Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Jeg har en sønn på ni som nekter å gå på skolen. Eller, han sier han vil. Men allikevel så går han ikke. Jeg har brukt belønning, inndratt diverse, truet, grått, skreket kosesnakket, vært helt rolig. Føler at alt er prøvd av det som kan gjøres uten at noen andre blir blandet inn. Men i dag ble det vel nok. Sitter å venter på tlf fra læreren nå, har innsett at dette klarer jeg ikke alene. Nå er sønnen min hos far, og kommer til å være der frem til vi finner en felles løsning. Det har egentlig vært slik siden barnehagen, men har eskalert de siste mnd. Det er ikke noe som jeg vet om som gjør at det skal ha blitt verre nå. Vi har hatt 50~50 to siste årene. Han sier at det er ikke noen som plager han på skolen, og læreren har tidligere heller ikke sett noe som Skal tilsi at han har det vondt på skolen. Det jeg kan si er at han må ha en plan for dagen. Skjer det noe som ikke er snakket om så låser han seg helt. I dag kan det det ha vært noe så enkelt som at han måtte ha på seg regnjakke, mens han hadde tenkt (uten å si til meg) at han ville ha en annen jakke på. Det var i alle fall da det begynte. Nektet å ta på seg støvler og jakke. Jeg spurte om det var noen andre jakker han kunne tenkt seg, men nådde ikke gjennom. Ikke svarer han på det han blir spurt om, så det endte jo med at far kom å hentet. Men han ville fremdeles ikke på skolen. Nå er jeg kjempe fortvilet, og vil jo kun det beste for han. Og akkurat nå er det at han er hos far. Tenker og at tett samarbeid med skole/ppt kan være en begynnelse... Så, er det noen som har erfaring med skolevegring og kan si at det blir bedre? Anonymous poster hash: 19016...2aa
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Det der er ikke bare skolevegring, det er dypere ting bak. Har han blitt utredet for Autisme eller Asbergers f.eks? Hadde iallfall hatt dialog med skolen, men aller først tatt han med til en lege. Anonymous poster hash: 28512...8d7
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Her må det være en diagnose. Anonymous poster hash: 5bed8...4f2
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Jeg har en sønn med høytfungerende autisme som jeg kjenner igjen i dette. Han har hatt skolevegring mange ganger av ulike årsaker. Oftest handler det om at skolehverdagen er uforutsigbar. Får barnet ditt noe ekstra oppfølging på skolen? Får pappaen ham på skolen? Har ppt vært i bildet tidligere siden du sier et tettere samarbeid? Anonymous poster hash: cdca3...30a
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Takk for svar, Han har ikke blitt utredet for noe. Men jeg har jo tenkt den tanken selv. Har vært hos lege, men det var for å sjekke at det ikke var noe gale med hals og ører. Han kremter en del, og det blir verre når han får beskjed om å slutte. Så legen var vel enig om at det var tics, men ville prøve allergimedisin (for å se om det hjalp iht støvallerig) 1 mnd for å se om det ble bedring, er inne i tredje uken nå og ingen bedring. Har bestilt ny legetime, men lang ventetid. Har lest litt om skolevegring, men det står jo mest om ungdomsskoleelever. Og angående autisme/asberger så har han ikke de klassiske tegnene, men er jo helt enig om at det må være noe. Det med plan har vært så lenge jeg kan huske. Læreren har fremdeles ikke ringt, men skoledagen er over om en time, så håper hun ringer da. Siden det er skolen som må henvise til ppt, og det vil jeg ha gjort så fort så mulig, slik at han ikke faller helt vekk fra skolen. Anonymous poster hash: 19016...2aa
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Jeg har en sønn med høytfungerende autisme som jeg kjenner igjen i dette. Han har hatt skolevegring mange ganger av ulike årsaker. Oftest handler det om at skolehverdagen er uforutsigbar. Får barnet ditt noe ekstra oppfølging på skolen? Får pappaen ham på skolen? Har ppt vært i bildet tidligere siden du sier et tettere samarbeid? Anonymous poster hash: cdca3...30a Far får han som oftes på skolen,han må kjøres derfra så hat jo tenkt at det er derfor. Men ikke i dag. Det har ikke vært noe samarbeid med skolen i det hele tatt. Derfor håper jeg lærer ringer snart, slik at vi kan få igang tiltak 😊 Anonymous poster hash: 19016...2aa
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Vi hadde en periode med dette vi også (gutt med aspergers), men det er mange barn som har skolevegring uten å ha noe tyngre bak. Ppt og skolen må selvsagt involveres, og ppt vil vurdere om han trenger videre oppfølging på bup. Hver dag måtte vi sjekke værmeldinger, forberede tøy (i riktig rekkefølge), forberede og snakke om det var spesielle hendelser eller om neste dag osv. Vi måtte følge gutten vår inn i klasserommet og avtale når vi skulle hente igjen. Det kommer ned til forventninger og hva unger er forberedt for. En fargekodet timeplan og informasjon dagen før/dagene før hjelper mye. Dere MÅ sende han på skolen selv om han nekter. Det bør ikke være et valg å sitte hjemme med leker og tv/spill/være sammen med foreldre. Om dere avtaler med skolen at han f.eks får sitte med inspektøren når ting er vanskelig på skolen eller før skoletid for å roe ned før skolen kan dette hjelpe. Det å ha en trygg voksenperson (assistent, lærer, inspektør eller rektor) som han kan støtte seg til hjelper mye. Gutten min kan besøke rektor og inspektør når han føler for dette. Da sitter han der rolig og får et avbrekk fra alt annet. Sorterer eller får se på ulike duppedingser. Begynte med at han satt der opptil flere timer om dagen på dårlige dager, men nå er det bare et par minutter et par ganger i uka. Sjekk hva skolen kan tilby i slike tilfeller. Vi har vært veldig heldig med skolen her når ting har gått galt, men det er jo mange skoler som ikke har nok ressurser til å ta skikkelig tak i ting. Må sies at det å ikke ha lekser også har forbedret skolehverdagen (og tiden hjemme). Ppt har full oversikt. Lykke til! Denne linken gir en grei forklaring på stegene i prosessen: https://www.minskole.no/DynamicContent//Documents/54-715632b4-3398-478e-9212-a923126019ca.pdf Anonymous poster hash: 7707c...de1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå