Gå til innhold

Jeg trenger masse tips til å forenkle middagslagingen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det tar alt for mye tid i hverdagen (er ikke glad i å lage mat heller), spesielt det å kutte grønnsaker. Men jeg kunne godt tenke meg å forberede en del ting på søndag hvis det er mulig, og her trenger jeg tips av dere.

Kan jeg kutte opp grønnsaker for hele uka, på søndag, eller blir de ikke bra da? Tørker de ut eller noe kanskj? Hvordan oppbevarer jeg de, kan de oppbevares sammen? Vi spiser nesten aldri kokte grønnsaker, bare ovnsbakte og råkost, hvis det har noe å si.

Er det andre ting jeg kan forberede på søndager for å gjøre middagslagingen fortere resten av uka?

Anonymous poster hash: 0fc54...494
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lage store porsjoner av ting som du deler opp og har i fryseren..jeg gjør det med gryteretter, bolognese, grønnsakssuppe osv. Lager gjerne nok til 3-4 middager samtidig..

Da har jeg sunn hjemmelaget middag på 10 min senere i uka.

Skrevet

Jeg lager alltid middag for to dager på søndager, i morgen skal jeg f.eks. lage chili con carne, og da lager jeg masse sånn at det er nok til to dager. På onsdager har jeg hjemmekontor, og på onsdag som kommer skal jeg lage suppe med høyrygg (oksekjøtt) og rotgrønnsaker, og da lager jeg også sånn at vi har nok til to dager. Jeg har aldri prøvd å kutte opp grønnsaker flere dager i forveien.

Skrevet

Mye man lager kan man like gjerne lage store porsjoner av når man først er i gang. Da kan man fryse ned. Lapskaus, gryteretter, supper er eksempler på ting som fint lar seg fryse. Samme med lasagne. Pizzabunner kan du lage flere av og fryse ned, da er det fort gjort å lage en pizza.

Har du lite tid, kjøp lapskausblanding i frysedisken, koster ca. 13 kroner, hakk opp litt ekstra grønnsaker så har du en god lapskaus eller suppe med litt tilbehør.

Kjøttdeig kan du steke opp og fryse ned og bruke i f.eks. lapskaus, supper, gryter.

Jeg ville ikke kuttet opp grønnsaker for hele uken, da taper de seg. Men kutte opp dagen før kan du gjøre.

Anonymous poster hash: 53367...99d
Skrevet

Mye man lager kan man like gjerne lage store porsjoner av når man først er i gang. Da kan man fryse ned. Lapskaus, gryteretter, supper er eksempler på ting som fint lar seg fryse. Samme med lasagne. Pizzabunner kan du lage flere av og fryse ned, da er det fort gjort å lage en pizza.

Har du lite tid, kjøp lapskausblanding i frysedisken, koster ca. 13 kroner, hakk opp litt ekstra grønnsaker så har du en god lapskaus eller suppe med litt tilbehør.

Kjøttdeig kan du steke opp og fryse ned og bruke i f.eks. lapskaus, supper, gryter.

Jeg ville ikke kuttet opp grønnsaker for hele uken, da taper de seg. Men kutte opp dagen før kan du gjøre.

Kjøttdeig har jeg ikke tenkt på at jeg kan steke før frysing, smart :) Hva gjør du med pizzabunnene, halvsteker du de før du fryser de? Lapskaus hadde vært veldig kjekt, men er ingen som liker det her :(

Skrevet

Takk for tips :) Lurt å lage opp store porsjoner for flere dager, har egentlig ikke tenkt så langt jeg :wub:

Skrevet

Jeg lager gedigen porsjon av fyldig tomatsaus med masse grønnsaker (hakkede tomater, løk, stangselleri, gulrot) og linser og eller mosede bønner (for å få i oss belgfrukter). Fryser ned og denne kan brukes til så mangt: pasta bolognese, lasagne, i form med torske stykker oppå, pizza og gryterett

Anonymous poster hash: 8b508...404

Skrevet

Kjøttdeig har jeg ikke tenkt på at jeg kan steke før frysing, smart :) Hva gjør du med pizzabunnene, halvsteker du de før du fryser de? Lapskaus hadde vært veldig kjekt, men er ingen som liker det her :(

Jeg synes de tynne pizzabunnene egner seg best. Ikke minst fordi det da går så raskt å tine dem. Trenger nesten ikke tine dem, bare ta dem ut, forberede fyllet mens ovnen varmer seg og sleng inn.

Ja, ca. halvstekt, kan være ferdigstekt også, bare pass på at de ikke blir brune, da kan de bli litt tørre.

Om de ikke liker lapskaus... kanskje du kan lage fiskegryte av samme grønnsaksblanding? Fisk, fløte/melk, ev. karri.

Eller du kan lage en bacalao-inspirert fiskegryte med tomater, potet, løk, gulrot, fisk. Ost på toppen på begge.

Skrevet

Du kan kutte grønnsaker, men da må du nesten forvelle dem og så fryse dem. Da må de kokes, kan ikke brukes rå. 

Skrevet

Du kan også lage opp f.eks. tomatsaus i store porsjoner.

Løk, hvitløk, mange bokser tomater, ev. litt tomatpurre, salt, pepper, div. krydder (f.eks. oregano, timian, et laurbærblad), olje, en klype sukker. La putre leeenge. Man kan også ha oppi litt mer grønnsaker, f.eks. gulrot, squash, aubergine.

Kan brukes til fiskegryte eller kjøttgryte med tomat, til pasta/ris.

Tar du av en porsjon av den stooore du lager, så kan du koke denne mer inn, krydre litt mer og så fryse ned dette som noen porsjoner pizzasaus. Da har du pizzabunner som over og pizzasaus klar på null tid.

Skrevet

Kok opp poteter på morgenen, sett på lokk og skru av plata før du drar. Stort sett kommer du hjem til ferdigkokte poteter (hiv de så i ovnen på varmluft i ti min, så har du bakte poteter 😊).

Det samme med risengrynsgrøt.

Lag en megaporsjon bolognese-saus. Kan brukes til spag-bol, lasagne og pizza gjennom uka. Pizza på tortilla går fortest. Eller på pitabrød.

Lag alltid dobbel porsjon middag som andre sier. Null ekstra arbeid. Deilig dagen etter.

Tenk på at en hummusdipp med masse oppkuttede grønnsaker er en næringsrik og fullverdig middag om du ikke rekker noe annet. Ha alltid grønnsaker og kikerter i skapet.

Ta tran, det veier opp for lettvinte middager.

Anonymous poster hash: ff014...45e

Skrevet

Tusen takk for tips :)

Noen flere

Hi

Skrevet

Men hvor lang tid bruker du egentlig på å kutte grønnsaker? Det tar maks 15 minutter om du har mange ulike? Det kan du vel gjøre mens potetene koker? Aksepter at matlaging krever tid, ikke forvent middag på 20 minutter om du skal lage det selv. Regn en time. 

Anonymous poster hash: 45b6e...1d1
Skrevet

Men hvor lang tid bruker du egentlig på å kutte grønnsaker? Det tar maks 15 minutter om du har mange ulike? Det kan du vel gjøre mens potetene koker? Aksepter at matlaging krever tid, ikke forvent middag på 20 minutter om du skal lage det selv. Regn en time. 

Anonymous poster hash: 45b6e...1d1

Enig med deg. Matlaging tar tid, men ofte ikke så mye mer enn halvfabrikat. Og middag på 20 minutter har jeg aldri klart å lage.

Anonymous poster hash: dce2c...b20

Skrevet

Mitt aller beste tips er planlegging.

Lag ukesmeny, handle en gang i uken.

Les menyen hver kveld, gjør klart det du kan- ta opp fra frysen, vask poteter og sett dem i vann.

Siden dere bruker mest ovnsbakte grønnsaker, kan du kutte dem mens ovnen blir varm, og lage resten av maten mens grønnsakene bakes i ovnen.

Grønnsakene beholder mest næring, hvis de blir tilberedt like før de skal spises.

Anonymous poster hash: 52c95...9ce

Skrevet

Mitt aller beste tips er planlegging.

Lag ukesmeny, handle en gang i uken.

Les menyen hver kveld, gjør klart det du kan- ta opp fra frysen, vask poteter og sett dem i vann.

Siden dere bruker mest ovnsbakte grønnsaker, kan du kutte dem mens ovnen blir varm, og lage resten av maten mens grønnsakene bakes i ovnen.

Grønnsakene beholder mest næring, hvis de blir tilberedt like før de skal spises.

Anonymous poster hash: 52c95...9ce

Planlegge og lage ukesmeny kan jeg bli veldig mye flinkere til, b.l.a derfor jeg ber om tips :)

Takk for tips:)

Skrevet

Anbefaler deg å sjekke ut oppskriftene i "Save With Jamie". Der er det gjerne en litt større rett som du kan lage masse rester av etterpå. Verdt å sjekke ut! :)

Anonymous poster hash: 0b7c2...73a
Skrevet

Og ja, ukesmeny er gull verdt!

Skrevet

Anbefaler deg å sjekke ut oppskriftene i "Save With Jamie". Der er det gjerne en litt større rett som du kan lage masse rester av etterpå. Verdt å sjekke ut! :)

Tusen takk ;) Googlet save with jamie og da kom det opp endel spennende :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...