Gå til innhold

Sykemeldt, utlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er sykemeldt, kan man dra på tur som er bestilt for lenge siden?

Anonymous poster hash: 6a9e8...111

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer jeg også. Er 60% sykmeldt og skal på tur i juni..

Anonymous poster hash: 2faa4...31e

Skrevet

Nei du må søke via nav

Anonymous poster hash: 6c76e...669

Skrevet

Altså du må ta ut ferie mens du sykemeldt . Og gi beskjed til nav. Får ikke sykepenger mens du er på ferie

Anonymous poster hash: 6c76e...669

Skrevet

Jeg har tatt ut ferie fra jobb når jeg skal på tur, men er det lovlig å reise ut av Norge? Når man er sykemeldt vel og merke:)

Skrevet

Jeg har tatt ut ferie fra jobb når jeg skal på tur, men er det lovlig å reise ut av Norge? Når man er sykemeldt vel og merke:)

Du må få godkjenning av nav.

De vurderer type ferie og diagnose osv.

Anonymous poster hash: 1e86f...db7

Skrevet

Om du skal beholde sykepengene men du er i utlandet må du søke NAV før du reiser. Om du skal avvikle ferie fører du bare dette opp i del D av sykemeldingen.

Anonymous poster hash: b91b6...f51
Skrevet

Jeg gjorde det. Hadde en planlagt bulgaria-tur før jeg visste om svangerskapet. Skulle dra da jeg var ca 7 mnd på vei, og var sykmeldt pga svangerskapsplager og dårlig tilrettelegging på jobb. Jeg bare dro på ferie. Meldte ikke fra verken før eller etterpå. Gikk fint det.

Anonymous poster hash: c0fcf...826

Skrevet

Det spørs jo hvor i utlandet og hvor lenge. Har vært gravid og sykmeldt og dro til Finland for å handlet mat. Greia var at det var veldig vondt for meg å sitte i bil, og turen til nærmeste storsenter i Norge var lengre enn til Finland (1 time vs 30 minutter). Har aldri søkt NAV om å dra og kjøpe melk og brød over grensa.

Anonymous poster hash: 25131...fd2
Skrevet

Jeg gjorde det. Hadde en planlagt bulgaria-tur før jeg visste om svangerskapet. Skulle dra da jeg var ca 7 mnd på vei, og var sykmeldt pga svangerskapsplager og dårlig tilrettelegging på jobb. Jeg bare dro på ferie. Meldte ikke fra verken før eller etterpå. Gikk fint det.

Det værste som kan skje i slike tilfeller er at du mister sykepengerettighetene dine, må tilbakebetale urettmessig mottatt sykepenger og muligvis blir forholdet anmeldt som trydgesvindel.

NAV har strammet inn reglene. Nå må du søke før avreise. Det enkleste er jo å avvikle ferie- er du frisk nok til å dra på ferie kan du også avvikle ferie.

Anonymous poster hash: b91b6...f51

Skrevet

Jeg søkte hos Nav og leverte en erklæring fra legen. Et enkelt Google søk:

Du kan derimot søke om å beholde sykepengene i en begrenset periode under opphold i utlandet.

Den sykmeldte må da bekrefte at utenlandsoppholdet ikke forverrer helsetilstanden, forlenger arbeidsuførheten eller hindrer NAVs kontroll og oppfølging.

Er du sykemeldt og vurderer ferie, må du søke om dette hos ditt lokale NAV-kontor, siden det enkelte NAV-kontor behandler slike søknader.

Skrevet

Tenk om du hadde blitt syk eller født i utlandet. Da kunne du på toppen blitt anmeldt for svindel av nav og fått problem med forsikringen.

De fleste som melder fra til nav får reise.

Anonymous poster hash: 1e86f...db7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...