Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #1 Skrevet 13. april 2016 8-åringen min liker ikke å spille fotball. Problemet er at alle de andre guttene spiller fotball i friminuttene, på ettermiddagene og de har trening 3 ganger i uken i tillegg... Av og til spiller han med dem - men da blir han ofte kastet av banen fordi han er så dårlig. Dette er veldig sårt for ham - hvordan skal man takle dette? Presse ham til å øve? Finne noe annet (men alle vennene hans er jo "okkupert" hele sommerhalvåret)? De andre guttene har en litt røff tone seg imellom.. Anonymous poster hash: ece00...e8b
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #2 Skrevet 13. april 2016 Har en gutt på 11 år med akkurat det samme problemet. Veldig dumt. Han gikk på fotball de første årene, men likte det aldri. Men vi klarte å overtale han til å gå nettopp pga at alle de andre gjorde det så ikke han ble så utenfor. Men han sluttet for noen år siden. Var ikke noe gøy å alltid være den dårligste. Var ikke så stort problem på småtrinnet da var det ikke alle som spilte fotball i friminuttene, men nå når han er begynt på mellomtrinnet spiller alle guttene i klassen fotball hvert eneste friminutt. Så han går mye alene. Veldig sårt for han. Men han er veldig trygg på seg selv og har en fritidsaktivitet som han elsker og som han er flink til. Så det hjelper jo mye. Kanskje det kan være noe for din gutt også? Finne en aktivitet han er flink til? Hjelper godt på selvtilliten det. Anonymous poster hash: e8955...0ee
Anonym bruker Skrevet 13. april 2016 #3 Skrevet 13. april 2016 Takk for svar:) Jeg ser ikke frem til mellomtrinnet hvis det bare skal bli mer og mer fotball... Han har en annen aktivitet han liker, det er en annen gutt som ikke spiller fotball. Men de leker ironisk nok ikke spesielt bra sammen:/ Anonymous poster hash: ece00...e8b
Anonym bruker Skrevet 14. april 2016 #4 Skrevet 14. april 2016 Vel, dere foreldre må bygge opp deres gutt som individ. Ikke presse ham til noe han ikke er - en fotballspiller. Her i Norge er det mye "mainstream" - fotball, håndball og ski, ALLE skal liksom drive med det, ellers er man utelukka fra det gode selskapet. Mine barn har aldri likt noen av disse aktivitetene og fant seg i stedet for nisjeidrett som de trives godt med. Eldstemann ble klubbens beste 1 måned etter at han startet på idretten (i en alder av 10 år, mens de andre startet tidligere og gikk mye lenger enn ham), på grunn av talent. Det er individuell idrett der man går mye alene, men han har jo sosial omgang med andre på treninger og cuper. Du må bygge opp selvtilliten hans, finne noe han er flink i og liker, der han også kan finne nye kompiser. Og vise mye interesse for hans nye aktivitet, trene med ham osv. Anonymous poster hash: a7e04...ab0
Nyttårs barn Skrevet 14. april 2016 #5 Skrevet 14. april 2016 prøv å finne noe annet gutten kan drive med, som han kan mestre og som gir han en bekreftelse på at han er bra nok. Med fotballen så tenker jeg dere vil få se et skrell i årene som kommer. Samtidig med at kravene blir høyere og det blir mer konkurranse så vil flere falle av og ikke gidde trene tre, fire, fem ganger i uken.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2016 #6 Skrevet 14. april 2016 Liker han ikke noe annet? Det er fint å skaffe seg et nettverk utenfor skolen også. Hva med korps, kampsport, fisking eller speider? Man trenger ikke spille fotball for å få et godt liv. Anonymous poster hash: ab12f...3fa
Mandala Skrevet 14. april 2016 #7 Skrevet 14. april 2016 Det er helt sprøtt hvordan "alle" i Norge spiller håndball og fotball. Ingen av mine barn har brydd seg om de idrettene. De klarer seg likevel, men jeg skjønner at det kan bli sårt for noen. Spesielt når det er trening tre dager i uka (!). Sønnen din må jo nesten prøve å kobles med noen fra sine aktiviteter, selvom de hører til en annen skole eller klasse. Det har nok hvertfall ikke noe for seg å prøve og trykke sønnen din inn i den samme formen.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2016 #8 Skrevet 14. april 2016 Min sønn trener turn og parkour. Han har kjemperestekt hos fotballgutta, de er skikkelig imponert over "kunstene" hans. Det er kult å ta backflip fra garasjetaket, ta saltoer og flikflak'er. Så det at han ikke er god i fotball er ikke noe problem. Her har det forresten vært sånn at når de blir 11-12 år har mange sluttet på fotball. Plutselig toppes lagene og det stilles høyere krav til dem fra trenerne, ikke alle gidder mer da, det blir for seriøst Anonymous poster hash: de1f9...479
Anonym bruker Skrevet 14. april 2016 #9 Skrevet 14. april 2016 Min gutt er heller ikke spesielt glad i fotball. De første årene hadde vi ikke fotball for de på trinnet nettopp fordi vi ville unngå det din sønn opplever. Men etter hvert startet noen fedre lag, Min sønn ble ikke med før etter et år, og så holdt han bare på i halvannet-to år før han ga seg. Han er heldigvis ikke den eneste, de er 3 gutter som ikke er med, pluss at nå når de nå går i 6. klasse er det ikke lenge før flere slutter. Han er dessuten veldig god på noe annet, og driver i tillegg med enda en idrett sammen med noen av de i klassen, og han føler seg ikke utenfor i det hele tatt Anonymous poster hash: ede61...9a1
sug lut Skrevet 14. april 2016 #10 Skrevet 14. april 2016 Det er da man bør bo et sted med nok folk til at det finnes andre å spillle på enn A4-gutta. Bygg ham opp på det han liker, og finn et miljø der han kan møte andre med samme interesser.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2016 #11 Skrevet 14. april 2016 Akkurat likt her også. Vår gutt er også 8 år og hater fotball. Alle i klassen går på fotball og spiller i friminuttene så vår gutt faller utenfor. Han går på speider og svømming og liker det godt, men det er ingen i klassen hans som går på det. Han faller dessverre utenfor i klassemiljøet pga fotballen. Anonymous poster hash: b2360...8c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå