Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #1 Skrevet 15. april 2016 Eller, det kan de helt sikkert. Jeg møtte en mor i klassen på butikken, og kom i snakk. Hun lurte på om jeg ville være med til henne å ta en kaffe før jobb. Ja,gjerne sa jeg. Da vi kom dit (30 min siden..) var det bekmørkt der. Hun skjønte ingenting og begynte å sjekke kontakter og lurte på hva som hadde skjedd. Hun har fire barn. Hun og jeg gikk så i sikringsskapet for å sjekke sikringen. Der var det en lapp og en slags "bryter" med Haslund-lapp på; STENGT. Det lå en konvolutt der hvor det sto "Vihar i dag stengt ditt anlegg grunnet manglende betaling". Dama ble helt hvit og rød i fjeset. Hun fortalte at hun får sosialstønad og har ingen inntekt, og at de betaler strømmen for henne. NAV hadde ikke åpnet, så hun forsøkte å ringe inkassoselskapet som står for kravet. Der fortalte de at NAV hadde betalt strøm slik de skulle, utenom to regninger fra november-desember. Hun spurte så hvorfor hun ikke hadde fått noe varsel om dette? Kun strømregninger, og om de vær så snill kunne åpne strømmen, så hun hadde strøm? Nei, de kunne ikke det. At hun ikke hadde fått regningen var ikke så rart, for den hadde hun fått for lenge siden da hun fikk hjelp av nav. Hun må betale 11000 innen kl 12 for å unngå 2000kr i påkoblingsgebyr. Utrolig flaut syns hun. Jeg syns synd på henne, for jeg vet at det er vanskelig å være alene. Men jeg reagerer på at strømmen er kuttet mens hun var ute av huset. Den var koblet ut ved sikringsboksen inne, og da har Hafslund tatt seg INN i huset mens hun var vekke for å komme til sikringsskapet. Det syns jeg ikke er helt greit. Håper hun får åpnet strømmen igjen... :-( Men har de virkelig lov å stenge strømmen(har googlet litt) til en sosialklient mens hun ikke er hjemme? Anonymous poster hash: 9d8b8...383
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #2 Skrevet 15. april 2016 Hafslund kommer seg jo ikke inn i et hus uten nøkkel da, så noen må jo ha låst dem inn. Tror nok ikke du har fått hele historien her... Anonymous poster hash: a76f3...5c8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #3 Skrevet 15. april 2016 Hafslund kommer seg jo ikke inn i et hus uten nøkkel da, så noen må jo ha låst dem inn. Tror nok ikke du har fått hele historien her... Anonymous poster hash: a76f3...5c8 Hun bor i en firemannsbolig. De har gått inn nede hvor det var åpent. Sikringsskapet er i gangen. Jeg tror nok jeg har fått hele historien her siden jeg kom dit da det var mørkt, og var der da hun snakket med Kredinor, på høytaler. Jeg har ingen grunn til å tro at hun lyver om disse tingene, da hadde sannsynligvis inkassoselskapet sagt noe om det til henne da jeg var der....? Anonymous poster hash: 9d8b8...383
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #4 Skrevet 15. april 2016 De opplysningene gjør jo saken litt annerledes da. Du skrev det som at de hadde tatt seg inn i boligen mens hun var borte. Nå skriver du at de bare gikk inn en åpen dør og til sikringsskapet som befinner seg ute i gangen. Det blir to forskjellige saker det serru. Anonymous poster hash: a76f3...5c8
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #5 Skrevet 15. april 2016 De opplysningene gjør jo saken litt annerledes da. Du skrev det som at de hadde tatt seg inn i boligen mens hun var borte. Nå skriver du at de bare gikk inn en åpen dør og til sikringsskapet som befinner seg ute i gangen. Det blir to forskjellige saker det serru. Anonymous poster hash: a76f3...5c8 Jeg syns ikke det, for hun var jo faktisk ikke hjemme. Det har skjedd mens hun har vært på butikken, og det syns jeg er ganske på kanten. Anonymous poster hash: 9d8b8...383
