Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #1 Skrevet 18. april 2016 Har en på 1,5 år som er ekstremt småspist. Ligger nederst på kurven og slank (i følge HS) Hun har liten matlyst på morgenen. Får alltid brødskive men tar noen ganger bare en musebit. Er det ok å gi en av de posene med fiber og mango eller mango, youghurt og ris? Hun bør ikke hoppe over måltider men er disse posene grei måltidserstatter de dagene hun ikke spiser? Anonymous poster hash: 8cb69...085
Gjest Stjerneklart Skrevet 18. april 2016 #2 Skrevet 18. april 2016 (endret) Alt er vel bedre enn ingenting, tenker jeg da. Her hadde babyen en periode hvor hun nesten ikke ville ha mat. Da var smoothie-posene de eneste som fungerte. Blandet litt smoothie i vann også for å få i henne drikke. Funket fint :-) Endret 18. april 2016 av Stjerneklart
Lille krøll Skrevet 18. april 2016 #3 Skrevet 18. april 2016 En med yoghurt i så fall. Burde alltid få i seg protein til hvert måltid. Finnes de med grøt også. Har også en som er småspist og hva som helst for å "bygge" et måltid er bedre en inget når de er så magre. Hadde jeg hatt en rund unge som spiste dårlig i perioder så hadde jeg sagt litt mer dette eller vent til neste måltid men med et magert barn som raser nedover i vekt tilbyr jeg litt mer hva som helst.
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #4 Skrevet 18. april 2016 En med yoghurt i så fall. Burde alltid få i seg protein til hvert måltid. Finnes de med grøt også. Har også en som er småspist og hva som helst for å "bygge" et måltid er bedre en inget når de er så magre. Hadde jeg hatt en rund unge som spiste dårlig i perioder så hadde jeg sagt litt mer dette eller vent til neste måltid men med et magert barn som raser nedover i vekt tilbyr jeg litt mer hva som helst. Jeg bruker de grøtposene litt på tur men på morgenen vil hun ikke ha de heller. Det hender hun får en på kvelden hvis hun spiser dårlig da (skjer ikke like ofte) og da går den rett ned. I følge HS er hun ikke for tynn men hun bør ikke hoppe over for mange måltider. Resten av dagen spiser hun "greit" Det er ei stri med disse små. 🙊 Anonymous poster hash: 5ca20...d88
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #5 Skrevet 18. april 2016 Jeg har også hatt et barn som har slitt med vekten og vært veldig småspist. Jeg løsnet det faktisk når astmaen ble bedre behandlet. Veit du hvorfor hun ikke vil spise? Her ble en flaske med velling fra Nestlé på kvelden en stor hit etterhvert. Selv om det er drikke, er det mange godsaker i den. Det med smoothie gjør jeg fortsatt med fireåringen. Hvis hun har mye astma og dårlig matlyst en morgen synes jeg det er bedre med to biter skive og en smoothie enn bare to biter skive. Masse lykke til videre, jeg skjønner at det er kjipt! Anonymous poster hash: 5b628...496
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #6 Skrevet 18. april 2016 Har du prøvd andre ting enn brød om morgenen? Eller at hun spiser frokost i bhg istede. Har en småspist, slank gutt selv, og han klarer ikke spise frokost med en gang han har stått opp. Da bør det i så fall være noe varmt. Havregrøt (Hatt sukker og kanel i, youghurt eller frukt.) Grove pannekaker. Hender han heller har blitt levert litt tidlig i barnehagen og spist frokost der. Da har magen kommet litt mer i gang før han spiser. Smoothieposer er jo greit å gi, men ville nok vurdert noe annet. De blir jo dyre i lengden om du ikke lager de selv. Anonymous poster hash: 33f1b...c56
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #7 Skrevet 18. april 2016 Har du prøvd andre ting enn brød om morgenen? Eller at hun spiser frokost i bhg istede. Har en småspist, slank gutt selv, og han klarer ikke spise frokost med en gang han har stått opp. Da bør det i så fall være noe varmt. Havregrøt (Hatt sukker og kanel i, youghurt eller frukt.) Grove pannekaker. Hender han heller har blitt levert litt tidlig i barnehagen og spist frokost der. Da har magen kommet litt mer i gang før han spiser. Smoothieposer er jo greit å gi, men ville nok vurdert noe annet. De blir jo dyre i lengden om du ikke lager de selv. Anonymous poster hash: 33f1b...c56 Går ikke i barnehage foreløpig. Hun vil ikke ha noe med konsistens virker det som. Forsøkt alt fra grøt, middagsglass, hjemmelaget smoothie med fiber og litt mer fylde. Ingenting frister. Disse posene går greit ned med tar tid da. Anonymous poster hash: 5ca20...d88
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #8 Skrevet 18. april 2016 Jeg har også hatt et barn som har slitt med vekten og vært veldig småspist. Jeg løsnet det faktisk når astmaen ble bedre behandlet. Veit du hvorfor hun ikke vil spise? Her ble en flaske med velling fra Nestlé på kvelden en stor hit etterhvert. Selv om det er drikke, er det mange godsaker i den. Det med smoothie gjør jeg fortsatt med fireåringen. Hvis hun har mye astma og dårlig matlyst en morgen synes jeg det er bedre med to biter skive og en smoothie enn bare to biter skive. Masse lykke til videre, jeg skjønner at det er kjipt! Anonymous poster hash: 5b628...496 Ingen mistanke om at det er noe galt med henne. Hun er bare småspist på morgenen. Hadde hun tatt igjen ved neste måltid men da spiser hun normal mengde for alderen. Selv klarer jeg ikke spise frokost før etter et par timer så jeg forstår henne. Problemet er jo at vi har fått beskjed om at hun må få i seg alle måltider pga vekt. Anonymous poster hash: 5ca20...d88
Anonym bruker Skrevet 18. april 2016 #9 Skrevet 18. april 2016 I min barselgruppe var det en periode hvor vi var flere som slet med å få i barna annet enn de smoothiene. Det er bedre at de lærer seg å faktisk spise noe enn å absolutt skulle fore dem med noe de får avsmak for. Det gikk over av seg selv, og de spiser normalt nå. Anonymous poster hash: aa9d3...3f8
Lille krøll Skrevet 18. april 2016 #10 Skrevet 18. april 2016 Jeg bruker de grøtposene litt på tur men på morgenen vil hun ikke ha de heller. Det hender hun får en på kvelden hvis hun spiser dårlig da (skjer ikke like ofte) og da går den rett ned. I følge HS er hun ikke for tynn men hun bør ikke hoppe over for mange måltider. Resten av dagen spiser hun "greit" Det er ei stri med disse små. 🙊 Anonymous poster hash: 5ca20...d88 Prøv å blande 1 tsk olje i middagsglass for å få litt mer kalorier. Min spiste det i grøt også.
Kubbelyset Skrevet 18. april 2016 #11 Skrevet 18. april 2016 Du kan også berike smoothien med feks litt fløte. Det meste av maten kan vel næringsberikes hvis man er litt kreativ Bytte ut lettmelk med helmelk, både som drikke og i grøten. Liker hun yoghurt? Og feks olje i middagsglass eller maten som nevnt over. Ville gitt henne smoothiposene ja, hvis det er sånn som du beskriver ifht matlyst og næringsinntak, synes det er bedre enn ingenting hvis hun uansett ikke har matlyst til det måltidet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå