Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #1 Skrevet 15. april 2016 Iallefall hvis man kun tenker på psyken. Men så kommer denne samvittigheten inn i bildet, blir liksom ikke i bedre form eller noe mer for liksom. Er en tidligere løper, som ble utbrent for litt over 6 mnd siden, og som fikk en løpeskade pga overdreven løping (elsket det en gang i tiden, men ble til tvang underveis) Nå skal jeg liksom finne tilbake til livet og hverdagen og gleden. Og har fått fritt frem til å begynne så smått med løping igjen (hurra). Men plutselig klarer jeg ikke finne motivasjon til løping. Har bare lyst til å gi turer. Føler det gir meg så mye mer. Men det det ikke gir meg er en strammere kropp. Men det er jo akkurat sånn jeg ikke skal tenke. Og da har jeg ikke lyst til å gjøre noenting. Bare sitte på sofaen og spise sjokolade 😏 Tips og råd noen?? Anonymous poster hash: 4f311...5a1
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 Gå i fjellet 😊 Er ikke noe fjell her desverre. Anonymous poster hash: 0d33d...ca3
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #4 Skrevet 15. april 2016 Dette var bare skremmende! Kunne vært meg som skrev det. Møtte veggen for 6 mnd siden. Fra i fjor vår har jeg ikke hatt noe glede av løpingen, men derimot veldig godt utbytte av å gå tur. Psykisk altså. Jeg presset på med løping, jobb og mye mer. Det sa pang og under sykemeldingen startet jeg å gå tur istede. Følte meg mye bedre! Gjør det som føles best en periode sa legen min. Metter nyttår startet jeg å løpe igjen. Har ikke helt samme gleden som tidligere, men mye mer utbytte enn jeg hadde i fjor. Lytt til kroppen din. Virker jo som den trenger litt ro og hvile, men samtidig å være i bevegelse. Vil tro gleden av løping kommer etterhvert. Hadde samme problemet som deg ang samvittigheten, men jeg måtte jobbe hardt for å holde den i sjakk. Lytt til kroppen, ikke samvittigheten! Og lykke til! Anonymous poster hash: cc60b...98c
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #5 Skrevet 15. april 2016 Jeg bare går... Det er så deilig å få gått, luftet hodet, være i naturen osv. Klart det er "dårlig" trening, men ingen fare med det for min del. Tur er som terapi. Gå turer om du vil, skader ingen. Jeg kan fint gå 4-5 timer når jeg har tid, og elsker det. Anonymous poster hash: c9b93...a97
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #6 Skrevet 15. april 2016 For det første - det å gå er super trening om man ikke orker noe annet! Så det er viktig å snu om tankene dine og heller rose deg selv for at du faktisk går tur! Om du ønsker å få litt mer effektiv trening, så kan du gjøre som jeg gjør. Har vært syk i flere år med noe som gir ME/utbrent-lignende symptomer. Når jeg er i form til det og har lyst så går jeg litt raskere opp en bakke. Har jeg en "super" periode så velger jeg kanskje å løpe halve bakken - og så ler jeg av meg selv fordi jeg peser som en hval, men roser meg selv fordi jeg gjør noe ekstra, selv om det er så lite. Bare for å presisere - jeg snakker om korte bakker!!! Jeg går trapper der det er trapper, av og til kan jeg gå opp og ned samme trappene flere ganger - hvis lysten er der, og ikke minst formen. Har jeg mulighet til det går jeg der det er litt mer ulendt og mykt. For å opprettholde bentettheten så hender det jeg løper nedover en bakke. Støtene i hvert skritt vil gjøre at man ikke mister så mye bentetthet. Jeg er i risikosone for å få benskjørhet pga. det som feiler meg, men bilder har vist at jeg greier å holde den oppe. Noe som nesten er utrolig så rolig liv som jeg faktisk er nødt til å leve. Men jeg har hele veien vært bevisst på disse tingene. Noen perioder kan jeg bare gå så rolig at jeg selv blir lei av det. Men de periodene jeg kan gjøre mer slik jeg har beskrevet over, da merker jeg at f.eks. baken blir strammere. Skal ikke så mye til å kjenne endring når man er i så dårlig form. Så har jeg noen ytterst få styrkeøvelser jeg gjør hjemme når jeg har bedre perioder også. Som et minste minimum prøver jeg å opprettholde litt av stabilitet mage/rygg - men vi snakker minimum Poenget er at jeg merker forskjell på om jeg greier å gjøre disse tingene eller ikke, selv så lite det er. I de periodene jeg ikke greier det så aksepterer jeg at det er slik det er akkurat da, og så roser jeg meg selv for at jeg faktisk greier å gå i snegletempo. Ellers prøver jeg innimellom å bruke turene som en form for meditasjon. Da går jeg og kikker på blomster, ugress, insekter, ulike typer steiner, ulike typer trær. Utrolig hvor mange navn på slike ting som jeg har glemt siden jeg var lita! Kan sette meg ned og bare kikke på en maursti, hvordan de samarbeider, hvor mye de kan bære osv. Jeg kan følge en sommerfugl i flukten. Eller bare puste inn luktene av naturen. Jeg har nå veldig lyst å løpe, men kan ikke løpe. Enkelte dager greier jeg såvidt å gå. Men da fokuserer jeg på det jeg greier, og fokuserer på det som er positivt ved det. Jeg tror det viktigste er å glemme ordet "burde". Med det samme vi begynner å tenke hva vi burde gjøre når vi er i en slik situasjon helsemessig, da risikerer vi at fokuset blir negativt. Burde gjøre mer, burde bli flinkere, burde bli sprekere... "Burde" skaper bare dårlig samvittighet og negativitet i en slik situasjon. Jeg prøver å fokusere på hva jeg har lyst til å gjøre som er positivt for meg. Og så er trikset å være fornøyd med det. Det er en treningssak å greie det. Noen ganger går det overhodet ikke, men jeg merker at det er lettere og lettere Anonymous poster hash: b3254...48a
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #7 Skrevet 15. april 2016 Fokuser på å ha det bra og være lykkelig:) Hvis gåturer gjør deg lykkeligere: kjør på! Moderat aktivitet har jeg hørt at egentlig er det sunneste i lengden. Og det viktigste er jo at man har en aktivitet man liker, slik at man ikke slutter med det. Frisk luft og D-vitamin (i sommerhalvåret) er jo også positivt:) Hva med å gå litt raskere, hvis du ønsker å komme i enda bedre form? Gå for eksempel en fast rute en dag i uken og ta tiden. Prøv å slå denne, sett deg mål og konkurrer litt mot deg selv:) Eller du kan ha ennliten strekning der du går ekstra fort eller løper, bare en kort stund for å få opp puls. Gå i litt bakker, ikke i de flateste boligfeltene. Man kan også få vekter å sette på ankler og/eller armer for mer motstand om det er interessant. Evt. kjøp staver for å bruke armene mer? Kanskje kan du kjøpe (eller har du) en treningsmatte, så kan du ta litt mage-, rygg- og armøvelser et par ganger i uken, foran TV? Hvis du prøver å spise nokså sunt i det daglige, er dette en fin oppskrift på en sunn og god livsstil. Kos deg uansett med turene med god samvittighet:) Å gå turer er kjempebra! Anonymous poster hash: c1dbf...a9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå