Gå til innhold

Barn med dårlig oppførsel,buss eller bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 4,5 år som er veldig grei å ha med å gjøre når jeg er alene med han,men han er ikke alltid så grei når vi er med andre,

Som jeg nevnte i ett annet innlegg så var vi på en 4 timers lang biltur med en vennine og mannen hennes,å da skreik han i sinne ofte pga han ikke vil sitte i ro,sparket i setet til han som kjørte hele tiden,prøver å åpne døren hele tiden osv.

Han var rett og slett en skikkelig ufordragelig drittunge!

Må vel være lov å si det om sin egen unge når det var sannheten vel? :P

Selvsagt kjeftet jeg på han,prøvde avlede han,prøve å finne på ting med han osv, men ingenting nyttet.

Dette var spontantur så vi hadde ikke noe han ikke se på å selvsagt så ville ikke cdspilleren virke.

Men det er selvsagt ingen unnskyldning for sånn oppførsel uansett!

I juni skal vi på ferie fra Bergen til Stavanger å en eks av meg har sagt at han kan bli med på turen så det blir lettere for meg ettersom han har bil.

Vi er veldig gode venner så det høres veldig koselig ut! :)

Itellegg hadde det blitt billigere enn kystbussen ettersom vi bare deler på bensinutgifter.Er alenemamma så økonomien er ikke den beste.

MEN er så redd for at sønnen min skal oppføre seg sånn nå også,det hadde vært skikkelig pinlig når han er så snill å kjører oss og slitsomt om det skal være sånn 7 timer :S

Denne gangen er vi mye bedre forberedt å kommer eventuelt til ha dvd spiller i bilen så han kan se film og barnecder som han kan høre på.

Itellegg til mp3 spilleren min om cdspilleren hans også skulle være noe galt med :P

Men hadde dere tatt sjansen på å sitte på med han?

Eller hadde dere heller bare tatt bussen så sånn oppførsel hvertfall ikke går ut over en du kjenner godt?

Anonymous poster hash: 4cfa5...307
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg praktiserer tre beskjeder. Første advarsel, andre advarsel og tredje advarsel. Sier i fra før hver advarsel. Gir klar beskjed om hva konsekvensen blir om barnet ikke hører etter. Etter den tredje sier jeg "nå teller jeg til 3 og så stopper du". Begynner å telle og kommer jeg til 3 blir det konsekvenser. 

På en biltur ville en naturlig konsekvens blir å stoppe bilen og turen må stoppe for alle fordi han oppfører seg slik. Under stopp ville han ha mistet et gode som f.eks ipad eller noe som de andre barna ville fått ha. Eller de andre barna ville fått gjort noe morsomt under stoppet som mitt barn måtte ha sett på. Det svir for mitt barn og han forstår at det da er en konsekvens av hans oppførsel. Det høres kanskje drastisk ut, men skjer det en gang så skjer det neppe igjen. Da kan man sitte å true under resten av bilturen. Om han begynner å åpne dører igjen eller sparke i setet, så ville jeg sagt "Om du ikke holder opp må vi stoppe igjen og da vil... ". Putt inn det som passer for din situasjon. 

Jeg syns jo ikke det er noe hyggelig å drive å true under en koselig ferietur, men det er mye hyggeligere enn å sitte der med en drittunge. 

Jeg har også gode erfaringer med å prate, prate, prate, prate. Spør hvorfor han oppfører seg slik, hvordan han tror det er for andre i bilen, si han må fortelle meg hva han vil i stede for å oppføre seg slik, osv. Om han kjeder seg så er da det ingen unnskyldning for å plage andre. 

For øvrig vil han kanskje ikke oppføre seg annerledes på en buss akkurat. Enda verre der tenker jeg, ettersom der er det snakk om veldig mange andre mennesker som blir berørte. 

Anonymous poster hash: 2888b...76a
Skrevet

Jeg praktiserer tre beskjeder. Første advarsel, andre advarsel og tredje advarsel. Sier i fra før hver advarsel. Gir klar beskjed om hva konsekvensen blir om barnet ikke hører etter. Etter den tredje sier jeg "nå teller jeg til 3 og så stopper du". Begynner å telle og kommer jeg til 3 blir det konsekvenser. 

På en biltur ville en naturlig konsekvens blir å stoppe bilen og turen må stoppe for alle fordi han oppfører seg slik. Under stopp ville han ha mistet et gode som f.eks ipad eller noe som de andre barna ville fått ha. Eller de andre barna ville fått gjort noe morsomt under stoppet som mitt barn måtte ha sett på. Det svir for mitt barn og han forstår at det da er en konsekvens av hans oppførsel. Det høres kanskje drastisk ut, men skjer det en gang så skjer det neppe igjen. Da kan man sitte å true under resten av bilturen. Om han begynner å åpne dører igjen eller sparke i setet, så ville jeg sagt "Om du ikke holder opp må vi stoppe igjen og da vil... ". Putt inn det som passer for din situasjon. 

Jeg syns jo ikke det er noe hyggelig å drive å true under en koselig ferietur, men det er mye hyggeligere enn å sitte der med en drittunge. 

Jeg har også gode erfaringer med å prate, prate, prate, prate. Spør hvorfor han oppfører seg slik, hvordan han tror det er for andre i bilen, si han må fortelle meg hva han vil i stede for å oppføre seg slik, osv. Om han kjeder seg så er da det ingen unnskyldning for å plage andre. 

For øvrig vil han kanskje ikke oppføre seg annerledes på en buss akkurat. Enda verre der tenker jeg, ettersom der er det snakk om veldig mange andre mennesker som blir berørte. 

Anonymous poster hash: 2888b...76a

Blir det for ille på bussen så må jo nesten bare gå av også ta neste,men blir fort veldig dyrt det :P

Jeg syns ikke du høre for streng ut,om det ikke dårlig oppførsel får konsekvens så forsetter de jo bare.

Men på sist tur var ikke så mye å ta vekk ettersom det ble en veldig spontantur der vi bare tok med det viktigste i full fart.

På denne turen har jeg en hel måned før vi skal dra,så kan legge litt mer til rette for at turen skal gå bra.

Likevel har jeg hjertet i halsen å er redd for sånn oppførsel igjen.

Heldigvis er han pappa til ett barn på nesten samme alder så en del trass på ferietur har han nok vært gjennom før.

Skrevet

her er det EN advarsel så konsekvens. ferdig med det. unger klarer ikke holde styr på hvor mange advarsler di får. men dette bør praktiseres ellers også, ikke bare ved bilturer,

det blir ille der og da, men unger klarer å tenke at det di gjorde var galt og at konsekvensen står i forhold til det.

en anennting kan være og forklare kompisen din situasjonen, så kanskej dere kan ta noen små bilturer og "øve" litt? om barnet ditt ikke er vant til å kjøre bil, så forstår jeg at dette er drit kjedlig, og vanskelig å være spent fast i bilen så lenge.

Anonymous poster hash: 88fed...1d6
Skrevet

her er det EN advarsel så konsekvens. ferdig med det. unger klarer ikke holde styr på hvor mange advarsler di får. men dette bør praktiseres ellers også, ikke bare ved bilturer,

det blir ille der og da, men unger klarer å tenke at det di gjorde var galt og at konsekvensen står i forhold til det.

en anennting kan være og forklare kompisen din situasjonen, så kanskej dere kan ta noen små bilturer og "øve" litt? om barnet ditt ikke er vant til å kjøre bil, så forstår jeg at dette er drit kjedlig, og vanskelig å være spent fast i bilen så lenge.

Men hvilken konsekvens hadde du gitt når han for eksempel skriker høyt lenge fordi han må sitte i stolen,eller når han sparker i setet til han som kjører?

Ettersom vi ikke har bil selv så er det sjeldent han kjører bil.

Det lengste er vel inn til faren som er en time å det har gått fint så lenge vi har musikk han liker.

Skrevet

Prat med han i forkant. Hva ønsker han å ha med seg i bilen. Kanskje ha en overraskelse på lur dersom han er superflink. Gå på butikken/ biblioteket sammen og finn en spennende film han kan glede seg til å se, en han ikke har sett før. Ta med snack matboks, slik at han har noe å tygge på. Frukt o.l.

Vær tydelig på konsekvensene dersom han slår seg vrang.

Anonymous poster hash: 1e194...4f5

Skrevet

Men hvilken konsekvens hadde du gitt når han for eksempel skriker høyt lenge fordi han må sitte i stolen,eller når han sparker i setet til han som kjører?

Det lengste er vel inn til faren som er en time å det har gått fint så lenge vi har musikk han liker.

spørs hva man skal da? men er bare å stoppe og snu og dra hjem, så blir det ingen ferietur, så får han se hvor moro det evt blir. kan jo være greit å spørre han hvorfor han blir så vilter? er han tissatrengt, føler han seg bilsyk, er han lei, for kan jo være han prøver å utrykke noe han ikek finner ord til?

Skrevet

Kan dere øve litt? Legge opp til en tur til noe han liker, og hvis han ikke oppfører seg er det rett hjem igjen? Hvor nødvendig er turen til Stavanger? Kan denne turen avlyses hvis han starter slik? Forbauset over at sjåføren orket turen hvis det er like ille som du skriver. Jeg hadde ikke klart å kjøre en så lang tur med et barn som hylte og sparket i setet. Sa sjåføren noe som helst? kanskje gutten hadde hørt mer på ham enn på deg? Generelt tror jeg du bør jobbe med å få sønnen din til å respektere deg og andre. Kan han være usikker? Noe som plager ham? Vil han helst ha deg for seg selv?

