Gå til innhold

Hadde dere latt 12-åringen få lov til dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han har spurt om han får lov til å dra på kjøpesenteret (stort kjøpesenter) med en kamerat. De skal visstnok bli kjørt av moren til kameraten. Det ligger en halvtimes kjøring unna. Men, hun skal ikke være der.

De har ingen planer for turen, bortsett FR og kanskje spise litt å traske rundt. Kanskje skulle de møte noen andre. Aner ikke hvem andre. Det visste han ikke selv. Mulig noen fra klassen.

Jeg kjenner at jeg ikke ser noe poeng i at en 12-åring "henger" på kjøpesenteret som ligger to mil unna.

Er jeg for streng? Bør han få lov?

Anonymous poster hash: 9d929...c06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja

Anonymous poster hash: fdb04...96e

Skrevet

Ja, du er for streng.

Skrevet

Det hadde min 10 åring, 12 åring og 14 åring fått lov til. Hadde vært mer skeptisk hvis de skulle ta buss frem og tilbake, for her hvor jeg bor nå de da bytte buss i sentrum og der hvor bussene går er det ett ganske hardt miljø med tanke på narkotika og kriminalitet.

Skrevet

Selvsagt bør han få lov.

Når det ligger så langt unna er det jo ikke fare for at de kommer til å henge der i tide og utide.

La de få kose seg, gjerne gå på Mc Donald e.l. kjøpe seg en tskjorte eller film. Stas å være på shopping alene.

Skrevet

De skulle visst ta buss i følge mannen.

Hi

Skrevet

Absolutt fått lov. Det fikk 9-åringen lov til ifjor også. Vi bor omtrent som dere. Hadde uten tvil latt 12-åringen ta buss også. Jeg hadde oppmuntret til det og heiet han frem.

Skrevet

Absolutt fått lov. Det fikk 9-åringen lov til ifjor også. Vi bor omtrent som dere. Hadde uten tvil latt 12-åringen ta buss også. Jeg hadde oppmuntret til det og heiet han frem.

Hadde virkelig ikke latt 9 åring gjort det.

Anonymous poster hash: f5b9e...830

Skrevet

I utgangspunktet ville jeg ikke hatt noe mot det. En 12-åring er stor no til det altså.

Men planen hørtes da rar ut syns jeg.. Skal de ingenting? Ikke titte i butikker eller spise et sted? Skal bare sitte der sammen(!)?Hadde lurt på om det var et skalkeskjul for noe annet, men så var nå også jeg en tidlig tenåring med mange skjulte motiver.

Anonymous poster hash: 8c7e2...24c

Skrevet

Hadde virkelig ikke latt 9 åring gjort det.

Anonymous poster hash: f5b9e...830

Hun var egentlig på en danseskole i byen, men de fikk lov til å gå fritt i byen hvis det var greit for foreldrene. Og det var greit for meg.

Skrevet

Ja absolutt

Ikke hver lørdag, men en gang i blant

Anonymous poster hash: 354bd...6bf

Skrevet

Nei

Anonymous poster hash: c36c8...442

Skrevet

Ja det hadde jeg.

Jeg var 11 første gang jeg fikk gå med venninner på senteret, og gud'a meg så stolt vi var! Noen her sier det kan være et skalkeskjul. Er vi virkelig blitt så mistroisk?

Jeg husker det som utrolig spennende å gå på senteret med sine venninner. Man følte seg så stor, og man kunne gå rundt å se på alle de tingene man ville. Uten en voksen som sa "Vi må skynde oss, kom nå!"

La ham få dra. Han er absolutt stor nok, og han synes sikkert det er stor stas 😉

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det gjorde min snart 12 åring her for et par uker siden. Må si jeg ble betenkt og ser ikke helt behovet for å henge i byen, men så gjorde jeg det samme selv når jeg var på den alderen (ikke hadde jeg foreldre som brydde seg så veldig heller). Skulle jo gjerne ønske at de kunne gjort noe annet, bygd hytte i skogen eller noe... men jeg innser jo at de tidene er forbi!

Skrevet

Det tenker jeg må være helt greit. Nå aner jeg ingenting om din 12-åring, om du føler du kan stole på ham, hvordan vennene er osv, så kan bare snakke fra egen erfaring. Har selv en 11-åring. Han har enda ikke "hengt på kjøpesenteret" med kompiser, men jeg vet om flere i klassen som har det. Han er mer fotballtypen som bruker all ledig fritid til å henge på banen :D Han får lov hvis han spør, ser ikke noe galt i det. Spennende for de gryende tenåringene det, å møte venner alene på senteret, kjøpe seg en bolle og en brus kanskje og føle seg litt store og uavhengige. Husker det som det var i går at jeg holdt på på samme måten, det var stas og veldig sosialt. Glad mine foreldre ikke nektet meg å være med i hvert fall.

Anonymous poster hash: b050c...f96
Skrevet

Min 10 åring tar bussen alene til kjøpesenter med kompisen. Ikke ofte, et par ganger i året.

Da er høydepunktet mat på bigbite, dessert på grisen yoghurt, kikke i butikker og så har de gjerne noe oppsparte penger de bruker på feks fotballkort eller ny lue/cap/solbriller!

De får altså ikke lov å "henge" på kjøpesenteret hver uke, men kan gjerne bruke noen timer der en sjelden gang.

Det er flere på trinnet som tar bussen til byen (10 min) og er noen timer der før trening, dette gjør de fast to dager i uka. Selv om vi bor ved en liten by så ser jeg ikke vits i akkurat dette.

Anonymous poster hash: 391e5...361

Skrevet

Som ansatt på kjøpesenter vil jeg si at det er en uting med barn/ungdom som "henger" på senteret uten at de egentlig skal noe.

Fjaser og tuller i butikkene, prøver haugevis med klær, men har ikke penger til å kjøpe noe som helst. Jentene er verst da..

Anonymous poster hash: db282...7d2

Skrevet

Som ansatt på kjøpesenter vil jeg si at det er en uting med barn/ungdom som "henger" på senteret uten at de egentlig skal noe.

Fjaser og tuller i butikkene, prøver haugevis med klær, men har ikke penger til å kjøpe noe som helst. Jentene er verst da..

Dette er morgendagens kunder altså.

Eldre barn og ungdommer vil gjerne holde seg oppdatert de også. Husker selv jeg pleide å dra til byen hver lørdag og kikke rundt, kjøpe en is, møte noen i gågata osv. Det var et høydepunkt!

Skrevet

Han har spurt om han får lov til å dra på kjøpesenteret (stort kjøpesenter) med en kamerat. De skal visstnok bli kjørt av moren til kameraten. Det ligger en halvtimes kjøring unna. Men, hun skal ikke være der.

De har ingen planer for turen, bortsett FR og kanskje spise litt å traske rundt. Kanskje skulle de møte noen andre. Aner ikke hvem andre. Det visste han ikke selv. Mulig noen fra klassen.

Jeg kjenner at jeg ikke ser noe poeng i at en 12-åring "henger" på kjøpesenteret som ligger to mil unna.

Er jeg for streng? Bør han få lov?

Ja selvsagt

Anonymous poster hash: 0e45b...cb5

Skrevet

Ja det hadde jeg.

Skrevet

Nå er min datter 15 år da. Men fra hun var rundt 12 år, har hun fått gå på kjøpesenter med venner. Hun er ganske sær, og ikke lett å gå på shopping med. Så ofte har hun gått med venner først, prøvd masse klær, og dagen etter kommer jeg sammen med henne, og kjøper det hun likte. Da er det mye lettere for meg, da hun vet hva hun vil ha. Og kan ikke bare sende med penger, for gudene vet hva slags plagg hun hadde kommet hjem med da. Eller til hvilke priser.

Anonymous poster hash: b1da4...0ea

Skrevet

En 12 åring er jo stor, selvfølgelig hadde jeg gitt lov! Høres jo latterlig ut at en snart ungdomsskoleelev ikke kan gå noe sted uten mamma

Anonymous poster hash: 3cdfa...da3

Skrevet

Jeg hadde latt de få lov, men gitt noen retningslinjer for hvordan man oppfører seg i butikker etc. Synes for så vidt det er tryggere at de er på et kjøpesenter enn å skulle rusle rundt i sentrum alene. Da jeg var 12 tok vi t-bane til byen og trasket i karl johan hver lørdag uten foreldre, bor i oslo.

Anonymous poster hash: c753e...6a1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...