Gå til innhold

Fadder - oppgaver og forventninger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva forventes egentlig av en fadder under dåpen? Er det vanlig at fadrene holder tale f.eks?

Anonymous poster hash: b7db9...0a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er svært individuelt hva foreldrene forventer av en fadder. Dette bør du rett og slett spørre dem om, ikke oss.

Anonymous poster hash: f08f5...9c8

Skrevet

Men hva er vanlig? Jeg har aldri vært i dåp før.

Anonymous poster hash: b7db9...0a8

Skrevet

Her forventes det ingenting nder selve dåpen, annet enn at man er med frem i kirken og evt. bærer babyen eller tar av luen (da blir du spurt konkret om det på forhånd). Ellers forventes det at fadderen skal være med å oppdra barnet (tradisjonelt i den kristne tro) og være en ekstra nær voksenperson i tillegg til foreldrene. Men det praktiseres vel sjelden...

Skrevet

Det vanlige de gangene jeg har vært i barnedåp har vært at fadderne gjør de oppgavene de blir spurt om, dvs. bære barnet, ta av lua eller bare stå der. Så er de ferdig.

Noen har evt hjulpet til ved å bake en kake, gjøre klart lokalet, mate/holde/underholde barnet mens foreldrene ordner ting osv, men det er like gjerne andre gjester som faddere. Tale har jeg aldri opplevd i dåp.

Anonymous poster hash: 63f4c...18b
Skrevet

Jeg har vært i mange barnedåper, men aldri opplevd at noen har holdt tale (annet enn at foreldrene har ønsket velkommen til bords og evt takket for hjelpen om noen har bidratt for å få til festen).

Fadderen tar på seg oppgaven å hjelpe foreldrene å oppdra barnet i den kristne tro, det er det man i følge kirken forplikter seg til å gjøre.

I noen familier forventes det at faddere gir dyrere gaver til jul og bursdag enn til andre barn i familie og omgangskrets, det har vi ingen forventninger om i vår familie.

I noen familier forventes det at fadderne holder tale i konfirmasjonen, det har vi heller ingen forventninger om i vår familie. Jeg har konfirmant i år og vet den ene fadderen kommer til å holde en liten tale, den andre ikke.

Anonymous poster hash: 95e68...dff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...