Anonymous poster hash: bb320...db2
Skrevet

Kan dere øve litt? Legge opp til en tur til noe han liker, og hvis han ikke oppfører seg er det rett hjem igjen? Hvor nødvendig er turen til Stavanger? Kan denne turen avlyses hvis han starter slik? Forbauset over at sjåføren orket turen hvis det er like ille som du skriver. Jeg hadde ikke klart å kjøre en så lang tur med et barn som hylte og sparket i setet. Sa sjåføren noe som helst? kanskje gutten hadde hørt mer på ham enn på deg? Generelt tror jeg du bør jobbe med å få sønnen din til å respektere deg og andre. Kan han være usikker? Noe som plager ham? Vil han helst ha deg for seg selv?

Anonymous poster hash: bb320...db2

Når det var snakk om turen vi var på sist så var det vi som var med de på tur,så de kunne ikke bare reise hjem igjen ettersom de skulle på hyttetur med mange andre.

De kunne jo ha kastet oss av da riktig nok å bedt oss ta bussen,men det gjorde de ikke.

Ja den turen var så ille som jeg beskriver dessverre.

Sjoføren var helt tydlig sint ja men han sa ikke så mye.

Venninen min prøvde også å snakke til han uten hell.

Holdt beina hans en vekke fra setet en stund så han ikke kunne sparke.

Denne turen er jo for sønnen min,for at vi skal gå i Kongeparken,så her er det jo egentlig mulig å dra hjem igjen om han ikke oppfører seg.

Usikker kan det godt være ja,han er gutt som ikke alltid føler seg så trygg i nye situasjoner. 

Han har gått på storbarnsavdelingen siden han var 3 år,å likevel sier de på foreldresamtalen at det er først nå de 3 siste månedene at han er blitt skikkelig trygg der.

Så han bruker ofte tid på å bli trygg i nye situasjoner.

Skrevet

Men hvilken konsekvens hadde du gitt når han for eksempel skriker høyt lenge fordi han må sitte i stolen,eller når han sparker i setet til han som kjører?

Skrevet

Droppe turen eller kjør om natta når han sover. Sånn oppførsel som du beskriver er omtrent like farlig som å kjøre i fylla uten setebelte.

Anonymous poster hash: 6c9f4...a37

Skrevet

Droppe turen eller kjør om natta når han sover. Sånn oppførsel som du beskriver er omtrent like farlig som å kjøre i fylla uten setebelte.

Skrevet

Hvorfor plasseres ungen bak sjåføren? Ikke greit å forstyrre den som kjører.

Plassere ungen enten bak passasjeren eller enda bedre bakovervendt når han ikke klarer å oppføre seg.

Anonymous poster hash: 3426f...fef

Skrevet

Hvorfor plasseres ungen bak sjåføren? Ikke greit å forstyrre den som kjører.

Plassere ungen enten bak passasjeren eller enda bedre bakovervendt når han ikke klarer å oppføre seg.

Anonymous poster hash: 3426f...fef

Før har vi kun kjørt med barnefaren å småen tør ikke oppføre seg mot han,så visste ikke at småen kom til å oppføre seg sånn når andre kjører.

Men om vi skal kjøre med eksen min så kan vi bare sette setet på motsatt side ja.

Skrevet

Vi dropper nok ikke turen,bare usikker på om vi skal reise med eksen eller ikke.

Skrevet

spørs hva man skal da? men er bare å stoppe og snu og dra hjem, så blir det ingen ferietur, så får han se hvor moro det evt blir. kan jo være greit å spørre han hvorfor han blir så vilter? er han tissatrengt, føler han seg bilsyk, er han lei, for kan jo være han prøver å utrykke noe han ikek finner ord til?

På denne turen er jo Kongeparken målet.

Han sier bare at han kjeder seg og ikke vil sitte i ro lenger.

Skrevet

Vi dropper nok ikke turen,bare usikker på om vi skal reise med eksen eller ikke.

Forstår jeg det riktig at hvis dere ikke kjører med eksen, så kommer dere til å reise med bussen? Jeg tenker at å reise med bussen er en dårligere ide. Tenk hvis han setter i gang for fullt der. Hyler, skriker og sparker i setet foran seg, og kanskje full buss. Da er det vel bedre å være i en bil med en person man kjenner, og kan stoppe når man trenger

Anonymous poster hash: a342c...335

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...