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #6 Skrevet 15. april 2016 Ja, hvis strømmet ikke blir betalt, så blir den kuttet. Selv om man går på sosialstønad, er man selv ansvarlig for sine regninger. Når en regning ikke blir betalt i tide, får man purring. Deretter får man inkassovarsel. Og enda flere purringer. SÅ går saken til inkasso. Først når denne ikke blir betalt, blir det vurdert å kutte strømmen! Denne damen har sannsynligvis fått ganske mange henvendelser angående manglende betaling. Hun kan ikke kun lene seg på NAV. De fleste som får sosialstønad, får utbetalt pengene direkte, og må selv betale sine regninger. Det er svært sjelden man kan levere regningene sine til NAV og forvente at de blir betalt direkte. Anonymous poster hash: 192cf...6d7
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #7 Skrevet 15. april 2016 Ja, hvis strømmet ikke blir betalt, så blir den kuttet. Selv om man går på sosialstønad, er man selv ansvarlig for sine regninger. Når en regning ikke blir betalt i tide, får man purring. Deretter får man inkassovarsel. Og enda flere purringer. SÅ går saken til inkasso. Først når denne ikke blir betalt, blir det vurdert å kutte strømmen! Denne damen har sannsynligvis fått ganske mange henvendelser angående manglende betaling. Hun kan ikke kun lene seg på NAV. De fleste som får sosialstønad, får utbetalt pengene direkte, og må selv betale sine regninger. Det er svært sjelden man kan levere regningene sine til NAV og forvente at de blir betalt direkte. Anonymous poster hash: 192cf...6d7 At hun har økonomiske problemer forstår jeg jo, men slik jeg forsto det (hun hadde de på høyttaler) så hadde hun fått innvilget at NAV betalte strømmen hennes i Oktober, og da betalte de restanse fra Juli, og har betalt strømmen slik de skal siden desember, men ikke betalt de to regningene i november-desember. Jeg syns det er veldig trist og jeg håper jo at hun får åpnet strømmen igjen i dag. Fire små barn og helt mørkt i huset. Det var trist syns jeg. Jeg skjønner jo at strøm er en tjeneste på lik linje med alt annet, men å stenge strømmen til en barnefamilie når de ikke er hjemme syns jeg er ganske hjerterått. Anonymous poster hash: 9d8b8...383
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #8 Skrevet 15. april 2016 11000kr for to mnd med strøm??? Anonymous poster hash: c7345...d1d
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #9 Skrevet 15. april 2016 11000kr for to mnd med strøm??? Anonymous poster hash: c7345...d1d Ja, det var det de sa. Siden det var stipulert for lite strøm da hun fikk hjelp av NAV sist. Da kom det ekstra på en av de regningene. Har ikke helt kontroll på hva hun har brukt og ikke brukt jeg, jeg var der bare når hun snakket med Kredinor, og de sa det var for to mnd og det med for mye brukt strøm. Det er ikke så viktig for meg hvor mye strøm hun bruker, det viktige for meg er at en barnefamilie ikke har strøm. Jeg spurte henne om hun ville låne penger av meg - som jeg vet jeg ikke får igjne - men hun sa nei. Håper bare hun får på strømmen i dag:( Anonymous poster hash: 9d8b8...383
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #10 Skrevet 15. april 2016 Nå vet jeg ingenting om hvordan denne saken er og hva som er lov og ikke, men Hafslund har jeg null tiltro til. Vi har hatt veldig mye problemer med dem. Her sendte de regningene til en annen adresse enn den vi registrerte abonnementet med. Vi gav beskjed flere ganger, men fortsatte bare å få brev fra inkassoselskapet. De klarte å sende til riktig adresse. Det tok vel ca 1/2 år før de klarte å få det til riktig adresse, men det har kostet oss dyrt i gebyrer. De var i tillegg vanskelige å få ordnet opp med. Veldig frustrerende når man aldri har hatt betalingsproblemer og får betalingsanmerkning pga tull fra deres side. Anonymous poster hash: f3cf9...45e
Anonym bruker Skrevet 15. april 2016 #11 Skrevet 15. april 2016 Ar hun har fått innvilget bistand til strøm betyr ikke at NAV fysisk betaler regningene for henne. Hafslunds regnskapsavdeling kan heller ikke se hvem som fysisk har betalt regningene - altså om det er henne selv eller om det er NAV. Anonymous poster hash: 192cf...6d7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå