Gå til innhold

Samtale i barnehagen om 3-åringen..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble skikkelig deppa, det var liksom bare negativt..

Han skårer dårlig på språk (kan ikke si L og R, og ped leder mener hun ikke forstår han)

Dårlig finmotorikk

Sitter ikke rolig ved matbordet eller under samling

Bruker fortsatt bleier

Osv

Ikke noe ros å få i det hele tatt :/

Anonymous poster hash: a0c4e...b10

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var dette foreldresamtale, eller samtale utenom? Uansett så er det jo utrolig uproft av pedleder å ikke finne noe positivt, det er jo alltid noe positivt. Det tror jeg faktisk at jeg hadde sagt til henne. Hvis hun ikke klarer å se noe positivt i et barn, så vil jeg påstå at hun er en dårlig pedleder. Jeg jobber som pedleder, og vi legger stor vekt på å få frem det positive, spesielt hvis det er litt negative ting og.

Anonymous poster hash: f8624...f84
Skrevet

Det synes jeg barnehagen skal få tilbakemelding på. Dersom det ikke var noen positive tilbakemeldinger hadde jeg faktisk vurdert å bytte barnehage hvis det er mulig. Det skal ikke være sånn. Selvsagt skal du få beskjed om det som er utfordrende for han, men desto viktigere er det jo å poengtere det han mestrer! Jeg forstår veldig godt at du er lei deg.

Skrevet

Var dette foreldresamtale, eller samtale utenom? Uansett så er det jo utrolig uproft av pedleder å ikke finne noe positivt, det er jo alltid noe positivt. Det tror jeg faktisk at jeg hadde sagt til henne. Hvis hun ikke klarer å se noe positivt i et barn, så vil jeg påstå at hun er en dårlig pedleder. Jeg jobber som pedleder, og vi legger stor vekt på å få frem det positive, spesielt hvis det er litt negative ting og.

Det var en såkalt utviklingsstøttende samtale - hvor barnet måles opp mot det som ansees som aldersadekvat for sin alder..

Det stemmer nok de tingene hun sa, men det var ikke noe fokus på de tingene som er positivt.. Han har feks kunnet hele alfabetet siden han var to, og regner allerede enkle mattestykker. Han er altså langt foran på Noen få ting, og ligger etter på mye annet (mye av det vanlige liksom..). Han begynte å prate sent osv

Skrevet

Vår brukte bleier til hun ble 4 år og har fremdeles problemer med r (hun er 5 år nå). Vi har ikke fått spesielt negative tilbakemeldinger på det.

Ta det opp med styrer. De skal alltid klare å finne noe positivt å si om barna.

Anonymous poster hash: 51165...dd5

Skrevet

Alt dette kan endre seg fort, og med bokstavene, så kommer det sjapt når de lærer alfabetet på skulen. Mange bhg mener barna feiler noe når de ikke klarer sitte stille I 3-4 årsalder. .... kjempeviktig å sette diagnose tidlig er det nye.

Vet hvordan du har det. Det neste er vel at du må til ppt og bupa.

Må bare tenke som så at barn er forskjellige, og som regel detter ting på plass før skolestart.

Og at bhg ansatte ikke har peiling på slike ting, men går bare etter hva papirene sier...

Anonymous poster hash: e5a0b...e98

Skrevet

Jobber selv i bhg.

Lurer på hvor hun har tatt utdannelsen sin. Hun feiler jo på alle punkter, og er et klassisk eksempel på hvordan man ikke skal føre en slik samtale.

Ville tatt opp med henne hvordan du følte det etter samtalen. Kan hende hun var veldig nervøs i forkant ( aldri kjekt å ta opp kjipe ting) og også selv føler at samtalen ikke var noe bra.

Skrevet

Alt dette kan endre seg fort, og med bokstavene, så kommer det sjapt når de lærer alfabetet på skulen. Mange bhg mener barna feiler noe når de ikke klarer sitte stille I 3-4 årsalder. .... kjempeviktig å sette diagnose tidlig er det nye.

Vet hvordan du har det. Det neste er vel at du må til ppt og bupa.

Må bare tenke som så at barn er forskjellige, og som regel detter ting på plass før skolestart.

Og at bhg ansatte ikke har peiling på slike ting, men går bare etter hva papirene sier...

Anonymous poster hash: e5a0b...e98

Her synes jeg du generaliserer veldig mye. Jobber du i barnehage?

Skrevet

Han skårer dårlig på språk (kan ikke si L og R, og ped leder mener hun ikke forstår han)

Dårlig finmotorikk

Bruker fortsatt bleier

Osv

Jeg jobber selv i barnehage og må si jeg er litt overrasket. For å si det slik så ligger alle våre treåringen på det stadiet.Vi har skolestartere som sliter med å si R. Ja,det er kanskje litt utenfor normalen,men likevel høyst normalt. Det er først ved fem år vi tar tak i slike talefeil,ikke hos treåringen. Man må se at barn er forskjellige,og man skal være forsiktig med å sette de i bås på denne måten. Jeg er helt sikker på at du har en helt normal,fantastisk og spesiell treåring❤

Anonymous poster hash: ac7cf...0f6

Skrevet

Høres helt normalt ut for en 3-åring spør du meg.

Anonymous poster hash: 755f6...592
Skrevet

Ta det med ro. Personen du snakket med er mindre intelligent. Du har en normal tre åring. Hilsen 5 barns mamma.

Anonymous poster hash: 0200d...cf1
Skrevet

Dårlig finmotorikk

Bruker fortsatt bleier

Osv

Altså L og R bokstav blir ofte ikke sagt ordentlig før skolealder. Noe ped leder burde vite.

At finmotoriske ikke er helt på plass, tenker de da på pinsettgrepet? ( holde en blyant korrekt?

Ang bleier noen er seint ute, med jenta mi slutta vi med bleier på dag sommeren hun var 3,5.

Anonymous poster hash: 7cfa3...df3

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Dårlig finmotorikk

Bruker fortsatt bleier

Osv

Er du helt sikker på at det ikke bare var du som ble for opphengt i det negative, slik at det positive gikk deg litt forbi?

Hvis ikke, så ville jeg faktisk gått så langt og byttet barnehage. Dette er helt uproft av ped.leder. Det er alltid positive ting å si om et barn, selv når det er mye negativt også. Og spesielt i de tilfellene hvor man må ta den "vanskelige praten" er det viktig å få fram hvor flott barnet er på andre områder.

Så ja, jeg ville nok byttet barnehage. Ikke fordi at du som mor ble fortalt kun negative ting, men fordi at det er en mulighet for at barnet behandles deretter. Han trenger ros når han får til noe og skryt for de gode egenskapene hans, og det er jeg ikke sikker på om de er flinke nok på i en barnehage som kun ser de negative sidene hans. 

Skrevet

Dårlig finmotorikk

Bruker fortsatt bleier

Osv

Enkelte ped.ledere er sånn desverre.

Vi hadde en som var rolig, lydig, snill og empatisk. Alle kommenterte det til oss. Men likevell prøvde ped. Leder å finne på noe negativt og si. Lette fram små ubetydelige hendelser. ( vi hadde hatt andre ped.ledere tidligere, som ikke hadde noe negativt å utsette) men hun nye, bare måtte finne negativt på alle.

Ei anna mor fikk bare negativt om sitt barn. Ikke en pos ting. Han var mere bråkete enn mitt, men dog en supersøt og snill gutt. Mye mye myye godt i den gutten.

Heldigvis var de andre bhg ansatte der som fortalte oss daglig pos ting om barna våre.

Når jeg tenker på det etterpå, skulle vi ha tatt det opp. Men når det er første barnet, så blir en mere ydmyk. Jeg lot meg ikke knuse fordi, da jeg heke tiden fikk pos tilbakemeldinger fra andre foreldre ( når de var på besøk til hverandre) og andre bhg ansatte.

Anonymous poster hash: 4520c...f11

Skrevet

Ikke bli lei deg. Høres ut som ped.leder skårer dårlig på sosial intelligens.

Jeg skjønner du blir lei deg når de fineste i hele verden bare får negative tilbakemeldinger.

Min datter klarte ikke si R skikkelig før hun ble fem. Og ble hun veldig ivrig i en samtale kunne R glippe i lang tid etter det også.

Angående bleieslutt har vi alltid avvent den sommeren som er nermest barnets 2,5 årsdag. Dette fordi sommer er en lettere tid å takle våte klær.

Vi har selvsagt brukt potte hjemme og oppmuntret til å gå uten bleie hjemme og kjenne når de må på do. Men å kutte ut bleie gjør vi når alle forhold ligger tilrette. Et halvt år fra eller til spiller ingen rolle.

Angående motorikk. Vi har en av hver, en var tidlig god grovmotorisk og klønete finmotorisk og den andre omvendt ved den alderen.

Herregud, barnet ditt er bare tre år og de utvikler seg forskjellig og i rykk og napp.

Min minste pratet omtrent ikke før hun ble 2,5 år. Sa bare mamma og pappa. Og så eksploderte språket hennes og hun begynte å prate setninger på to/tre måneder. Eldste hadde en jevn utvikling på språk med ett og ett ord og gradvis mer bruk.

Hadde tatt dette opp med barnehagen og sagt at bare negativ tilbakemelding ikke hører noe sted hjemme og bedt om nytt møte.

Anonymous poster hash: 1b5a6...13f

Skrevet

ikke bry deg så mye om den, skjønner den er kjipt, 3 åringen min klarer heller ikke si L og bruker bleie, tror ikke det er så uvanlig at 3 åringer gjør det :). at han ikke sitter stille ved matbordet eller samling, er det jo stor forskjell på barn til barn, så den synes jeg var teit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...