Gå til innhold

Ville dere syntes dette var greit? Mann og alkohol.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min drikker egentlig lite, men han tar seg en skikkelig fest med laget sitt to ganger i året. Da drikker han seg skikkelig drita, og er syk hele neste dag. Ligger med hodet i en balje og spyr i minst 10 timer (ja, faktisk!). 

Vi har to barn på tre og åtte. Jeg liker veldig dårlig at han kommer hjem og er fyllesyk, slik at det ikke kan skjules. Foreløpig sier jeg bare til barna at pappa er syk, og de godtar det, men de kommer jo til å skjønne årsaken om ikke så lenge, i alle fall den eldste. Jeg synes ikke barn skal lære at det er greit å drikke seg syk. Synes det er helt ok at de ser faren ta en øl, men det er ikke greit at de ser ham syk fordi han har drukket alt for mye. Vi bor i leilighet, ikke mulig å skjule for barna. 

Mannen mener jeg er kjip og at jeg bør unne ham de to festene i året. Gjør forsåvidt det, men synes ikke konsekvensene av dem er noe å ta med seg hjem. Synes han kan bli med en kompis eller ta inn på hotell, men han vil ligge hjemme og spy. 

Anonymous poster hash: f2b5c...455
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett bort fra hvor lite sjarmerende det er at folk drikker seg dritings så lurer jeg på hva forskjellen er på om far er fyllesyk eller har omgangssyke for ungene? Må han på hotell hvis han har spysyka også?

Skrevet

Jeg ville ikke syntes det var greit om det var mannen her i huset som gjorde slik. Selv om det "kun" er to ganger i året. Er jo ikke en sunn drikkekultur.

Skrevet

Sett bort fra hvor lite sjarmerende det er at folk drikker seg dritings så lurer jeg på hva forskjellen er på om far er fyllesyk eller har omgangssyke for ungene? Må han på hotell hvis han har spysyka også?

Foreløpig er det ingen forskjell, men de kommer jo ikke til å være så veldig gamle før de klarer å koble at pappa ligger og spyr hele dagen etter at han har vært på fest. Vet ikke hvor gamle de kommer til å være før de reagerer på den kraftige lukta av gammel fyll som henger i hele rommet rundt ham. 

HI

Skrevet

Jeg ville ikke syntes det var greit om det var mannen her i huset som gjorde slik. Selv om det "kun" er to ganger i året. Er jo ikke en sunn drikkekultur.

Personlig synes jeg det er utrolig turn-off at han drikker som en fjortis, men tenker at jeg får holde ut når det bare skjer to ganger i året. Men synes ikke noe om at ungene etter hvert kommer til å lære at voksne folk drikker på den måten. 

HI

Skrevet

Som hun sa kommer vel 8-åringen muligens til å legge sammen to og to snart, det er jo ikke sånn at barna ikke får med seg ting. Barn forstår mer enn man tror, og merker selv små nyanseforandringer hos oss foreldre som de kjenner så godt. De reagerer med utrygghet.

HI, jeg hadde definitivt ikke villet utsette barna mine for dette, og hadde bedt han å bli hos kompis som du nevner. Dersom han nekter, eller ikke har noe sted å være, ville jeg for barnas skyld tatt dem med ut av huset og tilbragt dagen et annet sted. Det hadde blitt oppfulgt av en snakk på kammerset om at dette ikke er akseptabelt av en familiefar. Ta seg en fest, ja selvfølgelig, men ikke drikke seg over alle støvleskaft på den måten.

Tror uansett jeg hadde hatt problemer med å forholde meg til en voksen mann som holdt på på den måten, tror jeg hadde mistet noe av respekten for han. Slik oppførsel er liksom forbeholdt uerfarne unge mennesker som prøver å finne balansen i hvor mye de kan drikke for å ha det kjekt, men ikke bli ubehagelig full (både for dem selv og omgivelsene).

Skrevet

Personlig synes jeg det er utrolig turn-off at han drikker som en fjortis, men tenker at jeg får holde ut når det bare skjer to ganger i året. Men synes ikke noe om at ungene etter hvert kommer til å lære at voksne folk drikker på den måten.

HI

Har han ikke tanker om dette selv? Hvilket forbilde vil han være når ungene vokser til? Hvor lenge ser han for seg at han skal drive med disse rotbløytene sine?

Skrevet

Har han ikke tanker om dette selv? Hvilket forbilde vil han være når ungene vokser til? Hvor lenge ser han for seg at han skal drive med disse rotbløytene sine?

Han mener at det ikke er et problem, og at jeg er prippen og moraliserende. Får ham ikke til å reflektere noe mer rundt det. Tror ikke han har noen planer om å slutte. Han er 39 år.

En annen sak er at det er ganske pyton å være meg når han kommer hjem osende av alkohol i tre-fire-tiden på natten, og lukten setter seg i hele soverommet. Etter en time eller to begynner han å vrenge magen med høye brøl, og da blir det ikke mer søvn på meg. Altså, jeg tåler det, men kunne godt vært det foruten. Å tømme spybøtta hans også. Han orker nemlig ikke selv, så hvis jeg ikke gjør det blir den stående der og ose.

HI

Skrevet

Ler av deg   HI

Anonymous poster hash: 72fb0...8c5
Skrevet

Jeg kunne ha holdt ut med to ganger i året med sånn drikking, selv om jeg hadde syntes det var temmelig idotisk, men jeg hadde satt som ultimatum at enten så hadde jeg tatt ungene med meg og reist bort og kommet hjem søndagskveld til et utluftet hus uten spybøtter. Eller så fikk han finne en annen plass å overnatte og komme hjem når han var avrusa og lukta godt på søndagskvelden.  Alt annet hadde vært uaktuelt, selv om vi ikke hadde hatt barn.  Og med barn er det totalt uaktuelt.

Her i huset drikker vi lite, men vi tar både et glass vin eller en øl eller to når ungene er hjemme og så skeier vi litt mer ut når de ikke er her eller vi er andre steder, men vi er helt enige om at ingen av oss kommer hjem såpass påvirka at ungene kan se det.  Før var det ok å komme hjem etter at ungene hadde sovnet, men nå som tenåringen er oppe minst like lenge som oss, er det totalt nei å komme hjem synlig påvirket.

Skrevet

Helt uproblematisk med 2 slike fyllekule i året.

Skrevet

Jeghaddjeg godtatt det

Anonymous poster hash: d282e...d1d

Skrevet

Prøver igjen: jeg hadde godtatt det, hadde ikke laget noen krangel på det.

Anonymous poster hash: d282e...d1d

Skrevet

Jeg hadde ikke synes det var greit og hadde antagelig mistet helt respekten for mannen også. For meg er voksne mennesker som må drikke seg dritings og opptre som dårlig forbilde for barna noe som er helt forkastelig. Jeg er verken prippen eller i mot alkohol, faktisk drikker jeg gjerne et glass vin til maten når ungene er våken om det passer seg slik, men det er da også stor forskjell på å misbruke alkohol og å nyte alkohol.

Som deg hadde jeg insitert på at han enten drakk mindre slik at han ikke ble så dårlig, eller at han oppholdt seg et annet sted. Jeg hadde IKKE tømt spybøtten hans *grøsser*, da hadde jeg heller tatt med meg barna og funnet på noe gøy og latt ham ligge der for seg selv i sin egen lukt (og voksne folk spyr da i do vel, og ikke i bøtte?!?).

Anonymous poster hash: bfe7b...55a
Skrevet

Han mener at det ikke er et problem, og at jeg er prippen og moraliserende. Får ham ikke til å reflektere noe mer rundt det. Tror ikke han har noen planer om å slutte. Han er 39 år.

En annen sak er at det er ganske pyton å være meg når han kommer hjem osende av alkohol i tre-fire-tiden på natten, og lukten setter seg i hele soverommet. Etter en time eller to begynner han å vrenge magen med høye brøl, og da blir det ikke mer søvn på meg. Altså, jeg tåler det, men kunne godt vært det foruten. Å tømme spybøtta hans også. Han orker nemlig ikke selv, så hvis jeg ikke gjør det blir den stående der og ose.

HI

Men det er jo bare ekkelt! Usj, jeg hadde slitt med å forholde meg til en sånn mann ja. Det er ganske mye mer som er feil der enn å kaste opp.

Skrevet

Jeg hadde ikke synes det var greit og hadde antagelig mistet helt respekten for mannen også. For meg er voksne mennesker som må drikke seg dritings og opptre som dårlig forbilde for barna noe som er helt forkastelig. Jeg er verken prippen eller i mot alkohol, faktisk drikker jeg gjerne et glass vin til maten når ungene er våken om det passer seg slik, men det er da også stor forskjell på å misbruke alkohol og å nyte alkohol.

Som deg hadde jeg insitert på at han enten drakk mindre slik at han ikke ble så dårlig, eller at han oppholdt seg et annet sted. Jeg hadde IKKE tømt spybøtten hans *grøsser*, da hadde jeg heller tatt med meg barna og funnet på noe gøy og latt ham ligge der for seg selv i sin egen lukt (og voksne folk spyr da i do vel, og ikke i bøtte?!?).

Anonymous poster hash: bfe7b...55a

Enig i alt du skriver. Det hadde vært HELT uaktuelt at han pga. fyll skulle ha bøtte med seg på soverommet og så ikke greie å tømme den selv. Som du sier - jeg hadde mistet respekten for en mann som holdt på slik, selv om det bare er to ganger i året.

En ting til, jeg hadde trolig mistet all tenning på en mann som velger å drikke seg så full og så overlate spybøttene sine til meg. Hadde virkelig slitt med å tenne på en slik mann.

Hadde han virkelig vært syk hadde jeg stilt opp alt han trengte, men ikke selvpåført pga. fylle.

Og barna lærer at når man skal feste så skal man drikke til man blir dårlig.

Anonymous poster hash: ceb21...236

Skrevet

Og barna lærer at når man skal feste så skal man drikke til man blir dårlig.

Anonymous poster hash: ceb21...236

Ev så lærer de hvordan man ikke skal feste!

Anonymous poster hash: 7eabe...bd5

Skrevet

Ler av deg   HI

Anonymous poster hash: 72fb0...8c5

Så hyggelig å kunne spre litt glede :)

Skrevet

Jeg syns det er uakseptabelt. Det er helt ok å feste og drikke litt iblant. Men man må kunne kontrollere inntaket såpass at man kan ha det gøy uten å bli så syk.

Foreldre er rollemodeller for barna, barn tar etter det voksne, sånn er det bare.

Jeg skjønner deg godt, hi.

Anonymous poster hash: 282c9...107
Skrevet

Vi har det motsatt. Han drikker seg aldri full, men drikker lett en eller 2 øl hver kveld etter at barna er i seng. Kan ikke si jeg liker det heller, men hva skal man gjøre?

Anonymous poster hash: 1f25a...108
Skrevet

HI

Nei, altså de spybøttene hadde han fått tømme selv. Det er noe som er selvpåført og noe han vet om. En annen ting, du UNNER ham ikke, hva da? Unner ham ikke å ligge å spy i 10 timer? Er han masochist?

Skrevet

Totalt turn-off med menn som ikke har respekt nok for familien sin til å ta litt hensyn!

Skrevet

Nei, altså de spybøttene hadde han fått tømme selv. Det er noe som er selvpåført og noe han vet om. En annen ting, du UNNER ham ikke, hva da? Unner ham ikke å ligge å spy i 10 timer? Er han masochist?

Skulle gjerne bedt ham ta bøtta selv, men da blir den bare stående der med stinkende fyllespy i. Han legger seg på sofaen i stua, og vi kan jo ikke godt ha en full spybøtte stående der.

Han mener at jeg ikke unner ham å ta seg en fest to ganger i året. Det gjør jeg, men jeg sliter med å forstå hvorfor det å ta seg en fest er det samme som å drikke seg russefull når man snart runder 40 og har familie. Og problemet er altså først og fremst at han mener at han skal ha lov til å komme hjem dritings og ligge her hele neste dag og spy. 

HI

Skrevet

Sjarmerende, hadde bedt han sove borte på hotell.

Anonymous poster hash: 68259...cac

Skrevet

Jeg forstår at dere ellers har det bra, men at disse to årlige fyllekulene er viktige for ham.  Jeg synes det virker helt talentløst at en voksen mann drikker seg fra sans og samling, men det er altså snakk om to ganger i året.  

Snakk med mannen din, forklar at du ikke har lyst til at ungene skal se/lukte ham døddrukken.  Kom frem til en løsning.  Kan han overnatte hos en kamerat?  Bo på hotell?  Kan du og ungene overnatte hos familie eller en venninne?  

Jeg er helt enig med deg i at ungene bør spares for synet av faren som er for bakfull til å løfte sitt eget hode ut av do.  Men tenker at hvis mannen din hadde vært på hyttetur og drukket seg dritings så hadde det ikke egentlig vært et problem annet enn at det er rart at en voksen mann skal gjenoppleve russetiden to kvelder i året.  

Så lenge mannen ellers ikke er full rundt deg og barna, ikke gjør noe annet dumt enn å bli full, ikke ødelegger familiens økonomi osv så synes jeg du skal unne ham de to årlige kveldene.  Bli enige om hvordan dere kan unngå at ungene ser ham sånn.  

Anonymous poster hash: 953e9...f4e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...