Soleie m/3 gull :) Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Hei er det noen her som har erfaringer med dette? Jeg opplevde min 2. På 8 uker nå på fredag De har ikke vært større enn ca. 2,5 cm , og jeg har lagt ca 1 døgn med oxygen begge gangene. Men denne gangen føler jeg en enorm sårhet inni brystet både på forsiden og på siden. Er ikke ømt når jeg tar på utsiden av huden. I tillegg kjennes det ut som små luft bobler som plopper inni brystet. Noen som har en anelse om hva dette kan være? Da jeg dro hjem fra sykehuset var den gått ned til 1,5 cm. Men lungen var ikke gått i vegg. Håper noen vil dele erfaringer?? 😊
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Jeg fikk det som trolig var en liten pneumothorax etter et inngrep på sykehus for en tid tilbake. Skulle gi beskjed umiddelbart om jeg fikk symptomer på det (det kan være en komplikasjon ved inngrepet), men fikk ikke komme dit før det var gått nesten 14 dager (!). Da tok de kun røntgen som har dårlig diagnostisk grad på små pneumothoraxer, og så ikke noe, selv om jeg hadde alle symptomer på det - pust, smerter m.m. Jeg hadde også slike poppende lyder som du beskriver. Jeg bare antok at det var enten luftbobler som kroppen absorberer igjen, at de "sprekker". Men jeg kunne også kjenne at de to-tre ribbene i det området beveget seg anderledes enn normalt den perioden symptomene bestod. Jeg tror det var fordi lungen i det området ikke lå i vegg. Men - alt er jo bare synsing siden jeg ikke fikk det påvist. Jeg spurte lege på akuttmottaket om han var enig i at røntgen har lav diagnostisk prosent ved små pneumothoraxer - det var han enig i. Jeg spurte ham om han mente at hvis jeg hadde en pneumothorax så var det en liten en - det mente han. Jeg spurte om han da trodde at de ville se en ev. pneumothorax på røntgenbilder - det trodde han ikke de ville se. Og likevel valgte han å sende meg til røntgen Men symptommessig så oppstod de rett etter inngrepet, de stemte på alle vis overens med symptomene på en pneumothorax. Det tok meg flere uker før jeg kjente at alt var "på plass" igjen i det området av lungen. Måtte ta det med ro og unngå brå bevegelser, fysisk anstrengende aktivitet m.m. Jeg vet ikke nok om spontane pneumothoraxer, men husker en mann jeg møtte for noen år tilbake. Han hadde hatt flere spontane pneumothoraxer. Han sluttet ikke å få dem før han tok det veldig med ro lenge etter den siste. Han mente selv at han ikke hadde gitt kroppen nok tid til å komme seg tidligere. Det er vel spesielt høye og slanke kvinner og menn som er utsatt for spontane pneumothoraxer, tror jeg. Lærte det en gang, men husker ikke årsaken. God bedring - lytt til kroppen din og stol på den, og ikke bli for ivrig inntil du har kommet deg helt denne gangen Anonymous poster hash: 9ef20...94d
Soleie m/3 gull :) Skrevet 19. april 2016 Forfatter #4 Skrevet 19. april 2016 Tusen takk for svar 😊 de har sett begge mine på røntgen , selv om de ikke var så store. Jeg får vel bare ta det med ro og se ann hva som skjer de neste dagene. Er sykemeldt i 2 uker. Så bør vel ta det med ro😁
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå