Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Jeg har et barn på 2 år og 10 måneder som er redd for hunder. Hun har vokst opp med hund, men han måtte avlives for 6 mnd siden og etter det har hun blitt "uvant" når det kommer til hund. Det er så dumt og problematisk... hva kan jeg gjøre, er det bare en fase? Hun hilste på noen MINIHUNDER på 2 kg eller noe, virkelig, de var ikke større enn kaniner omtrent. Og hun var redd for dem? Ikke redd for katter. Er det bare en vanesak? Alle søsknene til meg og samboeren min har hunder så det er jo dumt. Men vi var i bursdag hos den ene søsteren min, som har hund på 30 kg, og hun reagerte ikke noe særlig på den. Den var riktignok ute eller for seg selv i bur, men allikevel. Var og besøkte broren til min samboer som har hund på samme størrelse, blandingsbikkje, og datteren min var veldig skeptisk og redd. "Ikke ta meg" osv sa hun. Vi viste at det ikke er farlig, og lot henne ta det i sitt tempo, men etter at den bjeffet på henne en gang for 3-5 uker siden så eskalerte det bare, tror det satte en støkk i henne huff. Men å være så redd for sånne bittesmå hunder da? Tror hun gjør seg til litt og. Siden hun får oppmerksomhet for det. PROBLEMET NÅ er bare det at vi ønsker oss ny hund (valp) etter at forrige hund måtte til de evige jaktmarker for et halvt år siden. Hun brydde seg nada om den hunden, men den hadde vi jo siden før hun var påtenkt så.... det er en vanesak? Husker da jeg var barn og familien fikk seg hund så var jeg skeptisk, men det gikk seg jo relativt fort til og jeg ble bestevenn med hunden etterhvert..... erfaringer? Anonymous poster hash: 1641c...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 Jeg er redd hunder selv, og synes det er superirriterende når folk påpeker at det er så teit å være redd for bittesmå hunder osv. De har jo skarpe tenner selv om de er små? Men uansett, jeg slutter nesten alltid å være redd de hundene jeg blir kjent med, med mindre de har en oppførsel som kan tolkes som aggressiv. (Hvis man ikke vet bedre altså, noe jeg ikke gjør da jeg ikke har god greie på hunder.) Sånn har det vært siden jeg var veldig liten. Anonymous poster hash: 2af66...e74
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 Jeg var og er redd for hunder og siden jeg aldri fikk fri fra hunder da jeg var liten og kunne ta det i mitt tempo eskalerte det. Vi hadde ikke hund hjemme,da Anonymous poster hash: 1d972...3d1
Bøø Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 Hvordan oppførte disse minni hundene seg? Jeg stoler mye mer på store hunder enn små hunder. Dere burde uansett besøke folk med hun jevnlig og se om hun blir tryggere før dere skaffer hvalp. En kvalp vil jo være leken lenge og gatantert velte henne så hvis hun er panisk redd hunder er det stor fare forat det blir verre
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Hvis dere skaffer dere hund selv, kommer hu vel nesten garantert til å bli kvitt angsten sin. Anonymous poster hash: 70619...37c
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Jeg har ikke noen personlige erfaringer, men jeg er likevel ganske sikker på at dette kun er en fase! Ikke lag noen dramatikk omkring det, og ikke gi noen spesiell oppmerksomhet rundt det. Vil hun ikke hilse på/kose med hunden, så la henne slippe. La henne ta initiativet til kontakten mellom henne og en hund. Forsåvidt vil jeg tro det er helt normalt å føle seg tryggere rundt en liten hund enn en stor hund? Prøvd å se verden fra hennes lille perspektiv, da er det jo mye skumlere med en stor hund enn en liten en! Om dere får dere en egen hund blir nok ikke redsel noe å tenke på. Hun er jo bare 2 år (snart 3), så denne "redselen" eller skeptisen vil nok gå over Men ta ting rolig og i hennes tempo, så man ikke eskalerer noen skrekk. Bedre å la henne "vokse det av seg". Anonymous poster hash: e4763...fdd
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Hvordan oppførte disse minni hundene seg? Jeg stoler mye mer på store hunder enn små hunder. Dere burde uansett besøke folk med hun jevnlig og se om hun blir tryggere før dere skaffer hvalp. En kvalp vil jo være leken lenge og gatantert velte henne så hvis hun er panisk redd hunder er det stor fare forat det blir verre Velte henne? Anonymous poster hash: 1641c...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Jeg har ikke noen personlige erfaringer, men jeg er likevel ganske sikker på at dette kun er en fase! Ikke lag noen dramatikk omkring det, og ikke gi noen spesiell oppmerksomhet rundt det. Vil hun ikke hilse på/kose med hunden, så la henne slippe. La henne ta initiativet til kontakten mellom henne og en hund. Forsåvidt vil jeg tro det er helt normalt å føle seg tryggere rundt en liten hund enn en stor hund? Prøvd å se verden fra hennes lille perspektiv, da er det jo mye skumlere med en stor hund enn en liten en! Om dere får dere en egen hund blir nok ikke redsel noe å tenke på. Hun er jo bare 2 år (snart 3), så denne "redselen" eller skeptisen vil nok gå over Men ta ting rolig og i hennes tempo, så man ikke eskalerer noen skrekk. Bedre å la henne "vokse det av seg". Anonymous poster hash: e4763...fdd Det rare er at hun var mer redd for de små enn den store men de var litt ivrige og stod litt opp på henne og sånn. Anonymous poster hash: 1641c...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 Hvordan oppførte disse minni hundene seg? Jeg stoler mye mer på store hunder enn små hunder. Dere burde uansett besøke folk med hun jevnlig og se om hun blir tryggere før dere skaffer hvalp. En kvalp vil jo være leken lenge og gatantert velte henne så hvis hun er panisk redd hunder er det stor fare forat det blir verre De ville hilse og kom bort. Som hunder De var ikke truende, bare glade. Anonymous poster hash: 1641c...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 Jeg er redd hunder selv, og synes det er superirriterende når folk påpeker at det er så teit å være redd for bittesmå hunder osv. De har jo skarpe tenner selv om de er små? Men uansett, jeg slutter nesten alltid å være redd de hundene jeg blir kjent med, med mindre de har en oppførsel som kan tolkes som aggressiv. (Hvis man ikke vet bedre altså, noe jeg ikke gjør da jeg ikke har god greie på hunder.) Sånn har det vært siden jeg var veldig liten. Anonymous poster hash: 2af66...e74 Jeg har ikke sagt at det er teit. Anonymous poster hash: 1641c...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 Synes ofte at store hunder er mer veloppdragne enn små hunder som ofte blir eierens baby. Og ofte er mer uforutsigbare. Er vel sunt at barnet er skeptisk til hunder det ikke kjenner så godt. Tenker at det vil være annerledes med egen hund. Bare å passe ekstra på i begynnelsen slik at de får en god start. Anonymous poster hash: abc94...050
Bøø Skrevet 18. april 2016 #12 Skrevet 18. april 2016 Unge hunder har ikke helt kontroll og dytter fort små barn overende når de kommer stormende for og få kos.
the amazing spidermamma Skrevet 18. april 2016 #13 Skrevet 18. april 2016 Det rare er at hun var mer redd for de små enn den store men de var litt ivrige og stod litt opp på henne og sånn. Anonymous poster hash: 1641c...dcb Dette er vel i hvert fall måten å IKKE gjøre det på - hvis hun er redd, så lar du dem 'stå oppå' henne? Jeg tenkte først at det sikkert går over hvis dere skal ha hund selv og hun blir vant til den fra den er valp, men da må du faktisk anerkjenne at hun er redd. Sånne idiotiske 'han skulle bare leke'-komnentarer er det dummeste jeg hører. Hilsen en som har opplevd 'lekne og glade' schafere som barn og fortsatt er redd hunder som voksen.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #14 Skrevet 18. april 2016 Unge hunder har ikke helt kontroll og dytter fort små barn overende når de kommer stormende for og få kos. Hvordan kan de det når de veier 1 kg? Anonymous poster hash: 1641c...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #15 Skrevet 18. april 2016 Dette er vel i hvert fall måten å IKKE gjøre det på - hvis hun er redd, så lar du dem 'stå oppå' henne? Jeg tenkte først at det sikkert går over hvis dere skal ha hund selv og hun blir vant til den fra den er valp, men da må du faktisk anerkjenne at hun er redd. Sånne idiotiske 'han skulle bare leke'-komnentarer er det dummeste jeg hører. Hilsen en som har opplevd 'lekne og glade' schafere som barn og fortsatt er redd hunder som voksen. Nei. Hunden stod ikke oppå, hunden hadde labbene sine på knærne. Den var så liten at den ikke rakk høyere opp, og jeg visste ikke at hun var redd for små hunder før hun viste det etter at hunden hadde gjort det. Han skulle bare leke? Hvor sa jeg at "han skulle bare leke"? Jeg har faktisk hatt hund og barn før og vet utmerket hva som er ok og ikke ok. Og den hunden var t.o.m spinnvill. Anonymous poster hash: 1641c...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #16 Skrevet 18. april 2016 Det blir ganske garantert ikke noe problem om dere skaffer dere egen hund. MEN du vet at du ikke kan la dem være alene i ett rom de første årene? Bare minner om det. Ellers så går det jo an å spørre folk med rolige hunder når du er på tur da, så kan barnet få hilse på. Jeg sier alltid ja til slike forespørsler med mindre jeg har veldig dårlig tid. Anonymous poster hash: 101f0...02b
husetfullt Skrevet 18. april 2016 #17 Skrevet 18. april 2016 Vi har en stor flatcoated retriever, som er veldig hopp og sprett. Den er minstemann veldig glad i. Han er ikke skeptisk til fremmede hunder, heldigvis skjønner han at han ikke kan gå bort til hvemsomhelst. MEN: Hvis det kommer en liten hund, feks pappilon, bichon frise, pomeranian osv, da får han helt panikk om de prøver å snuse på ham I sommer gikk han rett bort til noen kuer på ett jorde. Så her er tydeligvis stort=best
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå