Gå til innhold

fordommer mot navn, og nordmenn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser i mange tråder om navn som "ikke passer til norske barn" eller "uff nei det går ikke når de blir store". Ofte er jeg enig i disse tingene, men jeg får jo en del kommentarer på mitt eget navn, og barnas.

"Litt rart å hete det når dere er norske eller?"

"Rart at foreldrene dine ga deg det navnet.. det er jo ikke spesielt norsk".

sånt har jeg fått høre mange ganger.

Det er alltid like morsomt å svare

"Nei, men nå er jeg jo ikke norsk heller".

Tenker dere aldri over det, at man ikke nødvnedigvis må være neger for å være utlending?

Anonymous poster hash: 58295...e65
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, men nå er det nå likevel sånn at Norge inneholder flest nordmenn.

Anonymous poster hash: b0a19...741

Skrevet

Ja, og heldigvis for det! Men jeg må si jeg stusser over at man skal kommentere et navn som unorsk, uten å tenke at bærer av navnet ikke er norsk. 

Jeg kunne jo ikke kalt gutten min Lars. 

Skrevet

Ja, og heldigvis for det! Men jeg må si jeg stusser over at man skal kommentere et navn som unorsk, uten å tenke at bærer av navnet ikke er norsk. 

Jeg kunne jo ikke kalt gutten min Lars. 

Det er vel ikke noe rart om du kaller gutten din Lars når dere bor i Norge, selv om du ikke er norsk.

Anonymous poster hash: 0402f...cfe

Skrevet

Det har ingenting med hudfarge å gjøre: veldig fremmede, utenlandsklingende navn der begge foreldre er nordmenn, kan virke litt rart.

Er derimot en av foreldrene feks amerikansk (uavhengig av hudfarge), så "godtar" jeg mye mer som naturlig navnevalg.

Jeg synes det er veldig sjarmerende med innvandrere som velger norske navn på barna sine.

Anonymous poster hash: 2476d...23d

Skrevet

Om du har et utseende som er forenlig med at du kunne være etnisk norsk, et etternavn som også er det og du snakker norsk fullstendig uten aksent - så synes jeg det er helt naturlig å gå ut fra at du er etnisk norsk. Selv om du altså da er unntaket som bekrefter regelen.

Du er forøvrig ganske harry om du går rundt og bruker ordet "neger."

Anonymous poster hash: 8d24a...d07

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...