Gå til innhold

SFO til førsteklassing eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i ei bygd og jeg har inntrykk av at de fleste skal ha SFO for sitt barn, enten de trenger eller ikke.

Vi er jo hjemme i perm til januar så trenger egentlig ikke, men skolen slutter tidlig og jeg tenker på å være en del av miljøet.

Hva hadde dere gjort?

Anonymous poster hash: ef9da...26c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kjenner foreldre til noen av de andre førsteklassinger hadde jeg snakket med dem.

Om det er slik at de stort sett er på SFO alle sammen da kan det bli litt leit å stå utenfor. Spesielt siden de ofte har korte skoledager.

Mine har vært veldig glad for å gå på SFO. Min gutt i første klasse klager ofte over at jeg henter ham for tidlig for han er alltid midt i en lek uansett når jeg kommer. ;)

Anonymous poster hash: f168d...3fc
Skrevet

Her går alle barna på SFO, og det er en veldig viktig og fin sosial arena :-)

Skrevet

SFO er den "gamle gata" fra da vi var små.

Ungene møtes på SFO, leker ig bygger vennskap. Her har vi en flott SFO og 3/4 av alle unger går på SFO ut 4. Klasse. Det betyr at om noen få ikke går på SFO så må de gå hjemover alene, mens de andre koser seg på SFO.

De fleste her ser på SFO som lek og fritid. Lekser blir gjort etter SFO, så er det middag og familietid (evt en fritidsaktivitet). Lite tid å møte venner i ukedagene, men alle har jo lekt sammen på SFO!

Anonymous poster hash: 7f1aa...fb0

Skrevet

Vi har heller ikke behov for sfo, men kommer til å ha hel ettermiddagsplass i alle fall i 1. klasse. Tenker barnet går glipp av mye ved å ikke gå på sfo når alle andre går der.

Anonymous poster hash: 41bef...394
Skrevet

Vi har også valgt SFO selv når vi ikke har hatt behov fordi alle andre går der. Barna elsker SFO og det er der vennene er. De dagene jeg har hentet rett etter skolen/tidlig på SFO får jeg "kjeft" av ungene fordi de får jo ikke lekt med vennene sine da ;)

Anonymous poster hash: 31a60...12b
Skrevet

Vi har valgt full plass til førsteklassingen fra høsten, selv om jeg har perm. Han kjenner ingen i klassen fra før, og jeg tror han har godt av det sosiale. Dessuten er det bare én mnd oppsigelse hvis han heller vil være hjemme.

Skrevet

Minst halv plass

Har førsteklassing selv og av 41 førsteklassinger er 36 stykker på sfo. Hører jevnlig de som ikke går der mase om å begynne...

Det er rett og slett en viktig sosial arena, der har de frileken sin og vennskap/relasjoner for resten av skoletiden dannes.

Anonymous poster hash: b6218...0ae

Skrevet

Kjempefint med en time eller to på ettermiddagen! Det er jo da vi har tid til å leike, sier førsteklassingen min.

Anonymous poster hash: 99986...846

Skrevet

Min går 2 dager i uken. Det holder for han, fotball og speider 2 andre dager i uken. Hadde Ikke tatt full uke om du erc hjemme i permisjon.

Anonymous poster hash: fe6c1...5fb

Skrevet

På vår skole er det et sosialt must å gå på AKS (SFO). Men dette kommer jo som flere sier an på miljøet der dere bor.

Anonymous poster hash: ffac1...da8
Skrevet

Her har vi redusert plass, 10t i uken og full plass.

Hva velger vi da ??

Det ettermiddag vi kommer til å bruke tilbudet. Skolen slutter jo kl 12 og 13.

Prisen er ganske lik.

Skrevet

Hadde valgt redusert.

Anonymous poster hash: 0ca17...899

Skrevet

Hadde valgt Full og heller redusert den hvis behov.

Skrevet

Hva velger vi da ??

Prisen er ganske lik.

Hvis prisen er ganske lik ville jeg valgt full plass, for da kan han jo være med på det han har lyst på - og det er ingen krise om dere en dag vet dere må jobbe en time overtid for da kan han jo bare være lenger på sfo.

Anonymous poster hash: a805d...3e1

Skrevet

Anbefaler å ha sfo. Du bruker det som du vil og barnet kan godt ha korte dager. Send barnet gjerne på sfo før skolestart. Så blir barnet kjent med skolebygget og de andre barna før skolestart.

Vi bruker som regel sfo hver dag, men det er også ganger der vi ikke gjør det når det passer best for oss.

Anonymous poster hash: 19861...0d3
Skrevet

Jeg hadde ikke SFO fordi vi trengte det, men pga det sosiale 😊

Anonymous poster hash: 20585...8db

Skrevet

Ville også valgt Sfo uansett.

Her har det vært veldig sosialt. Det var 2 av 42 som ikke hadde Sfo. Så det sier seg selv at gatene her var ganske tomme for barn før Sfo var slutt.

Sønnen elsket Sfo på morgenen for da var det gym. Kjempefint at han fikk røre på seg før skoledagen.

Ellers har de hatt bra opplegg som turdager og skiskole.

Anonymous poster hash: 0c6cf...950

Skrevet

Hva velger vi da ??

Prisen er ganske lik.

Hva med ferier, hvordan er reglene der? Vi valgte full plass for å få mulighet til å bruke sfo på dagtid i ferier, inkl. to uker før de begynte i første klasse.

Anonymous poster hash: 10272...9d3

Skrevet

Hva med ferier, hvordan er reglene der? Vi valgte full plass for å få mulighet til å bruke sfo på dagtid i ferier, inkl. to uker før de begynte i første klasse.

Anonymous poster hash: 10272...9d3

Det lurer jeg også på, her er halv plass 11 valgfrie dager hver mnd. Kan man da velge å bruke 10 av dagene før skolen starter f.eks? Da får man jo veldig mye for pengene den mnd. :P

Skrevet

Det lurer jeg også på, her er halv plass 11 valgfrie dager hver mnd. Kan man da velge å bruke 10 av dagene før skolen starter f.eks? Da får man jo veldig mye for pengene den mnd. :P

Nei, det er nok ikke mulig. Har du sjekket kommunen sine nettsider?

Du kan evt sende e-post til skolens SFO-leder.

Anonymous poster hash: e98ea...0de

Skrevet

Nei, det er nok ikke mulig. Har du sjekket kommunen sine nettsider?

Du kan evt sende e-post til skolens SFO-leder.

Anonymous poster hash: e98ea...0de

Det står ikke noe om det der. Får meg ikke til å spørre om det, det virker så gjerrig. ;) Men vi starter uansett med full plass i 1. klasse, så kanskje det dukker opp mer info når man først har begynt. :)

Skrevet

Vi har ikke hatt vår førsteklassing på Sfo når jeg har vært hjemme likevel. For oss ble det sløsing av penger. Vil ikke påstå at hun har lidd noe nød av den grunn. Slipper stresset med lekser på ettermiddagen osv. Men folk må jo gjøre det som passer best for dem.

Anonymous poster hash: 91f97...745

Skrevet

Her er 100% av høstens 1 klassinger påmeldt. 48-50 barn. Flott sfo og fin sosial arena. Klart ingen lider av å gå hjem, men tør å påstå barna som gjør det går glipp av mye felles aktiviteter og lek med de andre. Mye sosial mellom elevene i sfo tiden.

Anonymous poster hash: cb3b3...254

Skrevet

Jeg tenker du skal gjøre det som er riktig for din familie.

Ikke gjøre hva alle andre mener.

Jeg er hjemme og min datter trenger ikke Sfo men vi har valgt Sfo for vi mener at hun trenger det sosiale.

Anonymous poster hash: 47d55...f2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...