sykemelding fra min lege? Det er litt ventetid på legetime for han, men håper vi får til noe ganske raskt Takk for tips altså, det trengs nå. Anonymous poster hash: e2c85...fc0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå