Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #1 Skrevet 16. april 2016 Har inntrykk av at de fleste bedriver den form for oppdragelse. Anonymous poster hash: bee7d...6fa
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #2 Skrevet 16. april 2016 Du lærer ikke barna dine konsekvenser..? Anonymous poster hash: 87a09...e31
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #3 Skrevet 16. april 2016 Du lærer ikke barna dine konsekvenser..? Anonymous poster hash: 87a09...e31 Jo, jeg lærer dem at hvis vi søler på gulvet tørker vi opp, hvis de slår et annet barn så blir det andre barnet lei seg og får vondt osv.. Men jeg lager ikke konsekvenser som at de blir fratatt iPad, sendt på rommet, husarrest osv. Anonymous poster hash: bee7d...6fa
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #4 Skrevet 16. april 2016 Tror faktisk at dette med grenser og konsekvenser er oppe til diskusjon. Sønnen min har vært i masse konflikter med oss foreldre, kan ikke si at det er noe særlig hjelp i dette med å sette grenser. Han klarer sjelden å etterleve dem uansett og alle blir ulykkelige. Jeg har i grunnen mer tro på kommunikasjon, kjærlighet og nærvær. Og så klart noen ting er ikke lov, som å slå andre. Anonymous poster hash: b49fc...1a1
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #5 Skrevet 16. april 2016 Jo, jeg lærer dem at hvis vi søler på gulvet tørker vi opp, hvis de slår et annet barn så blir det andre barnet lei seg og får vondt osv.. Men jeg lager ikke konsekvenser som at de blir fratatt iPad, sendt på rommet, husarrest osv. Anonymous poster hash: bee7d...6fa Men da "driver du jo med konsekvenser". Det du ikke driver med er gammeldags straff. Anonymous poster hash: 87a09...e31
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #6 Skrevet 16. april 2016 Selvfølgelig har handlinger konsekvenser! Jeg er ikke i bizznizzen å skjerme barna mine for negative konsekvenser av sine handlinger, det er slik jeg ser det reneste omsorgssvikt. Om barnet ikke oppfører seg på et arrangement går vi hjem slik at andres opplevelse ikke blir ødelagt. Om barnet ødeleggeren leke har det en leke mindre. Osv. Men å tenke ut rare "konsekvenser" uten relevans til situasjonen? Der ordet konsekvens i realiteten blir brukt for å fordekke at man driver avstraffelse? Nei. Anonymous poster hash: 9c1e7...6b4
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. april 2016 #7 Skrevet 16. april 2016 Da har du sikkert greie unger. Unger som ikke lærer konsekvenser blir håpløse voksne. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #8 Skrevet 16. april 2016 Men da "driver du jo med konsekvenser". Det du ikke driver med er gammeldags straff. Anonymous poster hash: 87a09...e31 Riktig! Men de som driver med straff kaller det konsekvenser. Jeg lærer bare barna om livet, jeg. Anonymous poster hash: bee7d...6fa
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #9 Skrevet 16. april 2016 Riktig! Men de som driver med straff kaller det konsekvenser. Jeg lærer bare barna om livet, jeg. Anonymous poster hash: bee7d...6fa Det er vel nettopp det du ikke gjør.. "Hvis jeg ikke møter opp på jobb så blir det mer å gjøre for de andre.." hmmm....eller man blir sparket eller trukket i lønn. Konsekvenser er mer enn det naturlige hendelsesforløpet av en handling. Anonymous poster hash: 158c6...01b
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 16. april 2016 #10 Skrevet 16. april 2016 Straff kan være en konsekvens. Om du blir tatt i å kjøre for fort får det konsekvenser. Du får bot og evt fengsel som straff.
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #11 Skrevet 16. april 2016 Riktig! Men de som driver med straff kaller det konsekvenser. Jeg lærer bare barna om livet, jeg. Anonymous poster hash: bee7d...6fa 😂😂😂 Så pretensiøst. Anonymous poster hash: 2f91e...516
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #12 Skrevet 16. april 2016 Det er vel nettopp det du ikke gjør.. "Hvis jeg ikke møter opp på jobb så blir det mer å gjøre for de andre.." hmmm....eller man blir sparket eller trukket i lønn. Konsekvenser er mer enn det naturlige hendelsesforløpet av en handling. Anonymous poster hash: 158c6...01b Det du beskriver der er vel naturlige hendelsesforløp? Anonymous poster hash: bee7d...6fa
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #13 Skrevet 16. april 2016 Riktig! Men de som driver med straff kaller det konsekvenser. Jeg lærer bare barna om livet, jeg. Anonymous poster hash: bee7d...6fa For noe vissvass. Enkelte som driver med straff kaller det konsekvenser når straffen ikke er en logisk konsekvens av handlingen. Anonymous poster hash: 87a09...e31
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #14 Skrevet 16. april 2016 Klistremerkesyster og all slags fjas holder vi oss unna. Mye som blir så kunstig og tilgjort at ingen har noe igjen for det. Minst av alt barna som ser ingen sammenheng mellom handling og konsekvens. Eksempell fra fjas-opplegg vi har hørt om; hvis du er flink og sitter pent ved matbordet skal du få et stjerneklistremerke. Når du har samlet opp tjue stjerner, kan du veksle de i et romslipklistremerke som du etterpå kan veksle i 100 kr eller ekstra tid på ipad'en utover det offisielle kvarteret vi tillater hver dag. Gjør du noe dumt, må du sette deg ned og skrive noen setninger om hvordan du følte deg da du gjorde dette. Deretter får du klistremerke. Sånn gjør vi det; vi forventer at du sitter ved matbordet og spiser pent. Du får ikke belønning for å oppføre deg som et normalt menneske. Du bruke ipad en fornuftig mengde tid. Er du håpløs kan du glemme at vi lar deg gjøre noe du har lyst til. Har du oppført deg ekstra dårlig, snakker vi med deg om at sånn kan man ikke oppføre seg og at vi forventer bedre. Enkelt. Handling og reaksjon, ikke fjas. Fungerer så langt. Anonymous poster hash: 4ff80...7df
Anonym bruker Skrevet 16. april 2016 #15 Skrevet 16. april 2016 Det er stor forskjell på straff og konsekvens. Om du er interesser i emnet kan du lese litt om konsekvenspedagogikk. Vi bruker grunntanken i den type pedagogikk i vår oppdragelse av barna. Syns det fungerer veldig bra. Anonymous poster hash: 1952b...3bd
❤lille stjerne❤ Skrevet 17. april 2016 #16 Skrevet 17. april 2016 Driver lite med konsekvenser og straff her, ser ikke behov og synes ikke det fungerer. Men litt konsekvens blir det jo. Om hun f.eks somler veldig med å gå på badet og stelle seg så blir det veldig kort lesetid og den slags.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå