Gå til innhold

Hvorfor tjener lektor mer enn andre masterutdanninger i KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at vi med høyskoleutdanning som velger å bygge på utdanningen med å ta master (5 år tilsammen) begynner med en startlønn på 416 300,- og lektor (med like lang utdanning) begynner på 468 800,- ?

Hvorfor mener de en lektorutdanning er mer verdt i kroner enn feks.

https://www.utdanningsforbundet.no/mob/Artikkel/?FetchID=146011

Skulle blitt lektor istedenfor spesialsykepleier gitt!

Anonymous poster hash: 0f8b3...8da

Anonymous poster hash: e172f...e79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lektor har vel 1 år med pedagogisk utdanning i tillegg til master.

Anonymous poster hash: 44db5...339

Skrevet

Er du sikker? Venninen min har studert i fem år og blitt ansatt som lektor, noe hun også sier hun er.

- ts

Skrevet

Det finnes 5-årige lektorforløp.

-ts

Skrevet

Hvordan kommer de ut etter full ansennitet da?

Anonymous poster hash: aa8b9...301

Skrevet

Nå har jo sykepleiere muligheter for ganske mange tillegg, da, som lektoren ikke har. Så all in all er det lønnsmessig lurere å bli sykepleier. Min mann er spesialsykepleier, han tjener ca 750 000.

Anonymous poster hash: 1da40...8e5

Skrevet

Lektor m tillegg og full opptjening tjener i underkant av 600 000 i skolen. Da kommer eventuelle ekstratilegg som kontaktlærer ekstra

Anonymous poster hash: dc728...756
Skrevet

Nå har jo sykepleiere muligheter for ganske mange tillegg, da, som lektoren ikke har. Så all in all er det lønnsmessig lurere å bli sykepleier. Min mann er spesialsykepleier, han tjener ca 750 000. Anonymous poster hash: 1da40...8e5

Ja men da JOBBER de faktisk kveld/dag/helger også. Jeg hater den tankegangen! En lektor og spesialsykepleier (like lang utdanning om sykepleieren går master) kan tjene like mye SÅ LENGE spesialsykepleieren velger en arbeidsplass der h*n må jobbe tredelt turnus og jul/påske/mai. Hva om spesialsykepleier ønsker å jobbe dagtid? Da ligger de langt under!

- ts

Skrevet

Nå har jo sykepleiere muligheter for ganske mange tillegg, da, som lektoren ikke har. Så all in all er det lønnsmessig lurere å bli sykepleier. Min mann er spesialsykepleier, han tjener ca 750 000. Anonymous poster hash: 1da40...8e5

Ja men da JOBBER de faktisk kveld/dag/helger også. Jeg hater den tankegangen! En lektor og spesialsykepleier (like lang utdanning om sykepleieren går master) kan tjene like mye SÅ LENGE spesialsykepleieren velger en arbeidsplass der h*n må jobbe tredelt turnus og jul/påske/mai. Hva om spesialsykepleier ønsker å jobbe dagtid? Da ligger de langt under! I min kommune tjener ikke spesialsykepleier så mye. Enten har ikke han så lav grunnlønn eller så jobber han mye overtid/røde dager..

- ts

Skrevet

Ja men da JOBBER de faktisk kveld/dag/helger også. Jeg hater den tankegangen! En lektor og spesialsykepleier (like lang utdanning om sykepleieren går master) kan tjene like mye SÅ LENGE spesialsykepleieren velger en arbeidsplass der h*n må jobbe tredelt turnus og jul/påske/mai. Hva om spesialsykepleier ønsker å jobbe dagtid? Da ligger de langt under! I min kommune tjener ikke spesialsykepleier så mye. Enten har ikke han så lav grunnlønn eller så jobber han mye overtid/røde dager..

- ts

Herregud! Jeg er så drittlei sytete sykepleiere som klager på lønna og sammenligner seg med andre de mener de burde tjene mer eller like mye som.

Alt etter hvilken type stilling du får som sykepleier/soesialsykepleier vil du høyst sannsynlig til slutt ende opp med å tjene mer enn denne lektoren til slutt likevel, ref posten om hva som er makslønn ved maks ansiennitet. Hva fan har der å si hva grunnlønna er??!

Og dessuten: DERE får nå i det minste ekstra betalt for å jobbe kveld, helg og helligdager. Jeg vet om jævlig mange som ikke får det.

Anonymous poster hash: 80b60...25f

Skrevet

Herregud! Jeg er så drittlei sytete sykepleiere som klager på lønna og sammenligner seg med andre de mener de burde tjene mer eller like mye som.

Alt etter hvilken type stilling du får som sykepleier/soesialsykepleier vil du høyst sannsynlig til slutt ende opp med å tjene mer enn denne lektoren til slutt likevel, ref posten om hva som er makslønn ved maks ansiennitet. Hva fan har der å si hva grunnlønna er??!

Og dessuten: DERE får nå i det minste ekstra betalt for å jobbe kveld, helg og helligdager. Jeg vet om jævlig mange som ikke får det. Anonymous poster hash: 80b60...25f

Er du seriøs? Mener du grunnlønnen ikke har noe å si? Den har jo ALT å si! Men jeg kunne heller brukt en annen yrkesgruppe, kanskje du ikke hadde blitt så hissig da. Ta sosionom med masterutdanning innenfor familieterapi. Ingen mulighet til å jobbe annet enn dagtid. Burde ikke de lønnes på lik linje som lektor?

Skrevet

Det finnes 5-årige lektorforløp.

-ts

Lektor er en femårigutdanning, et utdanningsløp som inneholder pedagogikk, didaktikk og fag.

Bachelor + master + PPU er en seksårig utdanning, som gir en tittelen "lektor med tilleggsutdanning". Da har man ett år mer fagutdanning enn en lektor.

Anonymous poster hash: 0879d...e98

Skrevet

Er du seriøs? Mener du grunnlønnen ikke har noe å si? Den har jo ALT å si! Men jeg kunne heller brukt en annen yrkesgruppe, kanskje du ikke hadde blitt så hissig da. Ta sosionom med masterutdanning innenfor familieterapi. Ingen mulighet til å jobbe annet enn dagtid. Burde ikke de lønnes på lik linje som lektor?

Jeg ser jeg har skrevet grunnlønn, men mente begynnerlønn.

Og til spørsmålet ditt: Jeg mener at det er helt greit at folk tjener forskjellig, selv om de har likt utdanningsnivå, ja. Lønn skal ikke kun gjenspeile utdanning, det skal legges vekt på arbeidserfaring (og da mener jeg både erfaring i arbeidslivet generelt og spesifikk erfaring som kommer til nytte i den stillingen man har), personlig egnethet og tilbud/etterspørsel. Det mener jeg.

Og er man ikke fornøyd får man gjøre noe med det.

Anonymous poster hash: 80b60...25f

Skrevet

Når man skal sammenligne lønn så må man se på grunnlønnen. Noe annet er helt urimelig. Det skulle bare mangle at ikke sykepleiere og andre innenfor helsevesenet skulle ha tillegg for ubekvem arbeidstid. Over tid er det faktisk en belastning å jobbe nattevakter og det skal man ha betalt for! Jeg synes også at det er ett rimelig krav at sykepleier, sosionom, vernpleier osv med masterutdanning  skal lønnes likt som lektor. Eneste årsaken til at det fortsatt er så store lønnsforskjellen skyldes ene og alene at utdanningene innenfor helsevesenet fortsatt er dominert av kvinner. 

Skrevet

Årsaken er at inntil for noen år siden var det staten som forhandlet lærerlønningene. Det ble med mye bråk fra lærerne overført til KS. Lærere må også ha lønnsutvikling, men det er en gradvis tilpasning mellom lærerlønningene og de øvrige lønningene innenfor KS-området.

Anonymous poster hash: 8798c...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...