Gå til innhold

Hjemme fra skolen og nettbrett.

Anbefalte innlegg

Skrevet

11 åringen sier ofte at han er dårlig på morgenen ( jeg vet at i de fleste tilfeller er detfordi han er trøtt, men han innrømmer aldri det).

Pleier og få han opp så han kommer seg på skolen så han heller kan ringe hjem og komme hjem i løpet av dagen.

Noe som aldri skjer.,Idag er han hjemme og vil begynne og se film på nettbrettet m en gang.

Noe jeg nekter han fordi jeg mener hvis han virkelig er dårlig så legger han seg ned og hviler eller sover noen timer til. Han sovnet sent igår( 23). Dårlig gjort av meg?

Anonymous poster hash: c4f77...17b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har og hatt en runde med "vondt i magen" før skolen. Ungene trives og jeg er helt sikker på at det ikke er noe de gruer seg til.

Vi har innført den regelen at med høy feber erdet fritt fram med tv/spill osv.

Andre "sykdommer" vil si ingen tv/spill/pc/nettbrett! Ungene klager og kjeder seg! Men det har ført til at de ikke gidder være hjemme.

Er det litt/kanskje syke og jeg tror de heller er trøtte så kjører jeg dem til skolen og sier de kan gå hjem iløpet av dagen om det blir verre. Sender kanskje også en sms til læreren om at jeg er usikker på formen.

I tillegg er vi veldig strenge på at er de hjemme fra skolen så får de ikke gå på besøk til venner, ha venner på besøk eller gå på trening/selskap på ettermiddagen.

Vi har blitt strenge på leggetid. 14 åringen trener to ganger i uka og hentes da 20.45. Med dusjing og spising blir klokka fort 21.45 før han sovner. 12 åringen er våken når jeg kjører for å hente.

Andre dager legger de seg kl 20 om vi ser de er trøtte! Sovner når de treffer puta! Mens andre ganger får de være oppe litt lengre, alt etter form og hva som skjer.

Jeg tror det er viktig med foreldre som er strenge på leggetider, ikke spilletid på senga, mobil/nettbrett ut av soverommet ved leggetid, i tillegg til å veilede på matvaner, trening og ikke minst at de drikker nok vann!

Anonymous poster hash: 74e1f...ffa

Skrevet

11 åringen sier ofte at han er dårlig på morgenen ( jeg vet at i de fleste tilfeller er detfordi han er trøtt, men han innrømmer aldri det).

Pleier og få han opp så han kommer seg på skolen så han heller kan ringe hjem og komme hjem i løpet av dagen.

Noe som aldri skjer.,Idag er han hjemme og vil begynne og se film på nettbrettet m en gang.

Noe jeg nekter han fordi jeg mener hvis han virkelig er dårlig så legger han seg ned og hviler eller sover noen timer til. Han sovnet sent igår( 23). Dårlig gjort av meg?

Anonymous poster hash: c4f77...17b

Nei. Hvis du mistenker at det er vilja han har vondt i er det lurt å fjerne slike goder.

Kan heller få se litt senere om det viser seg han er syk.

Anonymous poster hash: 5060f...981

Skrevet

Det som er dårlig gjort er å ikke sørge for at han får nok søvn. Om han ser nettbasert nå betyr ikke så mye men totalt skjermforbud etter 20.00 for eksempel kan være fornuftig.

Anonymous poster hash: 88b8d...264

Skrevet

Min er også mye "syk" på morgenen, men jeg mener som deg at de får prøve seg på skolen. Hvis hun helt oppriktig mener hun er syk, får hun beskjed om at hvis hun skal være hjemme blir det ingen pad eller tv. I 99% av tilfellene velger hun da å prøve skolen likevel. Om hun fortsatt sier hun er syk, ja da er hun faktisk syk. Stort sett ser jeg på henne når hun faktisk er syk også da.

Men en klar beskjed på forhånd om hvordan dagen hjemme blir, hjelper dem godt med å kjenne på formen sin en gang til. Istedenfor pad og tv blir hun tilbudt ett blad, en bok eller noe sånt.

Eneste gangen jeg har latt henne være hjemme en ekstra dag var når hun hadde ligge rett ut med feber i 2 dager, og neste skoledag var turdag. Da fikk hun en ekstra unødvendig dag hjemme. Det var på vinteren.

Anonymous poster hash: 9fe16...3fa

Skrevet

Her er det kun ved skikkelig sykdom tv, nettbrett evt annen død hjerneunderholdning er lov. Da er det helt fritt frem. Begge mine har kroniske sykdommer, så i perioder er de mye syke. Når de er slik syke så ser jeg det lett på de, så de klarer ikke lure på seg noen dager hjemme på sofaen pga dette. De syns sykdommene er så kjedelige og urettferdige også at de helst vil prøve seg på skolen, men de begynner å skjønne at når jeg sier de bør være hjemme bør de være hjemme. Minsta på 11år har mange ganger gått til skolen, men kommet tilbake fem min etter. Når hun når skolegården og hører alle lydene fra ungene skjønner hun at det ikke går. Men jeg syns det er helt supert at de prøver og de må finne ut hva som faktisk går for de og hva som ikke går, det er tross alt de som må lære seg å leve med sin sykdom. Jeg er nemlig av den oppfattning at det ikke hjelper å bare legge seg nedog synes synd på seg selv heller, kroppen har godt av å røre litt på seg selv om formen ikke er på topp. Ved forkjølelse så går det ann å finne frem puzzlespill eller annet småpussel istede for å ligge i senga og uffe seg.

Men når de er pjuske i formen, men ikke syke i den forstand så kan de noen ganger være hjemme men da er det null tv, data osv og de må hjelpe meg i huset. De må vaske og støvsuge, for om de ikke er veldig syke så klarer de endel ting for det. Så når jeg leggerr frem dette når de klager om morran, så får de fort på seg klær og er friske nok til skolen.

Jeg er nok også fryktelig kjip sng det å være trøtt om morran. Klager de på at de er trøtte og vondt i hode om morran, så har de kun seg selv å takke siden de ikke kan legge seg når jeg sier. Jeg har ingen melidenhet når det kommer til å være trøtt om morran. De har skjønt dette så det er faktisk lite problemer med å få de i seng når jeg sier, for de vet jeg ikke syns synd på de om de får for lite søvn. Hun ene har en sykdom som gjør at nattesøvnen blir dårlig i perioder, så det blir litt annet. Når hun har dårlige perioder er hun så dårlig at jeg må være våken om natta for å smøre og behandle henne så ikke hun ender opp med helt ødelagt kropp. Da får hun sove litt lenger om morran før hun må gå på skolen. Avtale med skolen, så det går fint. Heldigvis bare skjedd to ganger i vinter, så ting ser lysere ut.

Anonymous poster hash: 9422f...821

Skrevet

Hvis han pleier å være trøtt om morgenen må du sørge for at han får mer søvn, selv om det går ut over morsomme ting som trening eller familietid.

Skrevet

Så strenge dere er. Min 11-åring får bruke både brett, mobil, pc og tv når han er syk og er hjemme fra skolen. Også de gangene han bare er litt syk.

Hvis barnet er hjemme er det fordi JEG mener at han er for dårlig til å gå på skolen, Kanskje han lurer meg, for det har vært tvilstilfeller, men i prinsippet betyr det at jeg lar barnet vær ehjemme at han er dårlig.

Er man slapp og dårlig er det greit å litt på sofean og se på TV eller spille minecraft. Han syns uansett sånt blir for kjedelig i lengden, så han ville aldri latt som om han var syk for å få lov tilo å drive med de tingene. 

"Ulempen" for ham med å være syk er at han da ikke får gå ut og drive med aktivitetene sine, og DET vil han ikke gå glipp av.

Anonymous poster hash: 23657...daf
Skrevet

Så strenge dere er. Min 11-åring får bruke både brett, mobil, pc og tv når han er syk og er hjemme fra skolen. Også de gangene han bare er litt syk.

Hvis barnet er hjemme er det fordi JEG mener at han er for dårlig til å gå på skolen, Kanskje han lurer meg, for det har vært tvilstilfeller, men i prinsippet betyr det at jeg lar barnet vær ehjemme at han er dårlig.

Er man slapp og dårlig er det greit å litt på sofean og se på TV eller spille minecraft. Han syns uansett sånt blir for kjedelig i lengden, så han ville aldri latt som om han var syk for å få lov tilo å drive med de tingene. 

"Ulempen" for ham med å være syk er at han da ikke får gå ut og drive med aktivitetene sine, og DET vil han ikke gå glipp av.

Anonymous poster hash: 23657...daf

Problemet her er at gutten ikke er syk, han har enten sovet for lite eller han har mer lyst til å være hjemme og kose seg enn å gå på skolen.

Skrevet

Anbefaler appen OurPact.

Du får kontroll over alle nettbrett fra din iPad eller mobil. Du bestemmer hvilke tidspunkt det er aktivt. Har gjort det hele mye enklere her i huset.

Ungene og vi voksne har forhandlet fram en avtale om bruk av nettbrett og data. Denne avtalen gjelder hele familien. Denne er også signert av hele familien. Brudd=miste godene.

Evt, bytt passord på nettet på kvelden. Bytt tilbake igjen på dagen.

Anonymous poster hash: ef4a9...84c

Skrevet

Vil bare si at unger også kan ha behov for en dag til å hente seg litt inn selv om de kun er litt pjuske.

Men enig i at det ikke skal være sånn at ungene er hjemme fra skolen for å spille eller se tv.

Skrevet

Lurer virkelig barna seg til sykdom? Her har tolvåringen vært hjemme to dager alle år han har gått på skolen, en DSG med omgangssyke i andreklasse, og en dag i fjor etter en ulykke hvor han måtte sy en del sting... Aldri hørt temaet at han har vondt / er syk som ikke er reelt. Hender han har vært sår i halsen eller noe, men da spør han etter en pastill før han går...

Snakker ikke om reel sykdom, men prøver virkelig barna seg på å fake sykdom?!? Hvor har de lært det?

Anonymous poster hash: 728b8...21e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...