Gå til innhold

Søke foreldreperm. når innvilget KS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til uken skal jeg til jordmor for å få bekreftelsespapirene NAV må ha i forbindelse med at jeg nå skal søke foreldrepermisjon. 

Jeg har fått innvilget KS, og har fått KS dato i posten. 

Om opprinnelig termindato blir brukt, vil jeg jo miste en del dager av permisjonstiden siden babyen da kommer før termin. 

Noen som vet om det er vanlig at opprinnelig termindato står på bekreftelsen eller om man bruker KS dato?

:forvirret:

Anonymous poster hash: 1a232...8e5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver termindato, men du kan begynne permen opp til 12 uker før termin dato.

Har du brukt 3 uker av perm før fødsel trkkes du ikke for ekstra dager pga for tidlig fødsel slik du blir trukket hvis du uventet føder før.

Anonymous poster hash: 69a47...f87

Skrevet

Skriver jeg anslått ultralydtermin går jeg jo ut i permisjon tre uker før den datoen, men skrives KS dato går jeg ut tre uker før den datoen. 

Om det skrives ultralydtermin så vil jo uansett babyen komme til KS dato, og da mister jeg dager pga "for tidlig fødsel". 

Skrevet

Jeg er i samme situasjon og kommer til å skrive opp ks datoen som termindato. Legen min skriver en legeattest på at det er innvilget planlagt keisersnitt den datoen. Permisjonen min starter derfor 3 uker før planlagt keisersnitt. Gjorde det samme i forrige svangerskap også, ikke noe problem for Nav ☺ lykke til!

Anonymous poster hash: c4160...e33

Skrevet

Jeg er i samme situasjon og kommer til å skrive opp ks datoen som termindato. Legen min skriver en legeattest på at det er innvilget planlagt keisersnitt den datoen. Permisjonen min starter derfor 3 uker før planlagt keisersnitt. Gjorde det samme i forrige svangerskap også, ikke noe problem for Nav ☺ lykke til!

Ah takk! 

Da får jeg håpe jordmor gjør det samme, siden det er henne jeg har kontroll hos nå når jeg skal ha disse papirene til nav. Kan vel kanskje også legge med brevet hvor KS dato står fra sykehuset. 

Lykke til til deg også :) Kjenner jeg både gruer og gleder meg, siden dette er nr1 :D

Skrevet

Ah takk!

Da får jeg håpe jordmor gjør det samme, siden det er henne jeg har kontroll hos nå når jeg skal ha disse papirene til nav. Kan vel kanskje også legge med brevet hvor KS dato står fra sykehuset.

Lykke til til deg også :) Kjenner jeg både gruer og gleder meg, siden dette er nr1 :D

Det ordner seg helt sikkert☺ du kan jo legge ved brevet fra sykehuset i tillegg til det fra jordmor. Så skriver du bare opp datoen 3 uker før i søknadsskjema til nav ☺ ordner seg helt sikkert ☺☺

Skrevet

Jordmor på sykehuset skrev terminbekreftelse med KS-dato som termindato. Sykehuset hadde tydeligvis hatt en feide med det lokale NAV-kontoret tidligere, som sykehuset hadde vunnet. Jeg skrev i søknaden at termindato var x og at dato i bekreftelsen var y (planlagt ks), for å dekke min egen rygg hvis det ble trøbbel, men det var helt uproblematisk.

Anonymous poster hash: 97460...9f2

Skrevet

Jordmor på sykehuset skrev terminbekreftelse med KS-dato som termindato. Sykehuset hadde tydeligvis hatt en feide med det lokale NAV-kontoret tidligere, som sykehuset hadde vunnet. Jeg skrev i søknaden at termindato var x og at dato i bekreftelsen var y (planlagt ks), for å dekke min egen rygg hvis det ble trøbbel, men det var helt uproblematisk.

Anonymous poster hash: 97460...9f2

Topp! 

Jeg får høre hva jordmor på helsestasjonen sier, men enten får jeg fastlege, jordmor eller sykehuset til å skrive bekreftelsen. 

Skrevet

Dette høres rart ut.

Veldig få barn blir født til termin, 14 dager før, 14 dager etter er innenfor termin.

De 3 ukene før er ikke nøyaktige dager du får, selv om du vet keisersnittdato. Du mister ikke flere dager enn alle andre gravide.

Disse 3 ukene skal regne ut fra termindato, slik alle andre gravide gjør. Er du syk før den tid får du sykemelding. Det er faktisk forskjell på å kun være i uke 34-35 og å gå ut i permisjon i uke 37.

Det som er dumt med ordningen er at de som føder 14 dager på overtid mister tid med barnet sitt.

Du utnytter ordningen. Dersom jordmor skriver uldato og ks dato så går nav ut fra ul. Dersom du får jordmor til å endre uldato slik at denne stemmer med ks så svindler du navsystemet og kan få problemer om det oppdages.

Anonymous poster hash: 34e0e...f99

Skrevet

Tull...man svindler ikke systemet. Det var nav som foreslo for meg at dem kunne bruke keisersnitt datoen i stedet for termindato.

Anonymous poster hash: a3498...f6e

Skrevet

Tull...man svindler ikke systemet. Det var nav som foreslo for meg at dem kunne bruke keisersnitt datoen i stedet for termindato.

Anonymous poster hash: a3498...f6e

Skrevet

Svindler systemet??? For noe tull. Jeg hadde planlagt KS med begge, brukte KS dato og begynte permisjon tre uker før. Jordmor som skrev denne datoen. Masse lykke til:)

Anonymous poster hash: 02c47...20d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...